Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Dinamica activităților cultural-educative din învățământul preuniversitar

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor

Dinamica activităților cultural-educative din învățământul preuniversitar

În consens cu propria viziune asupra educației, Casa Corpului Didactic a Județului Bihor își asumă cu consecvență rolul de inițiator al unor manifestări metodico-științifice relevante, dedicate cercetării și diseminării principiilor de bună practică educațională.

În acest cadru ideatic, în 28 noiembrie 2017, la sediul instituției, s-a desfășurat Sesiunea de comunicări științifice cu tema Managementul activităților cultural-educative, la care au fost invitate să participe cadrele didactice din învățământul preuniversitar bihorean. Propunerea tematică se impune datorită locului important al educației nonformale, o dimensiune esențială a sistemului educațional. Problematica activităților extracurriculare a provocat, în timp, dezbateri, analize metodologice, precum și elaborarea de cursuri universitare și strategii didactice complexe, prin care acestea să devină o realitate a școlii românești. Invitații de onoare ai evenimentului au fost doamna prof. univ. dr. Agneta Marcu și domnul prof. univ. dr. Vasile Marcu, personalități academice recunoscute datorită contribuțiilor în domeniile pedagogiei generale și pedagogiei artei.
În cuvântul de deschidere, doamna prof. Carmen Bodiu, director al Casei Corpului Didactic a Județului Bihor, a reliefat importanța problematicii tratate în lucrările propuse pentru actuala ediție a Sesiunii de comunicări științifice. La eveniment și-au anunțat participarea 82 de autori și coautori de articole de specialitate, redactate pe marginea tematicii propuse. Cadrele  didactice participante au reprezentat toate nivelurile de studiu: învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Titlurile înscrise pe agenda celor două sesiuni de dezbatere au marcat o distribuție echilibrată a diferitelor subteme vizate, precum: designul activităților cultural-educative, managementul proiectelor educative, educația permanentă, strategii de proiectare a activităților extracurriculare, repere metodologice, importanța acestor activități în dezvoltarea personalității elevilor, programul național ,,Școala Altfel", exemple de bune practici, forme de evaluare și diseminare a rezultatelor obținute.
Discursurile invitaților de onoare au evidențiat, într-un manieră captivantă, rolul pregnant al activităților cultural-artistice în viața școlii și importanța dascălului în organizarea și managementul acestora. Domnul prof. univ. dr. Vasile Marcu consideră că în perimetrul extracurricular se pot descoperi soluții autentice pentru învățământul actual, a cărui eficiență ar spori considerabil dacă s-ar centra asupra profesorului, principalul catalizator al energiilor și aptitudinilor celor pe care-i coordonează. Pentru că viitorul e o noțiune relativă, cadrul didactic trebuie să-și formeze anumite calități, precum dragostea pentru ceea ce face și capacitatea de a deveni un liant între dorințele și așteptările tuturor partenerilor educaționali, implicând famiile elevilor în viața școlii. Profesorul va trebui să convingă fiecare elev în parte că valoarea umană este în el, să-l ajute să se pună în valoare. Domnul profesor opinează că este eronat pentru un dascăl să vină în întâmpinarea elevilor cu răspunsuri gata formate, preluate de la alții. Este necesar să construim educația în jurul întrebărilor: ,,Eu cred că în învățământul de astăzi nu trebuie să sporim calitatea răspunsurilor sau numărul acestora, ci să sporim calitatea întrebărilor". Dascălul e provocat să caute, să aducă argumente. Funcția esențială a școlii este orientarea școlară și profesională, iar această finalitate dobândește concretețe atunci când dezvoltă aptitudini ori predispoziții aptitudinale. Acest lucru devine posibil doar dacă se mută accentul de pe învățământul formal pe învățământul nonformal, deoarece înmulțirea întrebărilor poate fi realizată mult mai bine în activitatea nonformală. În cadrul nonformal rezidă baza reală pentru o construcție temeinică a viitorului. La rândul său, doamna prof. univ. dr. Agneta Marcu evocă potențialul dimensiunii artistice a educației nonformale, acela de a conferi calitate vieții: ,,Fără artă, nu există viață de calitate."
Elevii de la Liceul de Arte, Oradea, Pașcalău Cristian și Balint Marian, cls. XII, muzică vioară, coordonați de d-na prof. Lupșe Anita și corepetitor d-na prof. Ferencz Mercedes au demonstrat validitatea aserțiunii rostite de doamna prof. dr. Agneta Marcu, oferind  un miniconcert pe muzică instrumentală de Antonio Vivaldi și Johann Sebastian Bach, o adevărată bijuterie de măiestrie artistică în formare.
Partea a doua a evenimentului a constat în prezentarea lucrărilor înscrise în programul sesiunii. Participanții și-au ilustrat cercetările prin mijloace moderne și interactive, precum imaginile, înregistrările unor activități revelatoare, broșurile de diseminare, produsele finale realizate în cadrul unor complexe activități extracurriculare.
Pentru început, doamnele Muscaș Ana și Berindan Camelia, profesori pentru învățământul primar la Liceul Teologic Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" din Oradea, au explorat Valorile europene în activitățile extracurriculare, punctând concluziile la care au ajuns după ani îndelungați de participare a școlii la proiectele internaționale înscrise în programul de acțiune Socrates: Comenius, Erasmus+, Leonardo, Lingua și Grundtvig.
Doamna Toader Monica Dorina, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" Oradea, a prezentat lucrarea despre Tabăra din săptămâna ,,Școala Altfel": exemple de bune practici. Deosebit de concludente s-au dovedit a fi broșurile de feedback elaborate la finalul fiecărui stagiu al taberei de creație literară, cuprinzând lucrările elevilor participanți. Metodiștii Casei Corpului Didactic au recomandat ca aceste broșuri să fie publicate sub forma unei reviste școlare pentru diseminarea informațiilor despre proiect.
Doamna prof. Ojică Elena Olivia de la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan" Beiuș a înscris pe coordonatele sesiunii nu mai puțin de cinci proiecte cultural-educative, reunite sub titulatura Eminescu în Vulcania, denumire ce evocă integrarea spiritului eminescian în viața școlii: Spectacol omagial La steaua..., Eminescu - spirit european, Să recitim Eminescu!, Poetul nepereche - perechea sufletească a gimnaziștilor din Vulcania, Eminescu în Vulcania. Desfășurate cronologic, de-a lungul mai multor ani școlari, activitățile dovedesc o continuă și constantă preocupare didactică de apropiere a tinerelor generații de creația lui Mihai Eminescu.
Profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Nr. 1 Chijic, doamna Drugaci Alina Bianca ne-a demonstrat că finalitățile educației nonformale pot fi atinse și în cadrul învățământului cu predare simultană. Lucrarea Eficiența raportului de complementaritate al educației nonformale cu educația formală în procesul instructiv-educativ pune în lumină strategii, metode și forme de concretizare a proiectelor educative transcurriculare.
O prezență activă a manifestărilor noastre științifice, doamna prof. Dvorzsik Mariana de la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" din Oradea a conceput un material inedit, ce surprinde Valențele educative ale activităților extracurriculare. Valorificând resursele etice ale literaturii române înscrise în programa școlară, a deschis noi orizonturi spre interferența armonioasă cu educația pentru viața de familie, educația morală și educația civică.
Sesiunea de comunicări științifice a provocat interesul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, fapt dovedit prin atmosfera caldă creată de personalitățile celor doi invitați de onoare și prin ținuta materialelor atent elaborate și prezentate. Toți cei preocupați de propria dezvoltare profesională sunt invitați să participe la evenimentele metodico-științifice (dezbateri, mese rotunde, simpozioane), alături de profesorii metodiști și referenții de specialitate ai Casei Corpului Didactic a Județului Bihor. (C.C.D.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 15:24:59 Ora standard a Europei de Est