Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Proces simulat în cauză penală (II)

Studenții Facultăţii de Drept a Universității Transilvania din Braşov, la Universitatea Agora Oradea

Proces simulat în cauză penală (II)

Vineri, 20 octombrie 2017, studenţi din cadrul Facultăţii de Drept de la Universitatea Transilvania din Braşov, la invitaţia colegilor lor de la Facultatea de Științe Juridice și Administrative a Universității Agora din Oradea, au participat la Sesiunea de procese simulate desfăşurată în cadrul Simpozionului Internațional Studențesc BAC Stud 2017.

Proces simulat în cauză penală (II)

Procesele simulate, civile, penale sau de altă natură, sunt o componentă esenţială a educaţiei juridice şi profesionale a studentului Facultăţii de Drept din Universitatea Transilvania din Braşov, studenţii având astfel posibilitatea de a folosi practic noţiuni, concepte, principii însuşite în timpul studiului dreptului material şi procesual, dar şi de a înţelege, cât mai concret şi obiectiv, conţinutul diferitelor profesii juridice pentru a-şi orienta cariera profesională în cunoştinţă de cauză.
În acest context, studenţii noştri au fost încântaţi să răspundă unei astfel de provocări studenţeşti şi profesionale constând în prezentarea unui proces penal simulat într-un alt cadru faţă de cel confortabil al propriei facultăţi şi chiar al unei săli de judecată din cadrul Curţii de Apel din Braşov.
A fost aleasă o speţă complexă care le-a permis studenţilor să gestioneze un material probatoriu consistent şi divers, dar şi să folosească cu rigurozitate  noţiunile de drept penal şi procesual penal însuşite la orele de curs şi seminar pe parcursul studiilor universitare.
Indiferent de rolul care le-a revenit în cadrul acestui proces simulat, fiecare student s-a implicat activ în conturarea şi definitivarea fiecărui rol în parte, a tuturor mijloacelor de probă  astfel încât să putem vorbi despre un veritabil succes profesional.
În cadrul acestui proces starea de fapt a fost următoarea: Inculpaţii Stanciu Cristian-Dumitru şi Mihai Mihaela-Cristina se află într-o relaţie de concubinaj. Inculpata Mihai Mihaela-Cristina este mama minorului X care suferă de diabet, ceea ce implică costuri ridicate de tratament pentru copilul minor, costuri pe care inculpata nu şi le permite deoarece în urmă cu puţin timp şi-a pierdut şi locul de muncă care îi asigura singura sursă de venit inculpatei deoarece fostul soţ nu plăteşte o pensie alimentară minorului. În acest context, din cauza situaţiei financiare grele cu care se confruntă, a hotărât ca împreună cu concubinul să jefuiască un factor poştal. Inculpaţii mai sus menţionaţi, locuiesc în Braşov, într-un cartier mai rău famat (Bartolomeu), tocmai din cauza situaţiei financiare precare. Însuşi inculpatul Stanciu Cristian-Dumitru nu este o persoană cu o reputaţie bună, acesta având şi în trecut probleme cu legea, fiind deseori reclamat pentru diverse altercaţii şi certuri în public. Făgăraş Oana Ramona (cel de-al treilea inculpat)  suferă de o tulburare bipolară afectivă, boală care o împiedică să aibă o viață socială normală și un loc de muncă stabil. Aceasta se află într-o relaţie de prietenie cu inculpaţii Stanciu Cristian-Dumitru şi Mihai Mihaela-Cristina, fiind chiar şi vecina lor. Astfel, în data de 14 iulie 2017, în jurul orei 20.00, astfel cum a relatat inculpata Mihai Mihaela-Cristina, aceasta a venit cu ideea de a jefui un factor poştal însă, gândindu-se că împreună doar cu concubinul nu ar fi reuşit să ducă la bun sfârşit planul, a îndemnat-o şi pe inculpata Făgăraş Oana Ramona să îi ajute cu promisiunea de a împărţi banii în mod egal. La 15 iulie 2017 aceştia au așteptat factorul la ieșirea din oficiul poștal. Întâmplarea face că în acea zi, factorul poștal se afla acasă, în concediu medical. În locul ei a fost desemnată factorul poștal Lăbuș Ana Maria să meargă pe traseul colegei sale, în cartierul rezidențial Avantgarden și să ducă pensia beneficiarilor. Inculpaţii au urmărit de la distanță când factorul poștal a părăsit oficiul poștal îndreptându-se spre cartierul rezidențial. După ce factorul poștal a parcurs jumătate din drum, inculpata Mihai Mihaela-Cristina a continuat să o urmărească transmiţându-le la telefon celorlalţi doi inculpaţi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) traseul pe care îl parcurgea factorul poştal. Între timp Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona s-au oprit la un magazin alimentar de unde au achiziționat o sticlă cu scopul de a o sparge și de a o folosi ca armă împotriva poștăriței pentru a o determina să le dea banii. Vânzătoarea Moise Adina (martor) a observat că cei doi șușoteau și parcă puneau ceva la cale în timp ce stăteau la rând. După ce au părăsit magazinul alimentar, vânzătoarea a văzut cum cei doi inculpaţi golesc sticla și dau cu ea de bordură pentru a o sparge. Când partea vătămată Lăbuș Ana Maria a intrat într-un imobil, cei doi inculpaţi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) au ajuns-o din urmă fiind anunţaţi de către instigatoarea Mihai Mihaela-Cristina. Au așteptat până poștărița a mers la apartamentele unde trebuia să ducă pensia, iar când a terminat, cei doi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) au atacat-o pe poștărița Lăbuș Ana Maria. Inculpatul Stanciu Cristian-Dumitru a lovit-o pe poștăriță în zona gâtului cu sticla spartă, în timp ce inculpata Făgăraş Oana Ramona o ținea de mâini. În urma atacului, inculpata Mihai Mihaela-Cristina se afla la ieșirea din spatele imobilului, așteptăndu-i pe ceilalţi doi. Auzind zgomote, martorul Filip Diana Alexandra  care se afla în incinta imobilului, la un etaj mai sus, a coborât pentru a vedea ce se întâmplă, însă în acel moment inculpaţii părăseau imobilul pe ușa din spate. Aceasta i-a acordat primul ajutor victimei apelând de îndată şi la serviciul de urgenţă.  Poştăriţa a avut nevoie de 20 zile de îngrijiri medicale.
Pornind de la speţa din cele ce preced, studenţii au creionat, sub îndrumarea constantă şi profesională a cadrelor didactice, în special a domnului lector dr. Cristinel Costel Chigheci, o schemă de desfăşurare a procesului penal conform procedurilor şi principiilor procesuale specifice pe care au respectat-o cu conştinciozitate maximă pe parcursul desfăşurării procesului. Studenţii au demonstrat pe întreg parcursul procesului simulat că pot să-şi construiască temeinic şi să-şi expună liber argumente de fapt şi de drept, utlizând şi elemente de practică judiciară.
Fiecare dintre studenţi şi-a înţeles foarte bine rolul, interpretându-l competent în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare. Astfel am putut aprecia: rigurozitatea studentei judecător Andreea-Roxana Boriceanu în respectarea normelor procesuale specifice conducerii unei şedinţe de judecată; scrupulozitatea studentei procuror Bianca-Ioana Bucur-Brînză în a încadra cât mai corect situaţia de fapt în cadrul legal existent pentru a-şi construi corect cauza, precum şi concluziile; conştinciozitatea studentelor avocat Ancuţa-Valentina Rădoi, Ştefania-Elena Marinică, Ionela-Monica Leanca şi Olga Padalgo în construirea unei apărări cât mai eficiente pentru clienţii lor, precum şi a pledoariilor şi intervenţiilor necesare; seriozitatea studentei grefier Andrada Muscalu în a-şi îndeplini cât mai bine rolul. Din modul în care şi-a construit şi „şi-au jucat" rolul fiecare student a dovedit implicit şi deţinerea unor cunoştinţe juridice bine fundamentate.
Noi, cei care, într-o mai mare sau o mai mică măsură, ne-am implicat în coordonarea acestei activităţi suntem datori a le mulţumi studenţilor noştri pentru implicarea activă şi susţinută, pentru însuşirea corectă a noţiunilor de drept penal şi procesual-penal, pentru inteligenţa în a gestiona şi folosi corespunzător aceste noţiuni într-un exerciţiu practic pe care, exclusiv prin meritul lor profesional, îl vor putea transforma dintr-un simplu exerciţiu în exercitarea uneia dintre profesiile juridice, fiecare dintre acestea de o frumuseţe aparte.
Au participat:
1. Judecător: Andreea-Roxana Boriceanu
2. Grefier: Andrada Muscalu
3. Procuror: Bianca-Ioana Bucur-Brînză
4. Avocat inculpat (1): Ancuţa-Valentina Rădoi
5. Avocat inculpat (2): Ştefania-Elena Marinică
6. Avocat inculpat (3): Ionela-Monica Leanca
7. Avocat parte civilă: Olga Padalgo
8. Inculpat (1): Mihaela-Cristina Mihai      
9. Inculpat (2): Cristian-Dumitru Stanciu   
10. Inculpat (3): Oana-Ramona Făgăraş 
11. Persoana vătămată: Ana-Maria Lăbuș 
11. Parte civilă: Ana-Maria Lăbuș            
12. Martor (1): Diana-Alexandra  Filip
13. Martor (2): Elena-Adina Moise;
Procesul simulat a fost coordonat de domnul judecător, lector dr. Cristinel Costel Ghigheci, lector dr. Oana Şaramet şi asist. drd. Silviu Dorin Șchiopu. (C.M.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proces simulat în cauză penală (II).

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:09:15 Ora standard a Europei de Est