Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Contact nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda

Noi oportunități pentru învățământul bihorean

Contact nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda

În perioada 8 - 13 octombrie 2018, un grup de elevi și de profesori de la Liceul Teoretic „Arany Janos" și de la Colegiul Național „Teodor Neș", ambele din Salonta, precum și de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna" și Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", ambele din Oradea, a avut ocazia de a lua contact în mod nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda, considerate la ora actuală dintre cele mai eficiente din întreaga lume.

Timp de o săptămână, cadrele didactice și elevii implicați în proiect au avut posibilitatea să se întâlnească și să discute cu diferiți actori implicați în crearea și implementarea acestor sisteme performante, precum și cu beneficiarii direcți ai măsurilor luate în educație, elevii estonieni și finlandezi. Liceul Teoretic „Arany Janos" a fost reprezentat de către doamna director Tornai Melinda și de alte trei cadrele didactice, Aszalos Agnes, Domjan Laura și Ștefănuț Alin, iar Colegiul Național „Teodor Neș", de către doamna director adjunct Mitran Alina și de doamna prof. Nagy Zoe. De la Școala Gimnazială „Oltea Doamna" au fost prezente: doamna director Musca Florina și doamna prof. dr. Bocoi Liliana, iar de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", doamna prof. Delia Mela, coordonator de proiecte și programe la nivelul colegiului.
„Învățarea în context european"
Schimbul de experiență a fost posibil datorită proiectului „Învățarea în context european", finanțat de Direcția Social-Comunitară din cadrul Consiliului Județean Bihor, prin Asociația Pro Lyceum Salonta, precum și datorită Asociației Pro Salonta, Bisericii Reformate din Salonta și  colaborării cu Asociația Educațională Pro Time-R, condusă de Delia Mela.
În timpul vizitei de lucru, participanților bihoreni li s-a oferit o imagine de ansamblu a învățământului din țările vizitate și li s-a permis accesul la toate compartimentele sistemului educațional, de la grădiniță până la universitate și chiar la nivel ministerial. Discuțiile au fost fructuoase și au permis conturarea unei imagini reale a unui sistem eficient și coerent, de care este preocupată întreaga societate din Estonia și Finlanda, educația fiind percepută ca unul dintre factorii esențiali ai dezvoltării umane și sociale.
Cadrele didactice și elevii au putut dialoga în mod deschis cu directorii unităților de învățământ vizitate, precum și cu profesorii și cu elevii din aceste școli și au avut ocazia să participe la diferite lecții, unele de-a dreptul revoluționare, precum învățarea matematicii cu ajutorul tabletelor sau orele de programare de la ciclul gimnazial. 
Delegația din Bihor a avut onoarea de a fi primită în cadrul Ministerului Educației și Culturii din Finlanda și de a-și întregi viziunea asupra sistemului de învățământ din Finlanda și Estonia, prin prezentarea oferită în cadrul acestei instituții cheie în dezvoltarea și în viziunea pe care o propune în legătură cu învățământul.
Școala este responsabilă să anticipeze schimbările din societate și să se schimbe constant
În cursul după-amiezii, elevii și profesorii care au luat parte la această vizită de studiu au fost primiți la Universitatea din Helsinki, de către Juri Lavonen, șeful Departamentului de Educație din cadrul universității, care le-a prezentat câteva dintre ideile care stau la baza învățământului din Finlanda în secolul 21. Astfel, educația este percepută ca un proces în continuă schimbare, motiv pentru care nu există un sistem bun pentru a gestiona tot ceea ce ține de învățământ. Una dintre ideile inovatoare articulate în timpul prezentării a fost aceea că școala este responsabilă să anticipeze schimbările din societate și să se schimbe constant, astfel încât să răspundă nevoilor concrete din lumea înconjurătoare.
Formarea inițială a cadrelor didactice ocupă un loc esențial
Totodată, a fost evidențiat faptul că formarea inițială a cadrelor didactice ocupă un loc esențial în modul în care este gândit sistemul de învățământ din Estonia și Finlanda, alături de o susținere constantă a școlilor de către autoritățile locale și regionale.
Ultima zi a vizitei de lucru a fost dedicată învățării în aer liber, într-un centru care se ocupă cu educația pentru mediul înconjurător, dimensiune importantă a învățării pe întreg parcursul vieții.
Este important ca elevul să se simtă bine la școală și să fie fericit
După cum a reieșit din discuțiile purtate cu oficialii estonieni și finlandezi, o dimensiune esențială a vieții școlare o reprezintă starea de bine a elevilor și a cadrelor didactice. Este important ca elevul să se simtă bine la școală și să fie fericit, aspecte care au putut fi observate de elevii și cadrele didactice care au luat parte la această vizită de lucru.
Concluziile vizitei de studiu au fost expuse în ultima zi a vizitei, în cadrul unor discuții purtate cu Sirje și Georg Aher, partenerii din Estonia ai delegației din Bihor, și s-au referit, în principal, la modul în care este percepută educația în societatea din Estonia și din Finlanda, comparativ cu țara noastră.
Vizita a constituit o bună ocazie de reflecție asupra propriului sistem de învățământ, iar participanții s-au întors îmbogățiți de experiența cunoașterii unor noi sisteme educaționale și pregătiți să transpună o parte din exemplele de bune practici în munca lor de zi cu zi.
Alin Ștefănuț
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Contact nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:45:28 Ora standard a Europei de Est