Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

,,Psihologia este o știință care se face cu artă”

Vineri și sâmbătă, la Oradea, Conferința Națională a Psihologilor Școlari (ed. a VII-a)

,,Psihologia este o știință care se face cu artă”

Vineri (25 oct. 2019), în sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea, a debutat Conferința Națională a Psihologilor Școlari, aflată la cea de-a VII-a ediție.

Din prezidiul manifestării, doamna conf. univ. dr. Daniela Roman, președinte al Asociației Naționale a Psihologilor Școlari, a salutat distinșii invitați prezenți, fie în prezidiu, fie în sală, din țară și din străinătate, a prezentat tema conferinței (Psihologia educației între paradigme și provocări. Implicații asupra învățării și asupra copiilor cu TSI - tulburări specifice de învățare), iar în calitate de moderator a lansat provocări invitaților din prezidiu: prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea, conf. univ. dr. Vasile-Aurel Căuș, președinte al Senatului universitar, conf. univ. dr. Vasile Timiș de la Univ. ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, inspector școlar general în Ministerul Educației Naționale, conf. univ. dr. Mihai Marian, prodecan al Facultății de Științe Socio-Umane a Univ. Oradea, prof. univ. dr. Elena Bonchiș, președinte onorific al A.N.P.S., prof. dr. Adelina Iacob, inspector școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, conf. univ. dr. Marius Drugaș, director al Departamentului de Psihologie al Facultății de Științe Socio-Umane, prof. psihopedagog Teodora Pantazi, vicepreședinte al Asociației C.E.S (Colaborăm, Educăm, Sprijinim).
,,O conferință de prestigiu și cu tradiție"
Domnul rector Constantin Bungău s-a arătat bucuros să participe ,,la o conferință de prestigiu și cu tradiție, deja", felicitând organizatorii pentru eveniment, dar și pentru rezultatele obținute de la an la an. Mai cu seamă pentru invitații din țară și din străinătate, domnul rector a ținut să prezinte imaginea Universității din Oradea prin prisma a două repere: ,,În 2020, vom sărbători 240 de ani de existență, de învățământ superior la Oradea (...); la Universitatea din Oradea învață aproape 18.000 de studenți, dintre care 14.000 la cele trei forme (cicluri) de învățământ, licență, master și doctorat; în total suntem 1.400 de colegi, dintre care 890 sunt cadre didactice titulare".
,,Psihologia, pentru mine, este mai mult decât o știință (...), e un fel de artă"
Președintele Senatului universitar, domnul conf. univ. dr. Vasile-Aurel Căuș, se declară bucuros să participe la ,,orice activitate cu caracter științific găzduită de Universitatea din Oradea, pentru că adună, suplimentează patrimoniul Universității și (îi) întărește brandul". Pentru domnia sa ,,psihologia (...) este mai mult decât o știință (...), e un fel de artă. Și m-aș fi bucurat dacă aș fi avut, la un moment dat, posibilitatea să stăpânesc o parte dintre instrumentele cu care psihologii reușesc să ne cunoască mai bine decât ne cunoaștem noi înșine".
O întâlnire științifică și de suflet
Inspectorul școlar general din ministerul de resort, domnul conf. univ. dr. Vasile Timiș, apreciază manifestarea ca pe o întâlnire științifică și de suflet. Intrând direct în subiect, domnia sa a ținut să arate: ,,cum vedem și înțelegem noi, care nu suntem psihologi, rolul Dumneavoastră în ceea ce privește sistemul educațional românesc și spiritualitatea românească, deopotrivă". Pentru a fi receptat și urmărit cu mare atenție, domnul inspector a relatat un episod (din 1988) cu o doamnă ministru al Educației. Dincolo de ridicolul situației în care s-a aflat doamna ministru în fața elevilor suceveni prin felul în care a abordat problemele legate de cariera celor din clasa a XII-a, domnul inspector a dorit să  sublinieze faptul că ,,într-o perioadă foarte scurtă s-a văzut că este necesar la nivel de sistem educațional să avem o aplicare mai hotărâtă asupra a ceea ce înseamnă psihologul, consilierul, psihopedagogul în școala românească".
,,Psihologia este o știință care se face cu artă"
Răspunzându-i într-un fel președintelui Senatului universitar, doamna prof. univ. dr. Elena Bonchiș, președintele onorific al Conferinței avea să-l aducă în actualitate pe acad. Vasile Pavelcu a cărui studentă a fost. Acad. Vasile Pavelcu spunea în ,,Drama psihologiei" că ,,Psihologia este o știință care se face cu artă" (și tot domnia sa avea să-și încheie amplul studiu dedicat ,,dramei" psihologiei ca știință concluzionând: ,, ,,psihologia este o lumină indispensabilă înțelegerii, apropierii și ascensiunii umane"). Psihologul este omul care face parte din acea categorie de specialiști, de profesioniști care vine în ajutorul celorlalți, în ajutorul semenilor. Ori de câte ori o face, trebuie să o facă dezinteresat, iar ori de câte ori se angajează să o facă trebuie să cunoască și să pătrundă în sufletul celui din fața lui pentru că altminteri îl tulbură mai tare.
,,Psihologul trebuie să ajute oamenii"
Ce spunea reputatul om de știință Ștefan Odobleja: ,,psihologul trebuie să ajute oamenii. Dacă nu poți să ajuți un om, atunci măcar nu-l tulbura mai tare. Este invitația pe care o fac, pentru că acum privesc cu alți ochi profesia de psiholog. Foarte mulți oameni și chiar elevi se plâng uneori de prestațiile psihologilor. De aceea, vă rog și insist asupra acestui lucru: Cunoașteți-vă limitele! Cunoașteți profund ceea ce puteți să faceți în sprijinul oamenilor. Și nu vă hazardați și să vă transformați într-un fel de Superman, care pot face totul de pe o zi pe alta, de la o săptămână la alta, schimbați caractere. Acest lucru nu e posibil. De aceea meditați asupra posibilităților Dvs. și faceți ceea ce credeți că puteți să faceți, astfel încât activitatea Dvs să fie încununată de succes. Să puneți întrebări la care să se poată găsi răspunsuri (în acest sens, doamna E.B. ne-a relatat o frumoasă povestioară găsită în ,,Drama psihologiei", scrisă de acad. Vasile Pavelcu, despre modalitatea de a pune întrebări și a găsi răspunsuri). Tot domnia sa ne-a cucerit și cu alte întâmplări de viață și din activitatea didactică, despre loviturile primite de psihologi din partea societății și despre menirea psihologului (,,de a schimba cât de puțin lumea"). ,,Închei cu mulțumiri și cu un îndemn pe care doresc să vi-l fac: să ascultați în aceste zile (vineri și sâmbătă, la conferință - n.n.) ceea ce vi se transmite și încercați să părăsiți o insulă pe care un scriitor american o numea ,,Într-o bună zi". Fiți aici și acum. Ascultați ceea ce o să vi se spună. Avantajul va fi de partea Dvs. și nu de partea celor care vorbesc", a conchis președintele onorific al A.N.P.S., doamna prof. univ. dr. Elena Bonchiș. Moderatorul manifestării i-a mulțumit cu mult respect și ne-a dezvăluit faptul că recenta carte a doamnei Elena Bonchiș chiar așa se intitulează ,,Învață să asculți".
,,Ne bucurăm că parteneriatul preuniversitar-universitar nu a rămas un exercițiu steril"
Doamna prof. dr. Adelina Iacob, inspector școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bihor a transmis mesajul inspectorului școlar general, Alin Florin Novac Iuhas, spunând printre altele: ,,Ne bucurăm că parteneriatul preuniversitar-universitar nu a rămas un exercițiu steril... Dintotdeauna ne-am dorit ca specialiștii teoreticieni sau practicieni din preuniversitar și cei din mediul universitar să formeze un întreg... Prin urmare, așteptăm de la activitățile care se vor desfășura în cele două zile să înregistrăm plusvaloare"...
Programul Conferinței
Vineri, de la 12.00 la 14.00, s-a desfășurat sesiunea plenară 1, de la 15.00 la 17.00, sesiunea plenară 2, iar de la 17.30 la 19.30, patru workshopuri și prezentarea lucrărilor pe secțiuni (I).
Sâmbătă, de la 8.30 la 15.30, au fost planificate masa rotundă cu tema ,,Facilitarea tranziției elevilor dislexici din ciclul primar în ciclul gimnazial", opt workshopuri, plus prezentarea lucrărilor pe secțiuni (II). La ora 16.00, urmau să fie trase concluziile celei de-a VII-a ediții a Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Psihologia este o știință care se face cu artă”.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:27:51 Ora standard a Europei de Est