Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

,,Profesorul reflexiv”…

Cursul internaţional de vară/ formare şi dezvoltare profesională continuă

,,Profesorul reflexiv”…

Miercuri, 18 iulie 2018, s-a încheiat în Cetatea Oradea prima temă a Cursului internaţional de vară/ formare şi dezvoltare profesională continuă, intitulată simplu și concis ,,Profesorul reflexiv".

Urmează celelalte două teme: ,,Învăţarea prin cooperare - ABC-ul cooperării" (19 - 21 iulie), respectiv ,,Educația pentru valori tradiționale în context european (24/25, 28/29 iulie 2018).
La final, toți participanții au primit flori și diplome din partea organizatorilor, care au fost înmânate de conducătorii cursului, doamna Simona Laurian-Fitzgerald și domnul Carlton J. Fitzgerald.
Ce înseamnă profesorul reflexiv? Care sunt calitățile profesorului reflexiv?
Într-o discuție avută cu cei doi conducători de curs, răspunzând la cele două întrebări, domniile lor aveau să facă un rezumat, o sinteză a celor trei zile de curs.
,,Profesorul reflexiv trebuie să creadă în anumite lucruri, și anume: că toți elevii din clasa lui pot să învețe și să creadă că sarcina lui este să-i facă pe toți copiii să învețe, asta înseamnă diferențiere în învățare! Și să creadă că învățarea și predarea nu sunt despre el, despre profesorul de la catedră, nu este despre teste, despre cum dau bine sau nu dau bine. Este clar că-ți ajuți copilul așa cum este el, copilul care se luptă să învețe...
Trebuie să-i aducem pe toți pe calea învățării. Cei care au nevoie de ajutor trebuie să-l oferi chiar de la început și pe măsură ce progresează să le lași independența de a se afirma. Până la urmă, când ajung oameni împliniți, toți aparțin societății. Nu poți să ai oameni care nu sunt funcționali. Sarcina noastră este să-i ajutăm să învețe. Flexibilitatea trebuie să se manifeste în tot ce faci, în gândire, cum predai, cum evaluezi, cum privești elevii, să-l înțelegi pe fiecare din perspectiva lui. Te pui în locul lui, uneori. Păstrezi distanța ca profesor, dar când trebuie să te joci, să te joci. Reflexibilitate înseamnă toată această arie...
,,Pornim de la ideea că toți elevii au nevoie de noi"
Ce-am făcut noi la acest curs este să-i ajutăm pe colegii noștri, pe profesori, să se gândească la ceea ce fac la oră. Să gândească care este efectul produs de predarea lor asupra elevilor. Și să-i învețe pe elevi să facă același lucru, să reflecte asupra propriei învățări...
Unii elevi trebuie să fie mai mult provocați, antrenați în învățare, alții trebuie să revizuiască mai mult materialul, să stea să-și fixeze cunoștințele.
Scopul final este ca toți elevii să învețe materialul propus spre învățare. Scopul este să reflectăm cine are nevoie de mai mult ajutor și cum putem oferi acel ajutor într-o clasă, iar pentru cei care sunt foarte buni, cum îi provocăm pe aceștia să-și depășească limitele, să ajungă și mai departe. Pornim de la ideea că toți elevii au nevoie de noi. Și, fiecare trebuie să-și atingă potențialul maxim pe care-l poate avea. Iar sarcina profesorului este să-l ajute să ajungă acolo.
Concepte noi. Designul universal de învățare
Cei doi specialiști în științele educației nu au ezitat să ne vorbească și despre conceptele noi prezentate cu acest prilej, iar unul dintre acestea este ,,designul universal de învățare".
,,Există un concept care se numește designul universal de învățare. Și în mod activ, pro activ, trebuie să ridicăm barierele care apar în cale învățării, astfel încât elevii să poată să învețe. Sunt trei principii în acest concept. Unul este atunci când prezentăm materialul elevilor. Îl prezentăm în modalități diferite, pentru ca toți să înțeleagă, Unii învață dacă citesc, alții dacă fac ceva, unii dacă văd sau aud. Un alt lucru la care să ne gândim este bagajul lor de cunoștințe. Al doilea principiu este ce fac elevii atunci când interacționează cu materialul pe care l-am prezentat, și cum ne arată, cum ne demonstrează că știu să facă sau cunosc acele informații. E aceeași idee de a le oferi posibilitatea să prezinte materialul, abilitățile pe care le au, în modalități multiple: pot să-l citească, să scrie răspunsuri, să lucreze ceva fizic, să asculte unii de alții, să lucreze în grup, să împărtășească idei. Pot să facă o compunere, să facă o lucrare, un proiect, să facă un material vizual, colaj, o imagine, un poster, pot să prezinte oral, pot să creeze o machetă. Iar al treilea principiu este cum îi ajutăm pe elevi să ne demonstreze ceea ce știu și ceea ce pot să facă. Și asta trebuie să înțeleagă profesorii că e nevoie de a evalua elevii în mod diferit. Sunt testele tradiționale, cu care suntem toți obișnuiți, dar se pot adăuga proiecte, unde trebuie să aplice cunoștințele în practică.
,,Scopul educației este să-i ajutăm pe elevi să se integreze și să muncească în lumea reală"
Pentru că scopul învățării este să transforme și să transfere cunoștințele învățate la școală în realitate. Să facă experimente, proiecte, prezentări, ca să demonstreze că au înțeles materialul și că pot să folosească cunoștințele pentru a face ceva cu aceste cunoștințe. În final, scopul educației este să-i ajutăm pe elevi să se integreze și să muncească în lumea reală".
Cursul continuă cu alte două teme
Considerăm foarte utile și benefice aceste cursuri pe care le susține un expert în educație, un practician, un specialist dăruit, făcut să-i învețe pe cei care, la rândul lor, îi învață pe alții.
Așa după cum am spun în deschiderea acestui articol, în perioada următoare, doamna Simona Laurian-Fitzgerald și domnul Carlton J. Fitzgerald vor vorbi despre: ,,Învăţarea prin cooperare - ABC-ul cooperării" (19 - 21 iulie), respectiv ,,Educația pentru valori tradiționale în context european (24/25, 28/29 iulie 2018).
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Profesorul reflexiv”…

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:06:44 Ora standard a Europei de Est