Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

,,Am scris această carte (…) pentru că iubesc Transilvania”

,,Transilvania – starea noastră de veghe”

,,Am scris această carte (…) pentru că iubesc Transilvania”

,,Am scris această carte (...) pentru că iubesc Transilvania, ca și cum ar fi patria mea cea mică. Cea mare se cheamă România. Asta e clar și nu intră în discuție. Eminescu zicea: suntem români și punct(u). Că nu ne-am ales noi destinul. Ni l-a dat Dumnezeu acest destin".

L-am citat pe distinsul academician Ioan-Aurel Pop.
Domnilor cititori, am avut onoarea și marea plăcere să participat joi, 8 decembrie 2016, la lansarea cărții distinsului istoric Ioan-Aurel Pop, intitulată ,,Transilvania - starea noastră de veghe". Evenimentul a fost găzduit de sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea.
Organizatorul principal și moderatorul manifestării, dl prof. univ. dr. Sorin Șipoș, a spus în deschidere un mare adevăr: când distinsul academician Ioan-Aurel Pop ne onorează cu prezența, la Universitatea din Oradea este mare sărbătoare și (cu toții - n.n.) avem o stare de bine! Și noi, domnule Șipoș. De când l-am auzit pentru întâia oară vorbind în sala mare a Primăriei Oradea, cu mulți ani în urmă, de Ziua Oradiei, domnia sa ni s-a așezat drept la suflet. Domnul rector Constantin Bungău exprima un alt adevăr: dl rector Ioan- Aurel Pop este ,,cel mai titrat istoric pe care îl avem". Subscriem! Prorectorul Universității ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, dl Ioan Bolovan, vorbind despre cartea distinsului rector și istoric Ioan-Aurel Pop, a făcut trimiteri și la alți autori care au mai scris despre Transilvania - ,,Binecuvântată de Domnul pe pământ cum alta nu mai este" (N. Bălcescu), ,,Esența românismului" (Mircea Mutu - în Cuvânt înainte) sau Nicolae Titulescu: ,,România nu poate fi întreagă în Ardeal fără Transilvania. Ardealul e leagănul care i-a ocrotit copilăria. E școala care i-a făurit neamul. E farmecul care i-a susținut viața. Ardealul e românismul în restriște".
,,Autorul (Ioan-Aurel Pop - n.n.) reușește să facă o pledoarie inegalabilă (după cum apreciază dl prorector Ioan Bolovan) pentru renunțarea la provincialism, la regionalism... Academicianul profesor Ioan-Aurel Pop nu este doar un istoric și un dascăl respectat și iubit de către studenți (...), respectat și de breasla, de comunitatea istoricilor, dar este și un om al cetății, o conștiință activă și responsabilă (...). Domnia sa este nu numai un istoric, ci și un istoric care a făcut și face istorie".
,,Este o lucrare de idei, care exprimă stări de spirit"
Pornind de la câteva rânduri din lucrarea de față (,,din laboratorul istoricului) a distinsului rector Ioan-Aurel Pop, ,,pornind de la crezul pe care domnia sa l-a exprimat", dl profesor univ. dr. Sorin Șipoș a conturat câteva idei: ,,Cartea ,,Transilvania - starea noastră de veghe" este o lucrare științifică, dar ea are ceva în plus față de lucrarea științifică pentru că simți în rândurile din carte că ceva din ființa rectorului Pop ni se dezvăluie: o dragoste nețărmurită față de români, față de magiștrii Daciei Superioare, față de tot ce înseamnă Transilvania, cu diversitatea ei etnică și confesională, cu tot ce s-a plămădit în decurs de peste o mie de ani în acest spațiu. Este o lucrare de idei, care exprimă stări de spirit, dincolo de partea științifică obiectivă (...).
Chiar titlul lucrării ne îndeamnă la o permanentă meditație asupra realităților din acest spațiu...; abordează probleme speciale pe care le duce dinspre finalul antichității până în perioada contemporană nouă, ceea ce numim istoria recentă... M-au impresionat până la lacrimi medalioanele, portretele făcute foștilor profesori, foștilor dascăli care au avut un rol fundamental în formarea intelectuală a distinsului rector. Este o carte care se recomandă de la sine. Este o carte scrisă cu sufletul, cu sufletul românesc, cu sufletul național; o carte plină de sentimente de dragoste pentru toate suferințele îndurate de neamul românesc și de ceilalți, o carte care este un elogiu pentru toți cei care, indiferent de confesiune și religie, au contribuit la ceea ce înseamnă Transilvania în ziua noastră de azi",  a conchis dl prof. univ. dr. Sorin Șipoș.
,,Am fost educat ca să iubesc tot pământul românesc"
Mulțumind din suflet pentru primirea călduroasă și pentru aprecierile și prezentările făcute cărții și autorului, distinsul academician Ioan-Aurel Pop avea să spună tranșant: ,,Eu despre carte nu am să vă vorbesc, distinsul coleg Ioan Bolovan și Sorin Șipoș au vorbit așa de mult și de bine că nici nu mai trebuie să citiți cartea. Au apărut deja cronici, cele mai multe laudative, dar și critici. Ceea ce-i firesc. O carte necriticată nu-i carte bună. Numai Biblia nu-i criticată. Dar văd că în ultima vreme și Biblia e supusă criticii; cea mai mare carte din lumea asta, cartea cărților. Unul din criticii amici în România literară a scris că titlul e patetic și că el ar fi dat alt titlu; ceea ce  recunosc are o doză de adevăr, dar, titlul este patetic fiindcă mi-a plăcut să fie patetic, n-am vrut să fie o carte seacă despre trecut, ci una cu oarecare sentiment; că în viața asta dacă nu punem sentiment nici matematica nu-i matematică, deci trebuie să pui un pic de sentiment și pasiune în ceea ce faci. Și în al doilea rând vreau să vă spun că am scris-o și cu gândul la niște vorbe ale unui mare profesor (...) Constantin C. Giurescu, un istoric extraordinar. A ținut o conferință la Cluj-Napoca, pe când era student, în primăvara anului 1977, a vorbit despre neamul acesta, iar la sfârșit o concluzie extraordinară care m-a impresionat și o redau; a spus cam așa: ,,Am iubit toată această întindere de pământ care se numește România și care se numea și altădată România și care era mai mare decât acum. Am iubit Muntenia pentru că acolo m-am născut eu. Într-un sat care se numea și se numește Chiojdu Mic. Și îmi amintesc și acum cum mama ne-a trezit într-o dimineață de august a anului 1916 și ne-a spus: sculați că a început războiul cel mare de dezrobire a Ardealului. Am iubit Dobrogea pentru că acolo s-a făcut prima oară sinteza daco-romană și eu cred că fără asta poporul nostru nu ar fi existat. Am iubit Oltenia pentru că acolo s-a născut Mihai Viteazul și fără el istoria noastră n-are sens. Am iubit Moldova, Moldova toată, Moldova lui Ștefan cel Mare fiindcă de-acolo ne vine marea cultură românească. Și-am iubit Ardealul (Aici el se referă și la Banat) pentru că fără el țara  nu ar putea să fie. Și-ar fi cum era odată ca două brațe întinse spre un corp ce nu era. Se referea la perioada de dinainte de Marea Unire. Așa că m-am regăsit în viață și am fost educat ca să iubesc tot pământul românesc. Așa a zis Constantin C. Giurescu, care drept răsplată pentru concepțiile lui, după al Doilea Război Mondial, a fost arestat și a făcut închisoare".
,,Istoricul trebuie să-i facă pe oameni să înțeleagă (...) ce este viața"
În continuare, dl academician a arătat motivele pentru care vine cu plăcere la Oradea, având cel puțin o datorie și nu încetează să spună că nu înțelege de ce ne autohulim. ,,Nu înțeleg de ce pe lumea asta oamenii nu au puterea de a exprima iubirea". În acest sens, a evocat figura unui alt fost profesor de-al domniei sale, Camil Mureșeanu, ,,care a făcut din profesiunea de istoric și din profesiunea de profesor nu o meserie, că meserie fac toți în viața asta, ci a făcut o misiune. De la el și de la alții, am învățat că istoria nu este adevărată sau neadevărată, pentru că istoria este pur și simplu viață. Și viața  nu poate fi adevărată sau nu. Viața este. Sau nu este. Și din acest punct de vedere  cred că cei care ne acuză că mințim sau nu mințim în istorie nu înțeleg nimic din trecut. Trecutul e viața noastră. A, că ea nu mai este, asta ne privește pe noi, dar pe cei care au trăit-o? Dacă mă apropii de trecut cu ideea că nu mai este, fac o eroare fundamentală. Și atunci încerc să trăiesc trecutul ca și cum el ar fi. Ca și cum el ar fi în continuare. Și nu avem toți capacitatea să-l cunoaștem. Istoricul trebuie să-i facă pe oameni să înțeleagă, cred, ce este viața. Nu cred că există în istorie conspirații sau mișcări oculte îndreptate împotriva adevărului istoric.
Și popoarele au viață ca și oamenii. Se nasc, se dezvoltă și se sting. Noi încă existăm. Și asta e o împlinire, după părerea mea. O realizare colectivă a moșilor și strămoșilor noștri și a noastră".
,,Deci, iubesc Transilvania pentru că este patria mea cea mică, cu toți locuitorii ei"
Revenind la misiunea istoricului, dl academician Ioan-Aurel Pop avea să puncteze: ,,Ne lovim de lucruri care ne înjosesc meseria de istoric. Și eu de-aia pledez să fie lăsată istoria pe cât posibil pe seama specialiștilor. E bine să lăsăm meseria pe seama meseriașilor. Dar și între meseriași sunt unii care pot să facă din meserie o misiune. Atunci nimic nu-i pierdut în această lume".
În încheiere, dl academician a motivat de ce a scris această carte. ,,Am scris această carte (...) pentru că iubesc Transilvania, ca și cum ar fi patria mea cea mică. Cea mare se cheamă România. Asta e clar și nu intră în discuție. Eminescu zicea: suntem români și punct(u). Că nu ne-am ales noi destinul. Ni l-a dat Dumnezeu acest destin. Deci, iubesc Transilvania pentru că este patria mea cea mică, cu toți locuitorii ei. Adică și pe români și pe maghiari și pe germani, pe toți  pe cei pe care soarta i-a așezat  pe acest pământ. Câteodată facem o eroare și de aceea ne este rușine să recunoaștem uneori că suntem români; să vorbim cu drag despre această națiune pentru că unii cred că dacă lăudăm națiunea română, trebuie, obligatoriu, să urăm celelalte națiuni. Ceea ce este complet fals. Sigur că nu am fost destul de vrednici în această lume să-i facem pe toți care locuiesc în Transilvania să ne iubească și pe noi, românii, dar asta iar ține de perfecțiune. Și numai Dumnezeu poate să facă lucruri perfecte. Noi, oamenii, facem lucruri limitate, mărginite și parțiale", a mai spus distinsul academician Ioan-Aurel Pop.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Am scris această carte (…) pentru că iubesc Transilvania”.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:43:20 Ora standard a Europei de Est