Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Dinamica activităților cultural-educative din învățământul preuniversitar

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor

Dinamica activităților cultural-educative din învățământul preuniversitar

În consens cu propria viziune asupra educației, Casa Corpului Didactic a Județului Bihor își asumă cu consecvență rolul de inițiator al unor manifestări metodico-științifice relevante, dedicate cercetării și diseminării principiilor de bună practică educațională.

În acest cadru ideatic, în 28 noiembrie 2017, la sediul instituției, s-a desfășurat Sesiunea de comunicări științifice cu tema Managementul activităților cultural-educative, la care au fost invitate să participe cadrele didactice din învățământul preuniversitar bihorean. Propunerea tematică se impune datorită locului important al educației nonformale, o dimensiune esențială a sistemului educațional. Problematica activităților extracurriculare a provocat, în timp, dezbateri, analize metodologice, precum și elaborarea de cursuri universitare și strategii didactice complexe, prin care acestea să devină o realitate a școlii românești. Invitații de onoare ai evenimentului au fost doamna prof. univ. dr. Agneta Marcu și domnul prof. univ. dr. Vasile Marcu, personalități academice recunoscute datorită contribuțiilor în domeniile pedagogiei generale și pedagogiei artei.
În cuvântul de deschidere, doamna prof. Carmen Bodiu, director al Casei Corpului Didactic a Județului Bihor, a reliefat importanța problematicii tratate în lucrările propuse pentru actuala ediție a Sesiunii de comunicări științifice. La eveniment și-au anunțat participarea 82 de autori și coautori de articole de specialitate, redactate pe marginea tematicii propuse. Cadrele  didactice participante au reprezentat toate nivelurile de studiu: învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Titlurile înscrise pe agenda celor două sesiuni de dezbatere au marcat o distribuție echilibrată a diferitelor subteme vizate, precum: designul activităților cultural-educative, managementul proiectelor educative, educația permanentă, strategii de proiectare a activităților extracurriculare, repere metodologice, importanța acestor activități în dezvoltarea personalității elevilor, programul național ,,Școala Altfel", exemple de bune practici, forme de evaluare și diseminare a rezultatelor obținute.
Discursurile invitaților de onoare au evidențiat, într-un manieră captivantă, rolul pregnant al activităților cultural-artistice în viața școlii și importanța dascălului în organizarea și managementul acestora. Domnul prof. univ. dr. Vasile Marcu consideră că în perimetrul extracurricular se pot descoperi soluții autentice pentru învățământul actual, a cărui eficiență ar spori considerabil dacă s-ar centra asupra profesorului, principalul catalizator al energiilor și aptitudinilor celor pe care-i coordonează. Pentru că viitorul e o noțiune relativă, cadrul didactic trebuie să-și formeze anumite calități, precum dragostea pentru ceea ce face și capacitatea de a deveni un liant între dorințele și așteptările tuturor partenerilor educaționali, implicând famiile elevilor în viața școlii. Profesorul va trebui să convingă fiecare elev în parte că valoarea umană este în el, să-l ajute să se pună în valoare. Domnul profesor opinează că este eronat pentru un dascăl să vină în întâmpinarea elevilor cu răspunsuri gata formate, preluate de la alții. Este necesar să construim educația în jurul întrebărilor: ,,Eu cred că în învățământul de astăzi nu trebuie să sporim calitatea răspunsurilor sau numărul acestora, ci să sporim calitatea întrebărilor". Dascălul e provocat să caute, să aducă argumente. Funcția esențială a școlii este orientarea școlară și profesională, iar această finalitate dobândește concretețe atunci când dezvoltă aptitudini ori predispoziții aptitudinale. Acest lucru devine posibil doar dacă se mută accentul de pe învățământul formal pe învățământul nonformal, deoarece înmulțirea întrebărilor poate fi realizată mult mai bine în activitatea nonformală. În cadrul nonformal rezidă baza reală pentru o construcție temeinică a viitorului. La rândul său, doamna prof. univ. dr. Agneta Marcu evocă potențialul dimensiunii artistice a educației nonformale, acela de a conferi calitate vieții: ,,Fără artă, nu există viață de calitate."
Elevii de la Liceul de Arte, Oradea, Pașcalău Cristian și Balint Marian, cls. XII, muzică vioară, coordonați de d-na prof. Lupșe Anita și corepetitor d-na prof. Ferencz Mercedes au demonstrat validitatea aserțiunii rostite de doamna prof. dr. Agneta Marcu, oferind  un miniconcert pe muzică instrumentală de Antonio Vivaldi și Johann Sebastian Bach, o adevărată bijuterie de măiestrie artistică în formare.
Partea a doua a evenimentului a constat în prezentarea lucrărilor înscrise în programul sesiunii. Participanții și-au ilustrat cercetările prin mijloace moderne și interactive, precum imaginile, înregistrările unor activități revelatoare, broșurile de diseminare, produsele finale realizate în cadrul unor complexe activități extracurriculare.
Pentru început, doamnele Muscaș Ana și Berindan Camelia, profesori pentru învățământul primar la Liceul Teologic Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" din Oradea, au explorat Valorile europene în activitățile extracurriculare, punctând concluziile la care au ajuns după ani îndelungați de participare a școlii la proiectele internaționale înscrise în programul de acțiune Socrates: Comenius, Erasmus+, Leonardo, Lingua și Grundtvig.
Doamna Toader Monica Dorina, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" Oradea, a prezentat lucrarea despre Tabăra din săptămâna ,,Școala Altfel": exemple de bune practici. Deosebit de concludente s-au dovedit a fi broșurile de feedback elaborate la finalul fiecărui stagiu al taberei de creație literară, cuprinzând lucrările elevilor participanți. Metodiștii Casei Corpului Didactic au recomandat ca aceste broșuri să fie publicate sub forma unei reviste școlare pentru diseminarea informațiilor despre proiect.
Doamna prof. Ojică Elena Olivia de la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan" Beiuș a înscris pe coordonatele sesiunii nu mai puțin de cinci proiecte cultural-educative, reunite sub titulatura Eminescu în Vulcania, denumire ce evocă integrarea spiritului eminescian în viața școlii: Spectacol omagial La steaua..., Eminescu - spirit european, Să recitim Eminescu!, Poetul nepereche - perechea sufletească a gimnaziștilor din Vulcania, Eminescu în Vulcania. Desfășurate cronologic, de-a lungul mai multor ani școlari, activitățile dovedesc o continuă și constantă preocupare didactică de apropiere a tinerelor generații de creația lui Mihai Eminescu.
Profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Nr. 1 Chijic, doamna Drugaci Alina Bianca ne-a demonstrat că finalitățile educației nonformale pot fi atinse și în cadrul învățământului cu predare simultană. Lucrarea Eficiența raportului de complementaritate al educației nonformale cu educația formală în procesul instructiv-educativ pune în lumină strategii, metode și forme de concretizare a proiectelor educative transcurriculare.
O prezență activă a manifestărilor noastre științifice, doamna prof. Dvorzsik Mariana de la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" din Oradea a conceput un material inedit, ce surprinde Valențele educative ale activităților extracurriculare. Valorificând resursele etice ale literaturii române înscrise în programa școlară, a deschis noi orizonturi spre interferența armonioasă cu educația pentru viața de familie, educația morală și educația civică.
Sesiunea de comunicări științifice a provocat interesul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, fapt dovedit prin atmosfera caldă creată de personalitățile celor doi invitați de onoare și prin ținuta materialelor atent elaborate și prezentate. Toți cei preocupați de propria dezvoltare profesională sunt invitați să participe la evenimentele metodico-științifice (dezbateri, mese rotunde, simpozioane), alături de profesorii metodiști și referenții de specialitate ai Casei Corpului Didactic a Județului Bihor. (C.C.D.)

Trimite email
joi, 10 aprilie 2025, 17:45:59 Ora de vară a Europei de Est