Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Acad. Dan Tufiș a devenit Doctor Honoris Causa al Universității Agora din Oradea

Este cel de-al IV-lea membru al Academiei, ajuns Doctor Honoris Causa al Univ. Agora

Acad. Dan Tufiș a devenit Doctor Honoris Causa al Universității Agora din Oradea

Vineri, 18 octombrie 2019, în ședința festivă a Senatului Universității Agora din municipiul Oradea, domnului academician Dan Tufiș i-a fost înmânată diploma de Doctor Honoris Causa al Universității Agora din Oradea.

Domnul academician Dan Tufiș, directorul Institutului de Cercetări pentru Inteligență Artificială ,,Mihai Drăgănescu" al Academiei Române, este astfel cel de-al patrulea membru al Academiei Române, căruia Universitatea Agora i-a decernat acest înalt titlu academic (după acad. Florin Gheorghe Filip, Solomon Marcus și Gheorghe Păun).
În deschiderea ceremoniei, domnul rector Ioan Dzițac, cel care a venit cu această propunere, avea să motiveze alegerea făcută, prezentând împrejurările și începutul colaborării distinsului academician cu Universitatea Agora, în 2006.
,,Avem marea bucurie de a decerna titlul de Doctor Honoris Causa domnului academician Dan Tufiș, un vechi colaborator al Universității Agora, încă din 2006, cu ocazia primei ediții a International Conference on Computers Communications and Control (ICCCC2006) - organizată de U.A.O., unde a prezentat o interesantă comunicare invitată și a prezidat secțiunea de Inteligență artificială. Tot în acel an, domnul academician Dan Tufiș a acceptat să facă parte din colectivul editorial al International Journal of Computers Communications & Control (IJCCC) - revistă fondată la U.A.O. în 2006 de către Ioan Dzițac, Florin Gheorghe Filip și Mișu Jan Manolescu. Colaborarea noastră s-a consolidat în 2008, la ICCCC2008, cu ocazia prezenței la Universitatea Agora a părintelui Logicii fuzzy, regretatul profesor Lotfi A. Zadeh (1921-2017). Cu acest prilej am organizat în colaborare un workshop exploratoriu în domeniul calculului în limbaj natural, la sfârșitul căruia am publicat în Editura Academiei Române un volum comun (editori: L.A. Zadeh, Dan Tufiș, Florin Gheorghe Filip și Ioan Dzițac).
Academicianul Dan Tufiș este o personalitate științifică proeminentă în domeniul Inteligenței artificiale din România, cu o certă recunoaștere internațională, având patru cărți de autor, 25 de volume coordonate, 15 cursuri editate, 71 de capitole în cărți, 141 de articole în volumele unor conferințe, 64 de articole publicate în jurnale de specialitate, cu peste 3.000 de citări în Google Scolar.
Din aceste motive, eu am propus Senatului Universității Agora să ia în dezbatere propunerea de a i se acorda cel mai înalt titlu onorific pe care îl poate acorda o universitate", a concluzionat domnul rector Ioan Dzițac.
Senatul universitar a hotărât în ședința din 11 septembrie acordarea, decernarea titlului de D.H.C.
Am aflat apoi de la președintele Senatului universitar, doamna profesor univ. dr. Adriana Manolescu faptul că ,,în ședința din 11 septembrie 2019, Senatul Universității Agora a hotărât acordarea, decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al Universității noastre domnului academician Dan Tufiș, și a stabilit o comisie de Laudatio formată din domnul academician Florin Gheorghe Filip, profesor univ. dr. ing. Mișu-Jan Manolescu, profesor univ. dr. Adriana Manolescu, prof. univ. dr. Ioana Moisil și dr. Bogdana Stanojevic.
Suntem onorați de răspunsul comisiei de Laudatio și urez în continuare succes Simpozionului BACStud", a conchis președintele Senatului universitar, doamna profesor univ. dr. Adriana Manolescu.
Tratarea limbajului natural
În cuvântul său, președintele comisiei de Laudatio, domnul academician Florin Gheorghe Filip, a ținut să evidențieze următoarele: ,,Dan Tufiș a avut viziunea abordării unei tematici, a unui grup de probleme de perspectivă interesante științific și utile, practic, tratarea limbajului natural. Vreau să scot în evidență că a avut această bună orientare, această viziune de a aborda un domeniu care s-a dovedit în cele din urmă nu numai frumos, dar și foarte-foarte necesar în condițiile aderării României la Uniunea Europeană, în condițiile globalizării. Pe de altă parte, el a reușit să creeze un grup de cercetători de mare performanță la acel institut și să creeze instrumente în domeniu (...). Și acum este invitat să participe la proiecte internaționale, fiind apreciat la nivel european".
Laudatio
Invitat să prezinte Laudatio, domnul președinte Mișu-Jan Manolescu a început prin a-și exprima propriile aprecieri. ,,Avem ocazia să onorăm un vechi prieten al Universității noastre (...), care împreună cu domnul academician Florin Gheorghe Filip au fost printre primii, primele personalități marcante în domeniul științei calculatoarelor și al inteligenței artificiale care au crezut în posibilitățile noastre de a putea pune pe picioare un colectiv de cercetare și o revistă, care s-a dovedit a fi o investiție care a meritat toate eforturile. Suntem bucuroși să avem, iată, al patrulea membru al Academiei Române, care să se numere printre cei care au primit titlul de D.H.C. al Universității noastre. Suntem bucuroși că putem extinde această galerie a personalităților", a apreciat domnul președinte, prof. univ. dr. ing. Mișu-Jan Manolescu.
Laudatio poate fi consultat pe site-ul Universității Agora. Spicuind din Laudatio, domnul președinte Mișu-Jan Manolescu s-a oprit la câte date semnificative. Dan Tufiș s-a născut în 5 februarie 1945 în București; a urmat Liceul Nr. 43, astăzi, Liceul Teoretic ,,Alexandru Ioan Cuza", a fost olimpic național la fizică; a absolvit Facultatea de Automatizări și Calculatoare a Universității Politehnica din București, iar prin repartiție guvernamentală a ajuns la Institutul Național de Cercetare și Informatică...
,,Laudatio se încheie amintind contribuțiile domniei sale la formarea unei școli de inginerie lingvistică, domeniu în care are un rol extrem de important.
Îi mulțumim pentru că este din nou în Agora, că a rămas, iată, de 13 ani, alături de noi", a concluzionat domnul președinte Mișu-Jan Manolescu.
,,Inteligența artificială și provocările ingineriei lingvistice" (priorități susținute de strategii naționale)
În replică, distinsul academician Dan Tufiș a mulțumit Senatului universitar, comisiei Laudatio, doamnei președinte, profesor univ. dr. Adriana Manolescu, domnului președinte Mișu-Jan Manolescu, domnului rector Ioan Dzițac, pentru titlul acordat.
,,Ca răspuns, o să vă prezint într-un mod atractiv, zic eu, domeniul care m-a fascinat timp de 40 de ani: ,,Inteligența artificială și provocările ingineriei lingvistice". Pentru că, în general, toată lumea vede în inteligența artificială un mijloc sigur de a asigura mersul înainte al societății, al culturii, al vieții economice (...).
De ce este atât de important să realizăm prelucrarea limbajului natural?
Pentru a deveni cunoaștere utilă, și foarte important, acționabilă, informația, scufundată în oceanul digital, trebuie să fie descoperită și apoi decodată", după cum apreciază domnul academician Dan Tufiș, directorul Institutului de Cercetări pentru Inteligență Artificială ,,Mihai Drăgănescu" al Academiei Române.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Acad. Dan Tufiș a devenit Doctor Honoris Causa al Universității Agora din Oradea.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:55:16 Ora standard a Europei de Est