Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 ianuarie 2025

Profesorii care nu vin la ore, în vizorul ministrului Educației
Voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică
Daniel David a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore. „În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate”, a spus acesta.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Problema, în final, se rezumă așa: Ministerul Educației plătește o parte dintre profesori pe fals în acte, condică semnată în fals, pe ore pe care ei nu le efectuează. Care este mecanismul pe care îl aveți în vedere, ca ministru, pentru a vă asigura că nu plătiți, ca angajator, o resursă umană care nu se prezintă la locul de muncă?
Daniel David: În primul rând, aștept sesizări concrete, care, după ce au fost la nivel de director și la inspector, n-au fost soluționate. Le aștept la nivel de minister. Eu am spus că nu toată lumea trebuie să se adreseze ministrului, dar, după ce ai parcurs acele etape și lucrurile nu au fost rezolvate, te adresezi la nivel de minister. Și, în același timp, voi iniția în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului, să văd cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză începe să-i conștientizeze pe cei din sistem că ministerul ia foarte în serios acest lucru și se uită. Le stimulez, ca să spun așa, întoarcerea spre calea cea bună.
Raluca Pantazi, Edupedu.ro: În trecut erau inspecții ale directorilor din minister către școli.
Daniel David: Vom face acea analiză de sistem, inclusiv verificări, ca să spun așa, într-o variantă neanunțată.
Informații de context
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore ,,trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

,,Pot să dau asigurări că nu am făcut lucrurile din pix!”

Consultați Ghidul admiterii publicat pe site-ul I.S.J. Bihor!

,,Pot să dau asigurări că nu am făcut lucrurile din pix!”

Profitând de prezența inspectorului școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul prof. Alin Florin Novac Iuhas, ieri (joi, 6 iunie 2019), la Ultimul sunet de clopoțel la Școala Gimnazială ,,Dacia" din Oradea, l-am abordat în legătură cu anumite chestiuni vehiculate în spațiul public.

Se știe că luni (3 iunie), a început prima sesiune a Bacalaureatului, cu proba A, cu proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română,  urmată de evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (în 5 - 6 iunie). Dar nu acest subiect l-am adus în discuție, ci chestiuni vehiculate în spațiul public legate de planul de școlarizare 2019 - 2020, ,,făcut din pix", potrivit acuzațiilor aduse de reprezentanții F.S.L.I.
,,Pot să dau asigurări că nu am făcut lucrurile din pix, cum susțin unii. Nu le-am făcut din pix, ci după o documentare clară, în discuții cu fiecare director de unitate de învățământ unde am intervenit cu modificări. Nu le-am făcut de capul nostru, nu le-am făcut cu impunere, ci printr-o simplă colaborare. Pentru că nu poți să propui clase pentru care n-ai acreditare de la bun început".
Ce s-a întâmplat, de fapt?
Am primit de la Ministerul Educației Naționale (M.E.N.) planul de școlarizare pe 2019-2020 cu câteva modificări față de forma din primăvară. La momentul respectiv, am propus 146 de clase de liceu și 62 de clase de profesională. De la M.E.N. ne-a venit în varianta: 136 de clase, respectiv 72 de clase de profesională. Astfel că 10 clase de liceu trebuiau să treacă la profesională. Nu puteam trece o clasă de la teoretic la profesional neavând autorizațiile sau acreditările necesare, indiferent de liceu, ci doar în cazul liceelor tehnologice care au acreditare pe nivelul 3 și implicit vor avea și pe nivelul 4. Ba mai mult, la momentul în care am propus planul de școlarizare, nu reușisem să satisfacem decât în proporție de 83 la sută din solicitările operatorilor economici pentru clasele de profesional. Și sunt discuții mari pe tema aceasta. Apoi, cu toții ne dorim ca elevii să nu ajungă să intre în liceu cu note sub 5.00. Dacă vom face un calcul simplu, vom observa că aceste 72 de clase de învățământ profesional reprezintă strict procentul pe care în avem cu note sub 5.00 la Evaluarea națională. Deci 30 la sută din absolvenții de clasa a VIII-a nu reușesc să ia media 5.00 la Evaluarea națională. Ei, bine, pe aceștia îi vom regăsi în clasele de școală profesională.
Așadar nu facem lucrurile din pix, ci după o documentare clară, în discuții cu fiecare director de unitate de învățământ unde am intervenit cu aceste modificări, prin discuții axate pe realitatea pe care o avem în școli, vizavi de numărul de elevi și de performanțele fiecărei unități de învățământ.
,,Nu vor exista situații pe care să nu le putem rezolva"
Se mai spune că unii dascăli au emoții, își fac și își pun probleme: să nu rămână fără ore. Au un sentiment de neliniște, de nesiguranță...
Modificările și diferențele nu sunt mari. La o clasă de liceu, spre exemplu, am patru ore de română, la profesională, trei. Nu vor exista situații pe care să nu le putem rezolva într-o etapă de modificare. În fiecare an am avut situații diverse în etapele de mobilitate a personalului didactic în luna august și în alte etape, pentru că sunt multe clase care nu se realizează...
De ce?
Pentru că  atunci când ne propunem planul de școlarizare ne raportăm la numărul de absolvenți de clasa a VIII-a, fără să știm câți dintre ei vor rămâne corigenți, repetenți sau cu situația neîncheiată din varii motive și pe care nu-i mai regăsim în clasa a IX-a. Dar pot să asigur pe fiecare părinte că avem locuri suficiente atât la liceu, cât și la școala profesională, pentru toți absolvenții claselor a VIII-a, circa 5.200 la care se adaugă vreo 130 din învățământul special.
Domnule inspector școlar general, în ce stadiu se află Ghidul admiterii pe care îl așteaptă absolvenții clasei a VIII-a pentru a afla codurile pentru înscriere la liceu?
Ghidul este la tipărit. De când ni s-a aprobat cifra de școlarizare, lucrăm zi și noapte. Azi (ieri - n.n.), am publicat varianta electronică a Ghidului pe site-ul I.S.J. Bihor. Fiecare părinte îl poate consulta. Îl vom trimite în fiecare unitate de învățământ să fie afișat și consultat. În cea mai scurtă perioadă ghidul tipărit va ajunge în mâinile fiecărui absolvent.
Vă mulțumim pentru aceste precizări, domnule inspector școlar general Alin Florin Novac Iuhas.
Moise-Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 30 ianuarie 2025, 07:07:00 Ora standard a Europei de Est