Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”

S-au împrietenit cu știința

Proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”

„Totul a început când doamna învățătoare, eu și un grup mic din clasă ne-am dus la o expoziție de roboți și chimie. A fost minunat și am învățat multe lucruri interesante.”, scrie Turcuț Alexandru, elev care cu mândrie pășise în clasa a III-a.

Se întâmpla în luna septembrie a anului 2017, la „Gala Științescu”, când, alături de cei care fuseseră implicați direct în acțiunile derulate prin „Fondul Științescu” (un program de finanțare pentru proiecte educaționale care încurajează pasiunea pentru științe și tehnologie a copiilor și tinerilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 19 ani implementat în Bihor de Fundația Comunitară Oradea, alături de Federația Fundațiile Comunitare din România cu sprijinul Romanian-American Foundation, a partenerilor locali și a donatorilor individuali), ne găseam și noi, „Curioșii”, de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea, care am auzit despre acest program și doream să aflăm mai multe.
Nu doar că am văzut multe lucruri grozave, ci ni s-a și strecurat în suflet dorința ca ediția a II-a a Fondului Științescu să ne aibă și pe noi pe lista celor „activi”.
Așa s-a născut proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”, care a avut ca scop corelarea experimentele științifice derulate cu paliere ale vieții, stimularea cunoașterii unor domenii neexplorate prin obiectele de învățământ, precum și valorizarea de-a lungul activităților a peer-learning-ul (învățare colegială).
Elevii de clasa a III-a s-au întâlnit relativ puțin până la această vârstă cu „științele exacte” – exceptând „matematică și explorarea mediului”, obiect de studiu care, pentru mulți dintre copii nu întotdeauna este prea spectaculos.
Sub sloganul „Curioșii află, activii înțeleg, pasionații descoperă!”, într-o activitate gen „fără catalog”, într-un mediu mai puțin formal – a nu se înțelege „fără reguli”, școlarii au participat la multe activități de tip interdisciplinar, care au venit în întâmpinarea curiozității în ceea ce privește „prietenia cu știința”.
Experimentele „spectaculoase” care au fost făcute cu această ocazie au stimulat dorința de cunoaștere, de „deslușire” a tainelor naturii, de parcurgere – chiar dacă doar „cu pași mici” - drumul spre „marile descoperiri”.
Am început cu ceea ce se întâlneau copiii în viața de zi cu zi – cum să scoatem petele din hăinuțe – de cele mai multe ori la prima purtare, cum să fim colaboratorii bunicii la bucătărie, învățând-o și noi câteva trucuri.
Am trecut apoi la treburi mai „serioase”: am vrut să vedem cum energia electrică, cea electrostatică și magnetică sunt „motorul vieții”. I-am luat părtași și pe Soare și Vânt, mulțumindu-le pentru energia regenerabilă pe care Omenirea încă nu știe s-o prețuiască destul, dar ei, „Curioșii” mei, au promis c-o vor face.
Microscopul ne-a introdus în lumea minusculă, iar telescopul ne-a descoperit grandoarea Universului.
Atelierele în care au  trecut la robotică au fost la mare căutare. Micii mei „ingineri” au construit, după schița dată, o serie de roboței, pe care apoi i-au testat cu multă plăcere.
Am „cercetat” și-n domeniul construcțiilor, aflând despre materialele de construcție, despre modul în care pot fi ridicate materiale grele, finalizând cu construcția unei arcade.
Părinții elevilor au fost extrem de încântați de această activitate, considerând-o ca binevenită, prin care copiii să facă primii pași spre experiența științifică sub o formă atât de interesantă.
În echipa de proiect, alături de profesorii Donca Maria și Donca Gheorghe au mai fost și inimoși părinți ai copiilor din clasă, respectiv  medicii Achim Florin, Gavița Florentina, Szabo Alina, biologul
Toronilă Carmen-Ana, precum și inginerul Turcuț Nicolae.
Munca n-a fost ușoară de-a lungul proiectului, dar satisfacțiile au fost pe măsură.
„Nu știu ce vom mai face, dar sunt sigură că va fi ceva grozav și științific. IUBESC ȘTIINȚA!” (Tămășan Isabela).
„Proiectul este ceva minunat. Mai ales dacă lucrezi la proiectul „Științescu”. La prima oră din acest proiect am avut fluturi în stomac, dar apoi mi-a trecut, văzând cât de fascinant este” (Petrea Rareș).
„Proiectul ,,Cu pași mici spre descoperiri mari” sau așa-numitul Proiect Științescu este cel mai interesant lucru din clasa a III-a sau, poate, chiar din toți anii de școală” (Lupău Alin).
 
S-au împrietenit cu știința, și nu e puțin lucru!
Cu microbul științei în sânge, elevii doamnei profesor dr. Maria Donca pot ajunge departe, iar noi (le) dorim să-i (re)descoperim peste ani printre personalitățile de Marcă ale României, chiar dacă în Anul Centenarului Marii Uniri, ei erau ,,Curioșii” din clasa a III-a a Colegiului Național ,,Iosif Vulcan” din Oradea, pasionați de tot ce mișcă sub soare, obiecte ,,banale”, dar care le pun probleme, atrăgându-le atenția!
Cu pași mici, din aproape în aproape, ei pot realiza, precum bulgărele în rostogolire, salturi mari, realizări nebănuite.
Obiectivele și scopul fiind realizate, de-acum, câștigul e al celor activi, iar noi le dorim ca energiile să se înmulțească, să sporească inspirația și să nu sece izvorul!
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (39 de poze), accesați Galeria foto: Proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”.

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:13:45 Ora standard a Europei de Est