Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 septembrie 2024

2.000 de lei pentru elevii cu media 10 la Evaluarea Națională 2024 și 5.000 de lei pentru cei cu medii maxime la BAC 2024 – proiect adoptat de Guvern / Sumele sunt aceleași din 2022

Proiectul care prevede ca elevii care au obținut media 10 la Evaluarea Națională 2024 să primească 2.000 de lei, iar cei cu medii maxime la examenul național de Bacalaureat 2024 – 5.000 de lei, este pe ordinea de zi în Guvern.
Este vorba despre proiectul de hotărâre privind acordarea de stimulente financiare absolvenților care au obținut media 10 la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, sesiunea 2024 și la examenul național de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2024.
Proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) a fost adoptat în ședința de Guvern, miercuri, a anunțat ministra Educației, Ligia Deca, pe pagina sa de Facebook.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...


2 septembrie 2024

Toți inspectorii școlari generali din țară, convocați la Poiana Brașov de ministra Ligia Deca, la trei zile de consfătuiri, pe 4-6 septembrie – surse

Toți inspectorii școlari generali (ISG) din inspectoratele școlare sunt convocați pentru trei zile de consfătuiri la Poiana Brașov de ministra Ligia Deca, potrivit surselor Edupedu.ro.
Șefii inspectoratelor școlare județene (ISJ) și din Municipiul București (ISMB), numiți politic după Pixiada din luna august – despre care a scris aici pe larg Edupedu.ro, vor merge la Poiana Brașov pe 4-6 septembrie.


Mai mulți secretari de stat din Ministerul Educației și ministra Ligia Deca se vor întâlni cu inspectorii școlari generali în format fizic, mai arată sursele citate.

Potrivit surselor noastre, consfătuirile de 3 zile vor avea loc la Hotel Șoimul din Poiana Brașov.


Pentru inspectorii școlari generali adjuncți, întâlnirile cu oficiali din Ministerul Educației se vor organiza online, de pe 3 până după 20 septembrie, după graficul transmis în inspectoratele școlare.

Deca nu a mai organizat până acum astfel de întâlniri cu inspectorii școlari generali care să dureze mai mult de o zi.

Ligia Deca a mai organizat o conferință cu inspectorii școlari generali în format fizic și în anul școlar trecut, la București, în octombrie 2023.

Atunci, erau pe ordinea de zi bursele școlare, transportul elevilor, digitalizarea evaluărilor naționale și organizarea noilor direcții județene de învățământ preuniversitar (DJIP).
Edupedu.ro a scris la mijlocul lunii august că începe Pixiada, sezonul numirilor din pix ale inspectorilor și directorilor de școli: peste 2.500 de persoane au fost puse de politicieni sau reconfirmate în conducerile școlilor și ISJ-urilor.

Recent, Ligia Deca l-a schimbat din pix pe inspectorul școlar general PNL Cătălin Canciu cu Cici Bolovan, tot de la PNL, președinta organizației județene de femei a partidului.

Politizarea educației, la loc comanda. Ligia Deca a cedat presiunii partidelor și a șters de pe lista incompatibilităților pentru directorii și inspectorii școlari funcțiile de consilieri locali sau județeni, în proiectul legii învățământului preuniversitar
Concursul pentru șefia inspectoratelor școlare, profund politizate, nu se organizează nici în acest an. Ligia Deca: “Eu îmi doresc profesionalizarea managementului la nivelul inspectoratelor”, dar după adoptarea legilor
Consfătuirile naționale pe discipline școlare au loc online, în perioada 1-30 septembrie, potrivit unei adrese a Ministerului Educației...

Spre o pedagogie a noilor educații

Simpozionul Interjudețean, ed. a XII-a

Spre o pedagogie a noilor educații

În consens cu propria misiune asumată, Casa Corpului Didactic a Județului Bihor continuă tradiția cercetării temeinice inițiate la nivelul învățământului preuniversitar prin organizarea celei de-a XII-a ediții a Simpozionului Interjudețean înscris în programul anual al instituției.

Problematica de anul acesta s-a orientat spre o temă de actualitate, care suscită numeroase dezbateri în literatura de specialitate: Pedagogia grupului și învățarea prin cooperare. Invitații de onoare ai evenimentului au fost doamna lector univ. dr. Andra Maria Perțe, de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul de Științe ale Educației, din cadrul Universității din Oradea, și doamna conf. univ. dr. Andrea Bordaș, de la Universitatea Creștină Partium din Oradea. Învățarea prin cooperare corespunde exigențelor noilor educații printr-o varietate de abordări ce presupun aplicarea unei metodologii de instruire interactivă.
Selecția tematicii a fost motivată de noile orientări din didactica modernă, ce valorizează tehnicile de comunicare interpersonală, cu scopul formării de competențe și comportamente sociale prin interacțiuni intelectuale, al dezvoltării gândirii critice și creatoare, și al obținerii unui progresul cognitiv realizat de elevi prin descoperirea pedagogică a celuilalt. Adaptarea la exigențele noilor educații presupune asimilarea, de către cadrele didactice, a unor strategii de instrucție ce valorifică disponibilitățile elevilor de a conlucra într-un climat propice muncii în echipă și nevoia de a depăși individualizarea extremă, care nu este benefică atunci când intră într-un ritm liniar și monoton al învățării.
La evenimentul din 27 martie 2018 și-au anunțat participarea 71 de autori și coautori de articole științifice elaborate pe marginea problematicii propuse, reprezentând cadre didactice de la toate nivelurile de învățământ din județele Bihor și Cluj, profesori documentariști și personal didactic auxiliar. Titlurile înscrise pe agenda simpozionului au asigurat o distribuție uniformă a tuturor aspectelor vizate, precum situațiile educative de învățare prin cooperare, stadiile învățării în pedagogia grupului, metode și tehnici de instruire activă și interactivă în pedagogia grupului, proiectarea activităților specifice învățării prin cooperare, strategii ale învățării prin cooperare, monitorizarea și evaluarea activităților de grup, instrumente digitale în sprijinul învățării prin cooperare, exemple de bune practici etc.
|Într-o consistentă intervenție, doamna lector univ. dr. Andra Maria Perțe a sistematizat cadrul conceptual în care se înscrie învățarea prin cooperare, configurând aria semantică a noțiunii, istoricul și evoluția sa de-a lungul timpului. Definirea conceptului a explorat cele mai moderne orientări în didactica actuală, propunând o abordare comparativă a celor două forme de învățare: cea modernă, a învățării prin cooperare, și cea tradițională, a învățării prin competiție. Următoarele puncte ale prezentării s-au axat pe diferitele tipuri de învățare prin cooperare, respectiv tipul formal și tipul informal, pe structura și configurația grupurilor bazate pe cooperare, pe elementele, metodele și tehnicile acestei forme speciale de învățare. Un punct important s-a axat pe viziunea comparativă asupra avantajelor și dezavantajelor pe care le implică pedagogia grupului, precum și modul de soluționare a celor din urmă. La rândul său, doamna conf. univ. dr. Andrea Bordaș a abordat un aspect inedit al problematicii propuse, cel al cooperării profesorilor, garanție a performanței la nivelul întregului sistem educațional.
Elevii de la Liceul de Arte au demonstrat un aspect inedit, și anume că deosebit de fructuoasă se dovedește a fi cooperarea dintre un profesor dedicat și discipolii săi talentați, dornici să cucerească tainele virtuozității artistice și ale tehnicii interpretative. Buzle Cosmin, din clasa de canto a doamnei profesor Bonțu Aurica, a interpretat aria lui Masetto din opera Don Giovanni de Wolfgand Amadeus Mozart, O capito! Elevii Cozak David și Marian Ioan din clasa de vioară a doamnei profesor Lupșe Anita Laura, acompaniați la pian de doamna profesor  - corepetitor Benczedi Monika, au încântat auditoriul cu Concertul pentru două viori de Antonio Vivaldi.
A doua parte a simpozionului a fost dedicată prezentării lucrărilor metodico-științifice elaborate de către cadrele didactice.
Domnul psiholog școlar Crețu Alin, de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Orizont" din Oradea și doamna Crețu Crina, de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Socială Bihor, au susținut lucrarea cu titlul Adecvarea managementului de grup la activitățile de învățare prin cooperare. Într-o formă interactivă și dinamică, vorbitorii au subliniat obstacolele survenite în predarea modernă, respectiv refuzul unor elevi de a coopera ori incapacitatea lor de a comunica în grup, din cauza prezenței anumitor cerințe educative speciale. În cazul acestor elevi integrați în învățământul de masă, învățarea prin cooperare își dovedește vulnerabilitățile, dar, totodată, deschide perspectiva unor alternative. Prezentarea virtuală s-a îmbogățit cu un tur al galeriei adaptat evenimentului, etalând un portofoliu de materiale realizate de către acești elevi.
Doamna prof. Dvorzsik Mariana, de la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea, a demonstrat și cu acest prilej preocuparea sa constantă pentru dimensiunea inovativă în cadrul orelor de limba și literatura română la nivelul liceal, în contextul unei actualități care impune căutarea unor forme cât mai stimulative de atragere a adolescenților spre lectură, spre plăcerea textului și spre universul operei literare. În lucrarea De la expozitiv la interactiv, a inclus o suită de bune practici aplicate la clasa a X-a, la studiul nuvelei psihologice Moara cu noroc de Ioan Slavici, explicând cum se poate depăși starea inițială din timpul unei ore de curs și cum se pot propune subiecte interesante de dezbatere, mai ales în cazul unei opere din Epoca Marilor Clasici, cu un accentuat substrat moralizator.
Fiecare prezentare a reliefat câte un aspect particular al problematicii propuse, câte o temă distinctă din aria învățării prin cooperare, pentru a eclera cât mai multe unghiuri de abordare, de la dimensiunea didactico-metodologică, până la cea socială. Astfel, doamna profesor pentru învățământul primar Tănase Maria, de la Școala Gimnazială ,,Octavian Goga" din Oradea, a urmărit Dezvoltarea competențelor și abilităților sociale în grupul de elevi, aplicând studiul asupra comportamentelor specifice comunicării de grup la vârsta preșcolară. O mențiune specială trebuie să facem cu privire la rigurozitatea cercetării inițiate de doamna profesor pe baza activităților desfășurate la grupele pe care le conduce în cadrul grădiniței.
Cea de-a XII-a ediție a Simpozionului Interjudețean s-a remarcat prin înalta ținută a discursurilor și prezentărilor universitare, precum și prin intensitatea dezbaterii ce a finalizat ilustrarea bunelor practici educaționale și principalelor direcții metodologice ale învățării prin cooperare. Ne exprimăm dorința ca, în viitor, interesul cadrelor didactice pentru activitățile științifice și pentru continua lor formare să se manifeste printr-o participare mai pronunțată. Reamintim că toți cei interesați de propria dezvoltare profesională sunt invitați să participe la activitățile metodico-științifice ale Casei Corpului Didactic a Județului Bihor.
Prof. dr. metodist Maria Hulber
Casa Corpului Didactic a Județului Bihor
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Spre o pedagogie a noilor educații.

Trimite email
vineri, 1 noiembrie 2024, 02:12:16 Ora standard a Europei de Est