Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Metode moderne utilizate în eficientizarea actului educațional

Vineri, s-au desfășurat cercurile pedagogice ale dascălilor

Metode moderne utilizate în eficientizarea actului educațional

Cercurile pedagogice sunt întâlniri ale cadrelor didactice cu scopul de a face schimb de idei și de experiență didactică în vederea perfecționării, prin lărgirea orizontului de cunoaștere, de îmbogățire cu cunoștințe și experiențe noi, de împărtășire a unor exemple de bune practici în vederea eficientizării actului educațional.

Tocmai un astfel de demers educațional s-a urmărit și vineri, 25 noiembrie 2016, în cadrul cercurilor pedagogice.
În raidul nostru, am reușit să ajungem la trei școli orădene: la Liceul (particular) ,,Don Orione", la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" și la Colegiul Economic ,,Partenie Cosma".
La ora vizitei noastre la Liceul ,,Don Orione", dl director Alexandru Stoica le vorbea colegilor învățători din școlile arondate centrului (cercului) despre activitățile extracurriculare desfășurate de cadrele didactice de la instituția pe care o conduce; despre activitățile duminicale desfășurate în sala de sport, între orele 15.00 și 18.00; despre acțiunile educative și caritabile (masa caldă și ajutoarele oferite copiilor și familiilor nevoiașe), cu ieșiri inclusiv la groapa de gunoi a orașului...
Programul (special) Prezi și lecțiile filmate la ,,Nicolae Bălcescu"
În ton cu tema cercurilor și cu vremurile, am constatat că ,,banala" prezentare în PowerPoint a fost înlocuită cu un program special Prezi, cică mai interesant, mai eficient și mai ușor de descifrat...
,,În acțiunea noastră de pregătire, am pornit de la un gând (ne-a spus doamna profesor Simona Bunta): ,,Dacă îmi spui, o să uit, dacă îmi arăți, o să țin minte, dar dacă mă implici o să înțeleg". Cu alte cuvinte, zicem noi, se ține cont de gândirea copilului mic care este preponderent intuitiv concretă; iar ca să vorbești cu mine (și să ne înțelegem), definește-ți termenii...
Lucrând în echipă, așa după cum aveam să aflăm de la doamna profesor Simona Vancea (responsabil din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, în calitate de metodist, dar și responsabil de cerc pedagogic pe municipiu la clasele a III-a), doamnele prof. Raț Andaluza, Istvanovicz Carla și Bunta Simona (în colaborare cu Vancea Simona, Tăut Stela și Bughiu Maria) au realizat suportul teoretic pe care l-au prezentat (în Prezi) colegilor prezenți la cerc, despre metodele moderne (cubul, bulgărele de zăpadă, ciorchinele, frisco, metoda R.A.I., brainstormingul, tehnica lotus, pălăriile gânditoare, explozia stelară, turul galeriei, copacul cu idei, mozaicul, învățarea cu ajutorul calculatorului...), obiectivele cercului, inovație, exemple de bune practici în utilizarea metodelor moderne, avantajele metodelor, dar și punctele slabe (dezavantajele), concluziile și bibliografia; alte colege (Ioana Borza, la clasa pregătitoare; Monica Igna - la clasa I; Ioana Căbău - la clasa a II-a; Mariana Tiriteu - la clasa a III-a; Anamaria Pereș - la clasa a IV-a) au prezentat secvențe de lecții filmate; a urmat diseminarea temei pe nivel de clase printr-un ciorchine în care cei prezenți au avut de completat 12 metode moderne, prezentate și văzute prin turul galeriei (tot o metodă modernă), după cum ne-a precizat doamna profesor Simona Vancea, coordonatorul pe școală, la nivelul ciclului primar.
La Economic, afacerea, blogul și magazinul online
În cabinetul de informatică al Colegiului Economic ,,Partenie Cosma", domnișoara profesor Diana Silaghi și elevii clasei a XI-a C (profil economic) le-au prezentat profesorilor de info din municipiu afacerea lor, blogul afacerii și magazinul online pe care l-au deschis în cadrul afacerii, totul pe Internet, totul pe calculator. Pe monitoare, am văzut prăjituri de prăjituri pe care economiștii le-au pregătit acasă, în familie, ecologice, fără E-uri, pe care apoi le vând colegilor în școală. Aceasta este afacerea lor, după cum am înțeles de la domnișoara profesor Diana Silaghi.
Lecția de sport, jocurile dinamice, la clasa a IX-a B
Profesorii de sport din municipiu (care predau la ciclul liceal) au asistat la o lecție demonstrativă în noua și moderna sală de sport a Colegiului Economic ,,Partenie Cosma": ,,jocuri sportive dinamice în vederea pregătirii elevilor din clasa a IX-a B (profil turism) pentru jocul de baschet; jocuri sub formă de concurs; conducerea mingii, driblingul, oprirea într-un timp și în doi timpi, pasa de la nivelul pieptului, pasa de deasupra capului. Sunt copii care în gimnaziu nu au jucat baschet", a precizat dl profesor Ioan Moisi, cel care a ținut lecția demonstrativă în fața colegilor și a domnului inspector școlar Călin Huțupan.
,,Având în vedere tema cercului: Metode moderne de optimizare a actului educațional, noi am gândit că cele mai bune metode sunt jocurile sportive; în cadrul lor, copiii participă cu drag, se implică, sunt atenți. Lecția tocmai aceasta a dovedit; în cadrul unor jocuri diverse, dinamice, elevii din clasa a IX-a au participat activ, cu plăcere, iar colegii au apreciat acest lucru. A fost o temă bine gândită și care se mulează foarte bine pe specificul nostru", a completat dl profesor Teodor Jurcuț, responsabilul de cerc.
,,Toate cele cinci desene pot creiona un profil de personalitate"
Spune-mi ce desenezi ca să-ți spun cine ești. Cam așa ar putea să ne spună un psiholog.
Tot la ,,Partenie Cosma", dar în sala profesorală, l-am urmărit pe psihologul Radu Bonta, într-un număr de ,,magie" specifică psihologului profesor. Și-a pus colegii să deseneze un copac, apoi încă unul, pe verso, și încă trei desene libere, fiecare (,,Ce vă trece prin minte"), în total cinci desene. ,,Personalitatea dumneavoastră se proiectează în desen. Cine a desenat casă (o construcție), floare, soare, fluturi, apă?" Apoi le-a vorbit despre simbolistica desenului liber, domnia sa pregătind pentru cerc tema ,,Investigația psihologică folosind desenul liber". A îmbinat armonios prezentarea în PowerPoint cu întrebarea euristică, stabilind un dialog permanent, activând neuronii și cerând idei, păreri, opinii, chiar judecăți de valoare, Mirela dovedindu-se cel mai ,,provocator elev". Cu ce asociați de pildă casa? Dar dacă este însoțită de un gard? Floarea, apa, inima? Ce vă evocă ochiul? Le-a spus și o întâmplare picantă. Cum interpretați fluturele, desenat, covârșitor, de fete?
,,Am gândit o lucrare, un fel de cercetare empirică având ca temă investigația psihologică folosind desenul liber. După cum ați văzut, le-am cerut să facă cinci desene. Toate cele cinci desene pot creiona un profil de personalitate. Există teste ale copacului, teste ale omulețului, desenul familiei, dar nu există încă o cercetare privind desenul liber. Am observat o serie de simboluri în desenul liber: casă, apă, floare, inimă, fluture, peisaj, soare... E un domeniu fascinant pe care eu acum îl descopăr. De vreo cinci ani lucrez cu el. Ce înseamnă pentru liceeni casa? În general, simbolul casei este simbolul conștientului, al egoului, al eului psihologic; eu - poziționarea în casă. Fluturele, desenat în proporție covârșitoare de fete, este simbolul transformării (care inițial a fost o larvă, dar a devenit o insectă frumoasă). Așa cum o adolescentă care inițial era o fetiță nepreocupată de propria ei feminitate, a ajuns să se preocupe de felul cum arată, să gândească la relațiile sale cu cei din jur, mai cu seamă cu sexul opus", a conchis interlocutorul nostru, dl psiholog Radu Bonta.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (100 de poze), accesați Galeria foto: Metode moderne utilizate în eficientizarea actului educațional.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:32:26 Ora standard a Europei de Est