Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

În Oradea, e de dorit, ca în 14 septembrie, preșcolarii și elevii din ciclul primar să înceapă anul școlar, participând direct la activități

Epidemiologic vorbind, școlile din Bihor sunt în scenariul ,,verde”

În Oradea, e de dorit, ca în 14 septembrie, preșcolarii și elevii din ciclul primar să înceapă anul școlar, participând direct la activități

Tot prioritar, se are în vedere participarea directă la cursuri, în cadrul școlilor, a elevilor din clasele a V-a și a VIII-a, a IX-a și a XII-a, din motive de relaționare la început de ciclu (cls. a V-a și a IX-a), respectiv pentru pregătirea examenelor naționale (cls. a VIII-a și a XII-a).

În atari condiții de pandemie, elevii claselor a VI-a, a VII-a, a X-a și a XI-a, ar urma să fie ,,sacrificați" în numele pandemiei, fiind nevoiți să îndure mai mult(e) decât ceilalți rigorile distanțării fizice și ale normelor de siguranță sanitare: organizarea activității didactice în două schimburi - o variantă; sau jumătate de clasă, participare directă la cursuri, în școală, iar cealaltă jumătate, online, după cum am aflat vineri (14 august 2020) de la inspectorul școlar general, domnul profesor dr. Virgil Blage.
Dar nimic nu este încă sigur și definitiv, chiar dacă au mai rămas două săptămâni până la începerea noului an școlar și o lună până la începerea cursurilor. Totul depinde de ordinul comun, de normele comune care urmează să fie elaborate de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării.
,,Este foarte clar că majoritatea opiniei publice dorește ca școala (cursurile - n.n.) să se desfășoare în școală. La nivelul județului Bihor, 75% dintre școli (conducerile școlilor) intenționează să înceapă cursurile în școală. Ei  pot (directorii școlilor) să asigure condițiile participării directe a elevilor în condiții de siguranță maximă", a precizat inspectorul școlar general.
În cadrul conferinței de presă de vineri, generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor ne-a prezentat preocupările instituției cu privire la deschiderea noului an școlar, scenarii și situații în funcție de o realitate epidemiologică posibilă, date concrete colectate și puse la dispoziția Ministerului Educației. ,,Răspunsurile finale legate de cum va arăta școala în septembrie, vor fi oferite abia în preajma datei... (de 14 septembrie, adăugăm noi).
Se spune că în județul Bihor, există 205 unități de învățământ cu personalitate juridică, plus încă 543 de unități arondate, deci, un total de 748 de unități de învățământ, în care se desfășoară activități didactice în cadrul procesului instructiv-educativ (unitățile cu personalitate juridică: 100 de școli gimnaziale, cinci primare, 32 de grădinițe, cinci centre școlare de educație incluzivă, 52 de colegii și licee, șase unități postliceale, o unitate profesională, precum și patru instituții deconcentrate ale M.E.C.: Inspectoratul Școlar Județean, Casa Corpului Didactic, C.J. R.A.E. și Palatul Copiilor și Elevilor).
Există 5.022 de săli de clasă (plus 68); ar mai trebui 43 de săli
În urma inventarierii tuturor spațiilor care pot să fie utilizate în scop didactic, pentru a vedea câți elevi pot fi primiți în respectivele spații, respectând normele sanitare de distanțare fizică, în condiții de siguranță maximă, s-au obținut câteva date: 5.022 de săli de clasă (dar care nu vor putea fi folosite într-un singur schimb); vor fi școli care vor funcționa în două schimburi; numărul total de schimburi se ridică la 265; numărul formațiunilor de studiu care ar putea funcționa de la 1 septembrie 2020, conform planului de școlarizare aprobat, este de 4.345; numărul de formațiuni create suplimentar, prin reorganizarea colectivelor de elevi, impusă de nevoia păstrării distanței fizice, este de 1.127; 68 de săli, de spații de învățământ de care nu dispun unitățile școlare pot fi asigurate de unitățile administrativ teritoriale (U.A.T.). În schimb, există, totuși, un deficit de 43 de săli, un deficit absolut, după cum a subliniat generalul, care nu poate fi acoperit nici în școli și nici cu ajutorul U.A.T. Ni s-au dat și câte exemple de unități de învățământ în care ar mai fi nevoie de săli: Grădinița Nr. 28 (3 săli), Grădinița Nr. 54 (tot 3), Lic. Teologic Baptist ,,Emanuel" (3), Lic. din Dobrești (12), Șc. Gimnazială ,,D. Cantemir" Oradea (3), Școala Gimnazială din Tămășeu (4), Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea (9 săli)...
Ar mai fi nevoie de 405 posturi didactice suplimentare, plus 254,5 posturi pentru personalul nedidactic
În funcție de scenariile care vor fi adoptate, se pune problema creșterii numărului de posturi didactice (și nedidactice): 110 posturi didactice suplimentare în învățământul preșcolar, 129,5 în ciclul primar, 92,5 în ciclul gimnazial și 73 în cel liceal, în total 405 posturi didactice; la care se adaugă 254,5 posturi necesare pentru personalul nedidactic.
Decidenții scenariilor vor fi consiliile de administrație ale școlilor și reprezentanții autorităților locale
Scenariile care vor fi adoptate pentru fiecare școală în parte, vor fi decise de consiliile de administrație ale școlilor, după consultarea cu asociațiile de părinți, împreună cu reprezentanții autorităților locale. Scenariul stabilit va trebui apoi aprobat de Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Școlar Județean.
,,Vom avea săli de clasă unde, spre exemplu, jumătate dintr-o formațiune va fi prezentă în școală, iar jumătate vor urmări cursurile de-acasă, în sistem de conferință. În acest sens, avem 1.234 de săli de clasă care permit transmiterea lecțiilor on-line. Dacă se va impune acest lucru, avem nevoie de 12.856 de echipamente, dispozitive electronice (tablete, laptopuri, PC-uri) pentru participarea on-line la lecții... În unitățile școlare cu personalitate juridică și în cele arondate, avem 5.037 de calculatoare aflate în cabinetele de informatică ale școlilor care pot fi utilizate de elevi și de profesori (pentru desfășurarea lecțiilor în sistem on-line). Din cele 748 de unități școlare, doar 238 dispun de conexiune gratuită la internet; 159 de școli nu dispun de computere accesibile elevilor"...
Potrivit dispozițiilor de la ministerul  de resort, școlile nu au voie să solicite sub nicio formă contribuția părinților pentru procurarea necesarului de echipamente, pentru platformă sau pentru alte costuri (cartele).
Cu directorii, lucrurile sunt clare, nu grave! ,,Sunt securizați pe pozițiile lor"!
De la conferința de prezentare a rezultatelor la Evaluarea Națională, lucrurile s-au mai așezat, iar tonul generalului a revenit la normal, date fiind reglementările în vigoare. ,,Până la momentul organizării concursurilor, toți suntem și vom fi detașați în interesul învățământului. În momentul de față, avem directori care ocupă posturile prin concurs, iar mandatele lor vor expira abia în 9 ianuarie 2021. Sunt securizați pe pozițiile lor! Avem apoi directori prin numire, până în 31 august 2020, când se încheie anul școlar. În cazul acestora (35 de directori și 30 de directori adjuncți), avem două alternative: fie li se dă detașare în continuare până la organizarea viitorului concurs, fie este numit de inspectorul școlar general, cu avizul consiliului de administrație al I.S.J. Bihor, un alt director (35 de directori: șapte în mediul urban și 28 în mediul rural; cinci la licee, 29 la școli gimnaziale și un director la grădiniță; 30 de directori adjuncți: 20 în mediul urban și 10 în mediul rural, 21 la licee și nouă la școli gimnaziale). ,,O bună parte își vor continua activitatea, mai ales dacă rezultatele lor și activitatea lor nu ridică niciun fel de probleme. Alți directori vor fi schimbați, înlocuiți. Unii s-au pensionat sau intenționează să se pensioneze de la 1 septembrie 2020. Modificările nu sunt spectaculoase, nu sunt multe. În 9 ianuarie, va fi o problemă mult mai delicată. Acolo va trebui făcută o analiză foarte serioasă, va depinde foarte mult și de evoluția situației sanitare", a conchis inspectorul școlar general, domnul profesor dr. Virgil Blage.
1.273 de candidați la a doua sesiune a Bacalaureatului
Cei 1.273 de candidați înscriși la cea de-a doua sesiune de susținere a examenului național de Bacalaureat vor fi grupați în 13 centre de examen, iar pentru evaluarea rezultatelor, au fost desemnate două centre zonale de evaluare, la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" și Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna".
Din cele 32 de posturi titularizabile, au fost ocupate 20
Prezent la conferința de presă de vineri, domnul inspector școlar general adjunct Horea Abrudan (departamentul managementul resurselor umane) s-a referit la repartizarea titularilor (candidații care au luat examenul național de titularizare în învățământ). Din cele 32 de posturi prezentate în ședința publică, au fost ocupate 20, 12 necesitând, după caz, avize ale unor culte sau atestate mai speciale ori adresându-se anume unor etnii.
,,Miercuri, a avut loc o ședință de repartiție pentru cadrele didactice care au fost repartizate pe viabilitatea posturilor, ocazie cu care au mai fost repartizate 59 de cadre didactice. În concluzie, au devenit titulare 79 de cadre didactice (20+59). Ședințele de suplinire pe perioadă determinată pentru cei cu note peste 7 (șapte), vor avea loc în 20 și 21 august, iar pentru cei cu note sub 7 și din anii anteriori, în 26 și 28 august. Locul desfășurării nu se cunoaște încă. La 1 septembrie, ca în fiecare an, vom avea concursul județean, pentru cei cu note sub 5 și cei care nu s-au prezentat la concursul de titularizare", a precizat inspectorul școlar general adjunct Horea Abrudan.
Ovidiu Dan   

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:50:51 Ora standard a Europei de Est