Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Þigara și … mașina de fumat!

Ieri, în cadrul proiectului “Când țigările tac, viața are cuvântul!”

Þigara și … mașina de fumat!

Ioana Cherechianu, psiholog școlar la Liceul Teologic Greco-Catolic și Georgeta Popescu, psiholog clinician la Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bihor, au pornit, zilele trecute, o campanie de informare a școlarilor mici din Liceul Teologic Greco-Catolic în legătură cu “bucuriile” pe care le produc țigările celor care le …“mănâncă”!

 Prin acest proiectul (“Când țigările tac, viața are cuvântul”) se urmărește conștientizarea, educarea și implicarea elevilor în activități de prevenire a consumului de tutun, în scopul întăririi influenței factorilor de protecție și al reducerii factorilor de risc…
 Cu tema făcută și lecția învățată!
 La finalul întâlnirii anterioare, elevii au primit chestionare pe care le-au adresat părinților, iar la începutul activității de ieri (joi, 26 februarie 2009), elevii clasei a III-a A (step by step) au prezentat răspunsurile primite, iar Ioana și Georgeta (coordonatorii de proiect) au tras concluziile.
 Dascălul e dascăl în orice situație, iar acțiunile sale au substanță psihopedagogică și eficiența scontată. Ioana și Georgeta sunt, înainte de toate, niște dascăli veritabili, care captează și vrăjesc copiii. După aceea e simplu. Când i-ai cucerit, faci ce vrei cu ei. Aceasta ține tot de psihopedagogie, de măiestrie și de tactul pedagogic, iar efectul vizează eficiența actului de învățare.
 Învățătoarele clasei (institutoarele Mariana Lucaci și Lia Șipoș) erau de-a dreptul încântate văzând cum se descurcă elevii lor. Păreau niște acrobați care mergeau ca pe sârmă… Și aceasta pentru că aveau în față niște maeștri, ca și ele!
 Pentru activitatea de ieri, Ioana și Georgeta le-au pregătit copiilor o țigară uriașă din care au tot scos și nu se mai terminau substanțele nocive pe care le conține tutunul, indiferent de denumirea țigării și de filtrul său colorat, mai lung sau mai scurt. Pe rând, elevii au scos din țigară bilețelele (de examen) care conțineau numele substanței și imaginile adecvate. Copiii le-au citit, iar cele două “dăscălițe” le-au tradus în limbaj obișnuit. Printre bilețele s-au rătăcit și niște sticluțe cu esențe, iar copiii le-au mirosit. Apoi, s-au jucat (și-au prins clame de haine) și au urmărit cum pufăie din țigară o “mașină de fumat”.
 O singură țigară cuprinde 4.000 de substanțe chimice, 300 de substanțe toxice și 43 de substanțe cancerigene!
 Este cunoscut faptul că o învățare de durată se realizează prin exersarea a cât mai multor simțuri. Așadar, elevii au avut posibilitatea să miroase o parte din substanțele componente, tocmai pentru a reține emanațiile înțepătoare, înecăcioase și deranjante ale amoniacului, acetonei, benzenului, naftalinei - cuprinse într-o tigară, dar totodată au mirosit și diverse esențe de mentol, lămâie, cacao, căpșuni, arome care atrag clienții fumători și îi determină să creadă că țigara este plăcută.
Informațiile cutremurătoare cu privire la efectele monoxidului de carbon, acroleinei folosite în armele chimice, poloniului care se fixează pe căile respiratorii și trimite radiații către celulele învecinate, arsenicului –componentă a pesticidelor, DDT-ului – cunoscut insecticid, cianurilor –veritabile otrăvuri, precum și gudronului care pătează dinții, unghiile și țesuturile din plămâni, i-au determinat pe elevi să înțeleagă de ce fumatul este o cauză principală a infarctului miocadic, afecțiunilor pulmonare și nu în ultimul rând a cancerului.
 În mai puțin de 20 de minute, țigara din carton a fost golită, iar elevii au rămași surprinși de numărul mare de substanțe nocive pe care le conține o singură țigară. Apoi au fost familiarizați cu efectele de scurtă și de lungă durată ale fumatului și au putut observa planșele sugestive care prezentau în paralel dantura, plămânii, unghiile, pielea și articulațiile unui fumător, respectiv nefumător. Între jocurile distractive menite să aducă buna dispoziție și să faciliteze cooperarea, protagoniștii programului cu tematică antitutun au putut cunoaște “mașina de fumat”, confecționată dintr-un flacon, în interiorul căruia s-a pus o bucată de vată curată și o țigară (la gură). Uimirea a fost mare când au văzut copiii cum pătrunde tot fumul de țigară în flaconul care a devenit dintr-o dată mat, iar după câteva minute s-a putut observa  cum s-a închis la culoare vata, datorită gudronului.
“Suntem convinși că activitatea noastră conturează o reală prevenție a consumului de tutun în rândul acestor copii, deoarece abia după două întâlniri, efectele proiectului nu întârzie să apară. Ne-au căutat părinți ai elevilor și ne-au împărtășit bucuria lor cu privire la complexitatea informațiilor despre fumat pe care deja le dețin copiii dar, spre surprinderea și bucuria noastră avem deja două cazuri de familii în care părintele fumător a recunoscut că de o săptămână s-a lăsat de fumat de dragul propriului copil, care suferea la fiecare țigară aprinsă de mama sau tatăl său.
Se pare că efectele programului “Când țigările tac, viața are cuvântul!” vor avea un impact mai mare decât ne așteptam și indirect se răsfrâng pozitiv și asupra părinților. Întotdeauna am avut convingerea că prin intermediul copilului se poate realiza și educația adultului și drept urmare suntem încurajați să extindem activitățile proiectului la mai mulți subiecți, în mai multe instituții școlare”, ne-a declarat Ioana Cherechianu.
 Activitatea a impresionat și nu are cum să nu fie și eficientă, în condițiile în care toți copiii au fost foarte interesați, activi și receptivi la tot ce s-a făcut. (Ovi D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Þigara și ... mașina de fumat.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:18:11 Ora standard a Europei de Est