Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

,,Suntem chemați, ca prin rațiune, voință și pasiune, să conturăm identitatea învățământului românesc”

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - la 20 de ani

,,Suntem chemați, ca prin rațiune, voință și pasiune, să conturăm identitatea învățământului românesc”

Timp de trei zile, în perioada 25-27 noiembrie 2016, la Universitatea din Oradea se desfășoară manifestări științifice prilejuite de marcarea a 20 de ani de la înființarea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (D.P.P.D.) la Universitatea Oradea, singurul Departament de sine stătător din țară.

Lucrările conferinței (cu participare internațională) au fost deschise ieri (vineri, 25 noiembrie) de directorul D.P.P.D., doamna prof. univ. dr. Florica Orțan.
În prezidiu au luat loc: rectorul Constantin Bungău, președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, primul director al D.P.P.D., dl prof. univ. dr. Vasile Marcu, inspectorul școlar general al I.S.J. Bihor, dl prof. Alin-Florin Novac-Iuhas și studenta (de 10 de la Facultatea de Medicină și Farmacie) Patricia Reștea.
Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii din Oradea aniversează anul acesta două decenii de existenţă.
Au fost ani de căutări, de provocări şi reuşite, în care au fost implicaţi oameni cu vocaţie pedagogică, specialişti în educaţie şi formarea cadrelor didactice din Oradea, Bihor, dar şi din toate centrele școlare de învăţământ românesc, a spus doamna director în deschiderea conferinței, precizând misiunea și obiectivele strategice ale Departamentului, mulțumind seniorilor instituției ,,care și-au pus amprenta în construcția umană a D.P.P.D... Noi, împreună, suntem chemați să conturăm identitatea învățământului românesc. Dumnezeu să ne ajute!"
,,Douăzeci de ani înseamnă 53 de ani de învățământ pedagogic la Oradea"
,,Douăzeci de ani înseamnă 53 de ani de învățământ pedagogic la Oradea, după cum avea să sublinieze rectorul Universității, dl prof. univ. dr. Constantin Bungău, din 1963, când s-a înființat învățământul pedagogic la Universitatea din Oradea. Avem o structură de sine stătătoare, și să știți că din acest punct de vedere suntem prima (și singura) universitate din țară. Suntem un exemplu pentru multe universități din punct de vedere al organizării pedagogice într-un astfel de departament. Această conferință are un țel de a prezenta noile tehnici, inovări în această frumoasă știință (a educației - n.n.)", a conchis dl rector Constantin Bungău.
,,Ne propunem să dezvoltăm la Oradea tradiția gândirii libere..."
,,Ne propunem să dezvoltăm la Oradea tradiția gândirii libere, de integrare în circuitul valorilor democratice a modernității, a spus președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, în deschiderea cuvântul rostit, evidențiind rolul pe care l-a avut dl prof. univ. dr. Vasile Marcu la înființarea acestui departament, adevăratul creator al acestui departament. Domnia sa a mulțumit din suflet creatorului de școală în pregătirea personalului didactic, dar și altor profesori: Elena Bonchiș, Floare Chipea, Teodor Jurcuț, Paul Magheru, Mihai Drecin și Florica Orțan ,,pentru eforturile și sacrificiile deosebite pe care le-au făcut și pentru sprijinul pe care îl acordă în continuare Universității pentru consolidarea prestigiului academic orădean".
,,Formarea continuă nu mai este percepută ca un remediu la carențele formării inițiale"
Pornind de la emblematicul citat  despre profesiunea de dascăl (...), dl inspector școlar general Alin-Florin Novac-Iuhas a arătat că ,,educatorul de azi instruiește, educă, dirijează și evaluează neîncetat procesul formării și desăvârșirii valorilor omului de mâine. Este bine că formarea continuă nu mai este percepută ca un remediu la carențele formării inițiale, ci este percepută ca și un proces de lungă durată și permanent. Scopul fiecărui dascăl este acela de a-și înmulți și a-și pune în valoare zestrea de început. E ca și în pilda biblică cu talanții de aur pe care unii au știut  să-i înmulțească, iar alții i-au îngropat fără să-i valorifice".
 În semn de prețuire, generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor a oferit Departamentului orădean o diplomă de excelență.
,,Am învățat să trăiesc și să lucrez cu iubire, cu credință și cu nădejde"
,,De la primul director al Departamentului de pregătire a personalului didactic am învățat și am furat meserie, arta managerială, talentul, vocația, căldura și dragostea pentru frumos". Astfel l-a prezentat actualul director al D.P.P.D. pe întemeietorul Departamentului, dl prof. univ. dr. Vasile Marcu.
,,Sunt oameni la care  și dacă le spui de o mie de ori cuvinte nu înțeleg nimic, dar sunt oameni la care nu trebuie  să le spui nimic și înțeleg totul. Aceștia sunteți voi cei prezenți aici. Vă mulțumesc. Universitatea noastră este cotată la trei stele între primele 15 universități din România de azi. De la părinții mei și de la bunica mea, am învățat să trăiesc și să lucrez cu iubire, cu credință și cu nădejde", a recunoscut dl prof. univ. dr. Vasile Marcu și a detaliat. De la domnia sa am aflat apoi cum s-a născut Departamentul și cum a ajuns să fie de sine stătător; faptul că ,,Departamentul este cel mai mare angajator din Universitate"; cum a ajuns să mai câștige un P (în plus în denumire), adică trei P și nu doi: D.P.P.P.D., în traducere liberă: Departamentul pentru pregătirea și perfecționarea personalului didactic.
Fără lipsă de modestie, pentru că aceasta este realitatea și e bine să se știe: ,,Eu am introdus în România noțiunea de kinetoterapie și am înființat prima specializare de kinetoterapie la Universitatea din Oradea. Săptămâna trecută a fost promulgată legea kinetoterapiei". Și a mai subliniat domnia sa două lucruri la care ține să reflecteze colegii universitari: ,,1.Cred că este o mare greșeală pedagogică învățământul centrat pe copil; învățământul se centrează pe cadrul didactic, un cadru didactic de vocație, cu măiestrie pedagogică, cu tact educațional, cu empatie, să se comporte față de copii cum ar vrea se comporte ei față de el; cu dragoste pentru ceea ce face, cu umor, cu zâmbetul pe buze, cu o gândire pozitivă; un profesor care își asumă responsabilitatea. 2. O constatare: Acolo unde se predă foarte bine religia în școli, nu sunt probleme educative în școala respectivă". Iar la final a înmânat trofeul câștigat în 2005, să rămână în cadrul Departamentului. ,,În 2005, am fost distins cu Premiul de excelență pentru învățământul superior. Am scris pe el 1996-2016, 20 de ani. Îl transfer acum colegei mele. Și încă ceva: Scrieți cărți, participați la comunicări științifice și promovați imaginea Universității că de acolo vă luați banii!"
După cuvântul emoționant al studentei mediciniste Patricia Reștea, care a mulțumit profesorilor la sărbătoarea formării (sale) pedagogice, președintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, a înmânat diplome meritul academic, mai întâi seniorilor: Marcu Vasile, Bonchiș Elena, Chipea Floare, Matei Maria, Catarig Lucia, Morgovan Mariana, Danciu Magdalena, Alexandrescu Maria, Hanțiu Ecaterina, Pitic Zorica, Magheru Paul, Derșidan Ioan, Chelemen Ioan, Sabău Ioan, Josan Nicolae, Drecin Mihai, Bențe Florian, Filip Florian, Cuc Octavian, Mărcuț Petru, Burcă Sabin, Dragoș Petru, Durgheu Cornel, Jurcuț Teodor, Copil Dumitru (de la Universitatea Ecologică din București), Zdrehuș Cristina și Abrudan Casandra, colegilor din cadrul Departamentului, precum și cadrelor didactice asociate, decanilor unor facultăți, precum și metodiștilor din Universitate.
Potrivit agendei, sâmbătă și duminică sunt programate lucrări pe secțiuni și expoziție cu materiale educaționale.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Suntem chemați, ca prin rațiune, voință și pasiune, să conturăm identitatea învățământului românesc”. 

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:04:16 Ora standard a Europei de Est