Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Secție de spaniolă, bilingv

Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” are, din acest an școlar,

Secție de spaniolă, bilingv

Excelența Sa Juan Pablo Garcia Berdoy Cerezo, ambasadorul Spaniei la București, a inaugurat ieri (miercuri, 15 octombrie 2008) secția de spaniolă, bilingv, înființată la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, fiind cea de-a 10-a secție de spaniolă bilingv, creată la licee de prestigiu din România, după cele trei din București și câte una în Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova, Brașov și Ploiești.

 De asemenea, liceul orădean a intrat astfel în rețeaua secțiilor bilingve din Europa Centrală și Orientală, alături de centre similare din Bulgaria, Slovacia, Ungaria, Polonia, Cehia și Rusia.
Încă de la 1 februarie 2008, doamna profesoară Simona Martin, directorul Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea ne-a anunțat, cu bucurie, cum că „Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, Direcția Generală Management Învățământ Preuniversitar, a aprobat funcționarea unei clase cu profil uman, filologie bilingv spaniolă, la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, începând cu anul școlar 2008 – 2009.
Această clasă va pune în practică prevederile Programului de Cooperare în domeniul educației dintre România și Spania și ale Acordului cu privire la crearea și funcționarea secțiilor bilingve de spaniolă, în liceele din România, semnat la data de 26. 03. 2007”.
 Ministerul Educației și Științei din Spania patronează și sprijină aceste centre, ca nuclee de promovare a limbii și culturii hispanice, atât cu mijloace și materiale didactice, cât și prin concursuri și premii pentru cei mai buni elevi, excursii culturale în Spania și participarea la festivaluri anuale de teatru. Ministerul de resort din Spania a trimis un profesor de naționalitate spaniolă pentru a preda la secția bilingvă de la Oradea, pe Jose Coloma Maestre ( „Pepe”, cum îi spun copiii).
La sfârșitul studiilor liceale, elevii acestei secții pot opta pentru a obține diploma spaniolă de bacalaureat, susținând examene specifice secțiilor bilingve.
Cea dintâi „vină” o poartă profesoara de spaniolă - Rodica Pop
„Vinovată” pentru această performanță deosebită se face mai întâi distinsa profesoară de spaniolă de la pedagogic, dna Rodica Pop, dar și elevii care au învățat limba spaniolă sub bagheta sa magică, pentru că an de an s-au întors cu premii și  mențiuni de la toate olimpiadele și concursurile de profil la care au participat. „Specialist și pedagog desăvârșit”, cum o socotește dna educatoare Angelica Șandor, profesoara cucerește din prima, cu vorba-i dulce și privirea senină, instruiește și educă, deopotrivă, pe orice copil care se arată dornic să învețe limba lui Cervantes.
Tare s-a mai minunat Excelența Sa ambasadorul Spaniei ascultându-i pe pedagogiști recitând, cântând și vorbind spaniola în sala mare a Primăriei, în cadrul regalului oferit în cinstea Excelenței Sale.
Regalul oferit Excelenței Sale, în sala Primăriei Oradea
Cineva aprecia faptul că aproape toți cei 300 de pedagogiști care învață spaniola la acest prestigios liceu aveau ceva de transmis ambasadorului, începând cu cei mai mici artiști, elevii clasei a II-a D (îndrumați de învățătoarea Adriana Puie). Frumos deghizați în pisicuțe și motănei, cu Pinocchio în frunte, micii artiști au avut onoarea de a deschide spectacolul și a culege cele dintâi aplauze și zâmbete din partea ambasadorului și a oficialităților locale și județene prezente într-un număr remarcabil în prezidiu, dar și în sală. Rând pe rând, elevii claselor a IX-a C și E au prezentat câte un poem dramatizat (de Garcia Lorca), cei din a XI-a A au naufragiat, după care cei din a IX-a E au revenit cu un poem de Teresa de Calcuta. Lor li s-au alăturat la final, elevii clasei a V-a D și a IX-a C, cu cântece în spaniolă. Spectacolul pedagogiștilor a fost prezentat (în spaniolă și română) de Ioana Holt și Valentina Rebaciuc (cu concursul dnei profesoare Rodica Pop și al profesorului de spaniolă – „Pepe” (alias Jose Coloma Maestre), care însă au stat în banca lor, în primul rând, alături de inspectorul de specialitate, Delia Tarr Popa.
De la Primărie, ambasadorul a fost condus la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” unde a dezvelit placa de pe clădirea liceului pe care stă scris: "Liceu bilingv român-spaniol cu program de bacalaureat spaniol". 
La poartă, a fost primit cu pâine și sare de patru elevi îmbrăcați în costume populare tradiționale. A vizitat sălile de clasă unde învață elevii „spanioli” orădeni și bihoreni, iar în cabinetul „Federico Garcia Lorca” s-a întreținut în limba sa cu o clasă de „boboci spanioli” (a IX-a C), dorind să afle ce i-a determinat să se apropie atât de mult de limba spaniolă și ce au de gând la absolvire. Invitat în Cabinetul de documentare și informare, Excelența Sa a semnat cel dintâi în cartea de onoare a liceului, inaugurată cu acest prilej.
Mariana, Ilinca, Aurelian, Cristina... cei dintâi elevi vorbitori de spaniolă
Cu toată silința și tot regretul, nu am reușit să descifrăm adevărata intensitate a trăirilor pe care le-a încercat ieri dna profesoară Rodica Pop, în sala Primăriei, și mai apoi în școală, atunci când a dat cu ochii de primii săi elevi pe care i-a învățat limba spaniolă, în 1994, pe când aceștia (Ilinca Șandor și Mariana Buda) erau doar în clasa a VI-a. „Cu noi a deschis dna profesoară Rodica Pop seria elevilor truditori în însușirea limbii spaniole, ne spunea Mariana Buda, vădit mișcată de momentele la care a fost martor ieri. Eram vreo 10-15, din care pot să-i nominalizez acum, la prima stigare, pe Ilinca și Aurelian Șandor, Cristina Coroiu și Titus Scurt. Noi am învățat spaniola, în particular,  ca a treia limbă, pe lângă celelalte două, engleza și franceza, pe care le studiam la clasă. Eu și Cristina am continuat să o studiem și după absolvirea liceului, iar în toți acei ani, am participat la toate olimpiadele de spaniolă, obținând numeroase premii și mențiuni. Amândouă am urmat Limbi Moderne Aplicate la Cluj-Napoca, în cadrul Facultății de Litere, la Universitatea „Babeș-Bolyai”.
Cristina a rămas traducător în Cluj-Napoca, Mariana a revenit acasă, în orașul de pe Crișul Repede, iar în prezent este titulară la catedra de Relații Internaționale și Studii Europene a Universității orădene. (Ovidiu DAN) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  Secție de spaniolă, bilingv. 

Trimite email
vineri, 3 ianuarie 2025, 05:40:30 Ora standard a Europei de Est