Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Învățământul profesional dual a fost ,,importat” din Germania

În Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși” din Oradea

Învățământul profesional dual a fost ,,importat” din Germania

În articolul publicat în13 iulie 2017, intitulat ,,De la stagiul de practică la firma ,,Audi" (din Germania) la învățământul profesional dual", remarcam faptul că Blocul Național Sindical, Filiala Bihor, prin președintele său, dl Nicolae Morgovan, coordonator sindical regional pentru regiunea de nord-vest, chiar sprijină învățământul bihorean.

Participând recent la întâlnirea delegației Confederației DGB Nordwurttemberg din Landul Baden-Württemberg din Germania cu conducerea și echipa de proiect de la Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși" din Oradea, am aflat cum au ajuns brâncușienii orădeni să facă practică la renumita firmă de autoturisme ,,Audi" (din Germania) și cum au ,,importat" orădenii învățământul profesional dual, tot din Germania (de la Școala Tehnică ,,Christian Schmidt" din Neckarsulm).
Cu ani în urmă, ajungând delegația germană condusă de președintele Bernhard Loffler (președintele Confederației DGB Nordwurttemberg din Landul Baden-Württemberg) la Primăria Oradea, domnul primar, ing. Ilie Bolojan, s-a arătat interesat de sistemul de învățământ german în privința învățământului profesional dual, văzând în acesta o soluție salvatoare pentru pregătirea forței de muncă necesare agenților economici din Parcurile Industriale ale Oradiei. Astfel că la sfârșitul lunii noiembrie 2015, o delegație a Primăriei Oradea a plecat în Germania pentru a descifra tainele învățământului profesional dual la Școala Tehnică ,,Christian Schmidt" din Neckarsulm și la firma ,,Audi", parteneri de proiect ai brâncușienii orădeni, care în 19 mai - 8 iunie 2014, au efectuat un stagiu de practică la firma ,,Audi". Din delegație au făcut parte reprezentanți ai Primăriei Oradea (Liana Boangiu și Florina Fofiu, de la Agenția de Dezvoltare Locală Oradea),  reprezentanți ai Parcurilor Industriale orădene (d-na Carmen Popa, de la fosta companie Emerson, devenită Nidec și Ana Blaga, de la Celestica), prof. ing. Nicolae Moț (de la Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși" și președinte al Federației Sindicatelor din Educație ,,Spiru Haret", Filiala Bihor, prieten vechi al partenerilor germani), prof. Daniela Vâlceanu, actualmente director al Colegiului Tehnic ,,Traian Vuia", Greta Postole și ing.Petre Popa, de la același colegiu (,,Traian Vuia").
,,Firma recrutează elevii, cu care încheie apoi contract de practică și îi îndrumă spre Școala Tehnică ,,Christian Schmidt" care îi școlarizează și îi pregătește pentru firma ,,Audi", a precizat dl prof. ing. Nicolae Moț. Și noi, cei de la ,,Brâncuși", avem din anul acesta învățământ dual: instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze. Firma le asigură transportul și o masă caldă la ei, în fiecare zi de practică, puls 200 de lei lunar, pe lângă cei 200 pe care îi primesc de la stat. Deocamdată, la noi nu este mare diferență între învățământul profesional și cel dual. La învățământul dual, firma le asigură și casă și masă (plus transportul). Important este că după cei trei ani, ei lucrează și câștigă, dar pot să-și continue studiile la seral; încă doi ani și jumătate: clasa a XI-a, semestrul al II-lea, a XII-a și a XIII-a, iar la final obțin diploma de tehnician. Pentru că după cei trei ani este doar instalator".
Referitor la practica în cadrul firmei, interlocutorul nostru a rămas plăcut surprins de modelul german. ,,La firma ,,Audi", de exemplu, elevii desfășoară practica nu în hala de producție, ci în Centrul de calificare, care seamănă perfect cu hala de producție, având în dotare aceleași mașini, același scule; nici nu știi că nu te afli în hala principală. Dimineața, fiecare elev își ia în primire atelierul unde are: dosarul cu sarcinile de lucru în cele șase ore, calculatorul, mașina, sculele și acționează singur, potrivit indicațiilor și normelor din dosarul de practică. Maistrul îl supraveghează, iar dacă e cazul îl ajută acolo unde nu se descurcă, dar fiecare lucrează independent, cu dosarul în față. La două ore, au o pauză de o jumătate de oră", a mai adăugat dl prof. ing. Nicolae Moț.
În concluzie, în Germania, firma recrutează elevii, cu care încheie apoi contract de practică, elevii dorind să devină strungari, instalatori, electricieni, sudori..., fiind și bine plătiți. Și în Germania se găsesc puțini doritori să lucreze în construcții, dar pentru a-i atrage, totuși, firmele oferă elevilor din învățământul dual, nu 200 de lei pe lună ca la noi, ci 900 de euro pe lună și chiar mai mult, după cum am aflat joi, 6 iulie, de la membrii delegației germane, la întâlnirea de la Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși".
Ovidiu Dan

Oferta educațională 2018 a C.T. ,,C-tin Brâncuși" Oradea
Profitând de situație, domnul director Gabriel Mic ne-a prezentat oferta educațională a Colegiului pentru a o face cunoscută elevilor și părinților.
La clasa a IX-a liceu, curs de zi: o clasă cu 28 de locuri în domeniul construcții, instalații și lucrări publice, calificare profesională: tehnician desenator pentru construcții și instalații; o clasă cu 28 de locuri în domeniul producție media: tehnician operator procesare text imagine.
La clasa a IX-a, Școală profesională, curs de zi (3 ani): 56 de locuri în domeniul construcții, instalații și lucrări publice, calificarea profesională: zidar-pietrar-tencuitor (14 locuri); instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze (14 locuri - la învățământul dual); dulgher-tâmplar-parchetar (14 locuri); fierar betonist-montator prefabricate (14 locuri);  14 locuri în domeniul mecanică: confecționer tâmplărie din aluminiu și mase plastice; 14 locuri în domeniul electromecanică: electromecanic material rulant.
Firmele partenere în cadrul învățământului dual sunt: S.C. Moncri Sistem SRL, S.C. Proiect Install Gaz SRL, S.C. Nymphea Matcom SRL.
Companiile partenere sunt: Constructorul Sălard, Simbac Contrucții, Selina Grup, Holcim, S.C. Elcont Impex SRL, S.C. Constilar-Ro SRL, S.C. Deni-Flor Service SRL, S.C. Bimas Termoinstal SRL-D, S.C. Doctor Kumy Instal SRL, S.C. Trend Instal SRL, S.C. Global Serv. SRL, Optimedia, Treira și OTL.
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Învățământul profesional dual a fost ,,importat” din Germania.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 16:10:16 Ora standard a Europei de Est