Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Din cele 10 clase de școală profesională, opt sunt în sistem dual

La Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia” din Oradea

Din cele 10 clase de școală profesională, opt sunt în sistem dual

,,Învățământul dual înseamnă colaborare între școală, autoritățile locale și agenții economici", susține doamna profesor Daniela Vîlceanu, directorul Colegiului Tehnic ,,Traian Vuia" din Oradea, colegiu în a cărui ofertă educațională figurează opt clase de învățământ dual, din cele 10 clase de școală profesională.

La sfârșitul lunii noiembrie 2015, o delegație a Primăriei Oradea s-a deplasat în Germania, la Școala Tehnică ,,Christian Schmidt" din Neckarsulm și la firma ,,Audi" pentru a descifra tainele învățământului profesional dual german. Din delegație au făcut parte reprezentanți ai Primăriei Oradea (Liana Boangiu și Florina Fofiu, de la Agenția de Dezvoltare Locală Oradea),  reprezentanți ai Parcurilor Industriale orădene (d-na Carmen Popa, de la fosta companie Emerson, devenită Nidec și Ana Blaga, de la Celestica), prof. ing. Nicolae Moț (de la Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși" și președinte al Federației Sindicatelor din Educație ,,Spiru Haret", Filiala Bihor, prieten vechi al partenerilor germani), prof. Daniela Vîlceanu, actualmente director al Colegiului Tehnic ,,Traian Vuia", Greta Postole și ing.Petre Popa, de la același colegiu (,,Traian Vuia").
,,De patru ani, au fost clase în Șaguna, Vuia și Brâncuși care pregăteau elevi pentru agenții economici din Parcurile Industriale orădene în specializările cerute de ei pe piața muncii, dar se pare că elevii și părinții nu sunt receptivi la oferta noastră. Promovare am făcut în fiecare an, inclusiv pe tramvaie, la posturile de TV și la radio. Am mers în școli, am vorbit cu elevii de clasa a VIII-a și cu părinții la Săbolciu și Săcădat..., am mers după ei, unii au venit cu mijloacele lor de transport, au mers firmele după ei cu mijloacele lor de transport. Copiii au descoperit ce înseamnă lucrul într-o companie; au văzut baza materială a școlii. La Târgul de ofertă școlară pe care l-am găzduit au participat, alături de elevi de gimnaziu din Oradea și elevi din Nojorid, Sînmartin, Sîntandrei, Leș, Livada și Sânnicolau Român... Firmele au spus că din acest an, din toamnă, vor acorda masă și cazare gratuite pentru cei de la învățământul dual. La ,,Traian Vuia", din cele 10 clase de școală profesională, opt sunt la învățământul dual. Firmele doresc să se implice, iar Primăria ne va reabilita internatul", ne-a asigurat doamna director Daniela Vîlceanu.
,,În Germania, atelierele-școală arată ca o fabrică în miniatură"
Am întrebat-o pe doamna director ce a impresionat-o și ce a învățat la Școala Tehnică ,,Christian Schmidt" din Germania; ne-a răspuns categoric, punând punctul pe i: ,,Ce am învățat de la ei nu se poate aplica la noi. E vorba de conștiința cetățenilor. Acolo copilul se bucură de ceea ce face. Copilul dacă va deveni strungar  este bucuria, este plăcerea și dorința lui. Pentru aceasta se pregătește. Are o meserie respectată pe care și-a ales-o singur. În Germania, sistemul îi pregătește din clasele mici, îi orientează în funcție de aptitudini. Și la noi se fac testări (evaluări) la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, dar nu li se spune că ar fi bine să se orienteze într-o anumită direcție. În Germania este corect delimitată direcția copilului, care sunt pentru liceu și care pentru meserii. Un tehnician care trebuie să opereze la o mașină cu comandă numerică, trebuie să aibă anumite calități, să aibă cunoștințe la calculator și desen tehnic... La noi, în clasa a IX-a, când el vine cu medii de 2 și 3 la evaluarea națională, nimeni nu se uită în urmă?! Înseamnă că acel copil nu a făcut (nu a învățat) nimic în clasele I-VIII?! Chiar nu ne pasă ce știe și cât știe copilul la absolvire?
Ce am văzut în Germania mi-ar plăcea să se întâmple și la noi!
La învățământul profesional, copiii fac patru materii: o limbă străină, educația antreprenorială, finanțe și ceva istorie/drept, lucruri de care se vor folosi ca cetățeni.  În Germania, atelierele-școală arată ca o fabrică în miniatură, având aceeași dotare, chiar dacă nu la același nivel de performanță. Tutorele de practică  are o sală de unde îl poate urmări video pe fiecare ce face la postul lui de lucru. Chiar dacă sunt în fabrică, ei nu au acces în hala de producție, dar nici nu au nevoie pentru că toate operațiile care se fac în hală le fac sau le pot face și ei în atelierele-școală din fabrică. Școala îi pregătește pentru meserie, iar firmele îi iau să-i pregătească pentru firma lor", a conchis doamna director Daniela Vîlceanu.
Ovidiu Dan
 
Oferta educațională a Colegiului Tehnic ,,Traian Vuia" din Oradea
10 clase la școala profesională; două clase la școala profesională: o clasă în domeniile electric/estetică și igiena corpului omenesc, având calificările: electrician exploatare joasă tensiune (14 locuri) și frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist (14 locuri), ambele în lb. maghiară; o clasă în domeniile comerț/turism și alimentație, calificările: comerciant-vânzător (14 locuri) și bucătar (14 locuri); opt clase la învățământ dual: patru clase de mecanică, având calificări diferite: o clasă (de 28) - calificarea operator la mașini cu comandă numerică; 14 locuri - lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic și tot 14 locuri - sculer matrițer; 42 locuri - mecanic auto; 14 locuri - tinichigiu vopsitor auto; o clasă de electromecanică, în calificarea electromecanic și instalații industriale (28 locuri); o clasă în domeniile electronică automatizări, respectiv electric, având calificările electronist aparate și echipamente (14 locuri), respectiv electrician exploatare joasă tensiune (14 locuri); încă o clasă de mecanică, dar în limba maghiară: 14 locuri mecanic auto și 14 locuri tinichigiu vopsitor auto; o clasă în domeniile fabricarea produselor din lemn, respectiv industrie textilă și pielărie, cu două calificări: tâmplar universal (14 locuri) și confecționer produse textile (14 locuri).   
La clasa a IX-a curs de zi, șase clase
O clasă de electronică automatizări, calificarea tehnician electronist (28 locuri); o clasă în domeniul electric, calificarea tehnician electrician electronist auto (28); o clasă de electromecanică, având calificarea tehnician electromecanic (28); o clasă de mecanică, având calificarea tehnician mecatronist (28); o clasă de industrie textilă și pielărie - tehnician designer vestimentar (28); o clasă de turism și alimentație - tehnician în hotelărie - intensiv lb. engleză (28 locuri).
La clasa a IX-a - seral, două clase
O clasă în domeniul electric, calificarea  tehnician în instalații electrice (28 locuri) și o clasă în domeniul economic - tehnician în administrație (28 locuri).
La clasa a XI-a - seral, semestrul II, trei clase
O clasă în domeniile mecanică, respectiv fabricarea produselor din lemn, în calificările tehnician mecatronist (14 locuri), respectiv tehnician în prelucrarea lemnului (14 locuri); o clasă în domeniile electronică automatizări, respectiv electric, având calificările tehnician electronist (14 locuri), respectiv tehnician electrotehnist (14 locuri); o clasă în limba maghiară în domeniile mecanică, respectiv electric, având calificările tehnician transporturi (14 locuri), respectiv tehnician electrotehnist (14 locuri).
Școală postliceală - anul I, cinci clase
O clasă de informatică - tehnician infrastructură rețele telecomunicații (28); o clasă textile-pielărie - creator-proiectant îmbrăcăminte (28); o clasă estetica și igiena corpului omenesc - stilist (28); două clase de turism și alimentație: o clasă având calificarea agent de turism - ghid (28) și o clasă - organizator de conferințe, congrese, târguri și expoziții (28 de locuri).
Școală de maiștri - o clasă
În domeniul fabricarea produselor din lemn, în calificarea maistru tâmplar mobile și binale (28 de locuri).
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Din cele 10 clase de școală profesională, opt sunt în sistem dual.
 

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:22:21 Ora standard a Europei de Est