Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Frumusețe, har, talent și inteligență

Portretul unei dive de operă – Florina Hinsu-Mariș

Frumusețe, har, talent și inteligență

Sunt doar câteva dintre calitățile care o definesc pe soprana Florina Hinsu-Mariș - o divă (orădeană) de operă, pe care aveam să o descopăr, culmea, în Ungaria, la Apateu, la o manifestare culturală tradițională organizată de Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria pentru românii din Apateu.

Florina Hinsu Maris a absolvit Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa regretatului profesor doctor Alexandru Fărcaș, iar la scurt timp a devenit cadru universitar (ca și soțul său, baritonul Florin Mariș), la Facultatea de Muzică din Oradea. Din punct de vedere profesional, al carierei universitare, marea realizare a Florinei Hinsu-Mariș constă în faptul că a devenit cel mai tânăr doctor în muzică din România, doar la vârsta de 28 de ani, fiind declarată doctor în muzică în urma susținerii unei teze foarte interesante despre vocea falcon, doctorat pregătit și susținut la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, sub îndrumarea ilustrului profesor Tereny, personalitate muzicală de prin rang a țării. Marele mentor al Florinei rămâne însă cel care a descoperit-o, a format-o, i-a călăuzit primii ani de carieră, marea personalitate a operei clujene, maestrul Alexandru Fărcaș. Cu o inteligență practică deosebită, maestrul Fărcaș a intuit marile posibilități vocale ale Florinei, posibilități apte pentru marele repertoriu falcon. Þinând cont de cruditatea vârstei, la început, maestrul Fărcaș a determinat-o pe Florina să debuteze și să cânte roluri de mezzosoprană, în timp trecând spre un repertoriu apropiat de calibrul vocii sale și oferindu-i pe scena clujeană rolul Santuzzei, un rol firesc pentru o voce precum a Florinei. Interesant este că în opera “Cavalleria rusticana”, Florina a interpretat toate cele trei roluri feminine, rolul Lola constituind de fapt debutul artistei la Opera de Stat din Viena.
Parteneră pe scenă a lui Placido Domingo
În această instituție prestigioasă, Florina a interpretat până acum 15 roluri, sub baghete ilustre precum cea a lui Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Zubin Mehta etc, fiind partenera pe scenă a lui Placido Domingo, Leo Nucci, Carlo Alvarez, Agnese Baltza, Ștefania Bonfadelli, Edita Gruberova, Eliane Coelho…
Pe scena clujeană, alături de rolul Santuzzei, Florina a interpretat rolul reginei Clytemnestra, din opera "Iphigenie en Aulide" de Chr. W. Gluck, rol a cărui creatoare în România este, opera fiind dată în premieră absolută în România în regia lui Horia Ballint, apoi tot o creație de data aceasta mondială a fost rolul din opera "Jacques" a lui Bacalu, după piesa lui E. Ionesco - "Jacques sau supunerea", operă regizată de către Ina Hudea cu o garnitură de soliști tineri brianți de la ONRCN. Tânara interpretă s-a făcut remarcată în toate aceste apariții, prin vocea sa de o frumusețe timbrală rarisimă, cu un ambitus generos care este marcat în extreme de acute strălucitoare și de un registru grav tulburător, inteligență în redarea partiturilor și în jocul scenic, respect în încadrarea stilistică a diverșilor compozitori ale căror lucrări au fost abordate de către Florina Hinsu-Mariș.
Trecerea Florinei la repertoriul de sopran s-a făcut logic, treptat, pas cu pas, urmărindu-se perfecționarea fiecărui sunet. Un rol important în această trecere îl are în prezent ilustra soprană brasilo-italiană Patricia Morandini, maestrul actual de canto al Florinei, alături de care lucrează și studiază rolurile Tosca, Amelia din “Bal mascat”, Leonora din “Trubadurul” și alte asemenea roluri de prim calibru.
Să mai spunem că în prezent, Florina Hinsu-Mariș are în studiu rolul titular al operei “Sora Angelica”, operă în care are șanse să apară până la finele acestui an. (D. SABĂU)

Trimite email
joi, 26 decembrie 2024, 21:56:46 Ora standard a Europei de Est