Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

În cadrul Programului Interreg V-A România-Ungaria

Au fost aprobate spre finanțare cinci proiecte depuse

În cadrul Programului Interreg V-A România-Ungaria

În urma finalizării etapei de evaluare calitativă a aplicațiilor de finanțare depuse la deschiderea celui de-al 3-lea Apel Deschis de Proiecte în cadrul Programului Interreg V-a România-Ungaria și ca urmare a deciziilor adoptate de Comitetul de Monitorizare a Programului din luna decembrie 2018 privind selecția spre finanțare a proiectelor, au fost aprobate și propuse spre finanțare următoarele proiecte spre beneficiul Primăriei Municipiului Oradea:

1.Îmbunătățirea ocupării forței de muncă în județul Bihor, Oradea și în Hajdúböszörmény prin dezvoltarea infrastructurilor cu potențial local - Centrul de antreprenoriat Piața Cetate
Proiectul a fost depus în parteneriat cu Agenția
de Dezvoltare Durabilă a Județului Bihor, Primăria Hajdúböszörmény Ungaria și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Bihor, pe Axa 3: Îmbunătățirea ocupării forței de muncă și promovarea mobilității forței de muncă transfrontaliere (Cooperare în domeniul ocupării forței de muncă), Prioritatea de investiție 8/b: Sprijinirea creșterii favorabile a ocupării forței de muncă prin dezvoltarea potențialului endogen în cadrul unei strategii teritoriale pentru domenii specifice, inclusiv transformarea regiunilor industriale aflate în declin și sporirea accesibilității și dezvoltării resurselor naturale și culturale specifice.
Obiectivul general al acestui proiect este sprijinirea creșterii favorabile a ocupării forței de muncă în Oradea, Județul Bihor și Hajdúböszörmény prin creșterea accesibilității adecvate a persoanelor la piața forței de muncă.
Proiectul are ca obiective specifice dezvoltarea infrastructurii antreprenoriale și a ocupării forței de muncă prin crearea Centrului de antreprenoriat din Oradea, Centrului mobil pentru sprijinirea producătorilor locali din județul Bihor și a Centrului pentru antreprenoriat incluziv în Hajdúböszörmény, precum și dezvoltarea inițiativelor privind ocuparea forței de muncă și formarea profesională pe ambele părți ale frontierei, prin intensificarea oportunităților de angajare și a capacității de angajare.
Valoarea totală a bugetului proiectului este de 7.526.798,22 euro cu TVA. Valoarea totală a bugetului aferent Municipiului Oradea este 6.532.092,22 euro cu TVA, din care fonduri nerambursabile 1.988.194,61 euro, iar contribuția proprie a Municipiului Oradea 4.543.897,61 euro.
2.Îmbunătățirea serviciilor medicale transfrontaliere prin dotarea cu echipamente medicale modernizate în cadrul Spitalului Dr. Gavril Curteanu din Oradea și Spitalului Central Județean Békés
Proiectul a fost depus pe Axa prioritară 4: Îmbunătățirea serviciilor de îngrijire a sănătății, pentru obiectivul specific 4.1: Servicii medicale preventive și curative în zona eligibilă îmbunătățite, Prioritatea de investiții 9/a: Investiții în infrastructura medicală și socială, care contribuie la dezvoltarea națională, regională și locală, reducând inegalitățile în ceea ce privește statusul de sănătate, promovând incluziunea socială prin accesul îmbunătățit la serviciile sociale, culturale și recreative și tranziția de la serviciile instituționale la cele comunitare.
Liderul proiectului este Spitalul Clinic Dr. Gavril Curteanu, Partenerul de Proiect fiind Spitalul Central Județean Békés.
Obiectivul general al proiectului este îmbunătățirea serviciilor de sănătate în cadrul Spitalului Clinic Dr. Gavril Curteanu din Oradea și al Spitalului Central Județean Békés.
Obiectivele specifice sunt stabilirea unui sistem de servicii de sănătate interconectate în Oradea și județul Bekes și dezvoltarea departamentelor de îngrijire a sănătății prin dotarea cu echipamente, dispozitive medicale moderne.
Aparatura medicală va fi instalată, montată, amplasată pe următoarele secții sau departamente, cu impact la nivelul întregului Spital:
- Centrul /laborator de imagistică, în cadrul căruia se vor monta un RMN, trei ecografe;
- Secția ATI, în cadrul căreia se vor monta un aparat C-arm, cinci monitoare de înaltă performanță, cinci aparate ventilație mecanică de înaltă performanță;
- Secția Radiologie, în cadrul căreia se va monta un aparat digital radiografie - scopie
- Laborator cu punct de lucru în fiecare secție - în cadrul căruia se va monta un  sistem de transport vacuum pentru probe de Laborator și Medicamente;
- Secția Chirurgie Adulți și Chirurgie Pediatrie, în cadrul căreia se va monta un turn complet 3D Full HD pentru Chirurgie Endoscopică Laparoscopică.
Suplimentar, se dorește achiziționarea unui sistem de telemedicină care va fi instalat în compartimentul de IT al Spitalului, cu terminalele în Camerele de gardă ale Spitalului (acoperind aproape integral secțiile Spitalului Municipal din Oradea), și realizarea de schimburi de practică între personalul medical al celor două spitale partenere.
Valoarea totală a bugetului proiectului este 2,954,338.00 euro cu TVA. Valoarea totală a bugetului aferent Spitalului Dr. Gavril Curteanu Oradea este 2,454,338.00 euro cu TVA, din care fonduri nerambursabile 2.405.226,70 euro, iar contribuția proprie a Municipiului Oradea este de 49.111,30 euro.
3.Cooperare pentru standarde medicale înalte în prevenirea, identificarea timpurie și tratarea eficientă a bolilor în Euroregiunea Bihor - Hajdú Bihar
Proiectul a fost depus pe Axa prioritară 4: Îmbunătățirea serviciilor de îngrijire a sănătății, pentru obiectivul specific 4.1: Servicii medicale preventive și curative în zona eligibilă îmbunătățite, Prioritatea de investiții 9/a: Investiții în infrastructura medicală și socială, care contribuie la dezvoltarea națională, regională și locală, reducând inegalitățile în ceea ce privește statusul de sănătate, promovând incluziunea socială prin accesul îmbunătățit la serviciile sociale, culturale și recreative și tranziția de la serviciile instituționale la cele comunitare.
Liderul acestui proiect este Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea, având ca parteneri Spitalul Gróf Tisza István din Berettyóújfalu și Municipiul Hajdúböszörmény.
Principalele rezultate ale proiectului pentru Oradea va fi o linie automatizată pentru Laboratorul de analize medicale a Spitalului, un sistem de transport a probelor între secții și laborator (probele ajungând în laborator în câteva secunde), precum și implementarea unei soluții informatice de informare a populației privind analizele medicale pe care și le pot face.
Implementarea proietului va aduce beneficii precum scăderea semnificativă a timpului necesar analizelor medicale (cu incidență mare pentru cazurile urgente, 31% din analize se fac pentru UPU), degrevarea resursei umane de activități recurente, scăderea semnificativă a riscurilor generate de erori umane (contaminarea sau încurcarea probelor), creșterea capacității laboratorului - poate deveni o soluție eficientă pentru toate spitalele publice din Oradea, scăderea costurilor operaționale, îmbunătățirea sănătății populației printr-o mai bună informare în ceea ce privește prevenția și identificarea timpurie a bolilor. Acesta va fi un model de bună practică, fiind unic în sistemul public de sănătate din România. Eficiența (cost/analiză) și eficacitatea sistemului ar deschide calea centralizării serviciilor publice de analize medicale.
Valoarea totală a bugetului proiectului este 3.000.000 euro cu TVA. Valoarea totală a bugetului aferent Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea este 2.000.000 euro cu TVA, din care fonduri nerambursabile 1.960.000,00 euro, contribuția proprie a Municipiului Oradea fiind 40.000,00 euro.
4.Îmbunătățirea standardelor de sănătate în prevenirea, identificarea și tratamentul bolilor cardiovasculare și ginecologice în zona transfrontalieră
Proiectul a fost depus de către Institutul de Boli Cardiovasculare Timișoara, în calitate de Lider de Proiect, în parteneriat cu  Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea și Universitatea din Debrecen, pe Axa prioritară 4: Îmbunătățirea serviciilor de îngrijire a sănătății, pentru obiectivul specific 4.1: Servicii medicale preventive și curative în zona eligibilă îmbunătățite, Prioritatea de investiții 9/a: Investiții în infrastructura medicală și socială, care contribuie la dezvoltarea națională, regională și locală, reducând inegalitățile în ceea ce privește statusul de sănătate, promovând incluziunea socială prin accesul îmbunătățit la serviciile sociale, culturale și recreative și tranziția de la serviciile instituționale la cele comunitare.
Principalele rezultate ale proiectului de cooperare sunt dotarea Institutului de Boli Cardiovasculare Timișoara cu echipamentele necesare pentru chirurgia cardiovasculară pediatrică, specializare care nu este acoperită în zona transfronalieră, reabilitarea și dotarea secției de ginecologie a Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea (bloc operator, ATI și secție cu paturi), realizarea de schimburi de experiență și training pentru personalul medical în comun cu partenerii de proiect, precum și acțiuni de screening pentru pacienți (ex: pentru defecte cardiace fetale, tumori ovariene).
Valoarea totală a bugetului proiectului este 3.000.000 euro cu TVA. Valoarea totală a bugetului aferent Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea este 1.200.000 euro cu TVA, din care fonduri nerambursabile 1.176.000,00 euro, contribuția proprie a Municipiului Oradea fiind 24.000,00 euro.
5.Îmbunătățirea serviciului de transport public la nivelul polilor urbani Oradea și Debrecen
Proiectul a fost depus pe Axa prioritară 2: Îmbunătățirea mobilității transfrontaliere durabile și eliminarea blocajelor, Prioritatea de investiții 7/c: Dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de transport ecologice (inclusiv zgomot redus) și cu emisii scăzute de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare și maritime, a porturilor, a legăturilor multimodale și a infrastructurii aeroportuare, pentru a promova mobilitatea regională și locală durabilă.
Liderul de proiect este Oradea Transport Local SA, partenerii de proiect fiind ADI Transregio și Compania de Transport Debrecen.
Activitățile proiectului cuprind achiziția a șapte autobuze noi, de tip Euro 6, pentru S.C. Oradea Transport Local S.A., elaborarea unui Studiu de Flux de călători la nivelul rețelei de transport public local din Oradea, Borș, Sînmartin și Biharkeresztes, realizarea unor anchete Origine-Destinație în Municipiul Oradea, elaborarea unui Plan de Dezvoltare/Actualizare a rețelei de transport public local în Municipiul Oradea, achiziția unui sistem automat de localizare vehicule și informare călători (inclusiv achiziția și instalarea unui număr de 50 de panouri de informare în timp real în stațiile de transport public din Oradea) și realizarea unei aplicații mobile care să permită planificarea călătoriilor în timp real la nivelul sistemului de transport public din Oradea, Borș, Sînmartin și Biharkeresztes.
Valoarea totală a bugetului proiectului este 2.930.600 euro cu TVA. Valoarea totală a bugetului aferent Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea este 1.992.600,00 euro cu TVA, din care fonduri nerambursabile 1.952.748,00 euro, contribuția proprie a Municipiului Oradea fiind 39.852,00 euro.
Programul Interreg V-A România-Ungaria oferă o gamă largă de oportunități de finanțare, acordate în mod direct proiectelor cu caracter transfrontalier, cu scopul de a facilita dezvoltarea armonioasă, coordonată, bazată pe cooperare, a regiunii de frontieră. (B.P.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:35:16 Ora standard a Europei de Est