Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

În loc de cele 10 porunci, cele 15 obiective ale studenților pentru un sistem de învățământ superior performant și de calitate

Viitorul Implică Studenții

În loc de cele 10 porunci, cele 15 obiective ale studenților pentru un sistem de învățământ superior performant și de calitate

La Forumul Organizațiilor Studențești din România (FOSR), desfășurat în perioada 8-16 august 2016 la Galați, peste 330 de lideri ai studenților din întreaga țară au participat la o serie de dezbateri în cadrul mai multor ateliere de lucru, analizând diferite aspecte privind sistemul de învățământ superior românesc, situațiile întâlnite în universitățile din țară și răspunsurile studenților la chestionarele aplicate public de ANOSR, discuțiile concluzionându-se în 15 obiective ale studenților pentru dezvoltarea sistemului educațional universitar din România.

Toți candidații la alegerile parlamentare din această toamnă și toate partidele politice din România sunt invitate să își asume cele 15 priorități ale studenților și să le includă în programele lor politice cu care vor candida, iar apoi, dacă vor fi aleși, sunt invitați să le pună în practică din Parlamentul României și/sau din Guvernul României, după caz, începând chiar cu Legea bugetului de stat pentru anul 2017.
Reprezentanții studenților consideră că, în această toamnă, clasa politică trebuie să dea dovadă de maturitate și să acționeze ca atare atunci când afirmă că educația reprezintă o prioritate națională, asumându-și următoarele priorități în programele lor politice și finanțând corespunzător învățământul.
Investiția în educație este o investiție în viitorul României!
1. Finanțare corespunzătoare a educației, peste media statelor membre ale Uniunii Europene, bazată pe performanță, prin alocarea anuală a minimum 6% din Produsul Intern Brut pentru acest sector.
  • Creșterea finanțării de bază în anul 2017 la suma de cel puțin 6522,06 lei/student echivalent.
  • Creșterea fondului pentru burse studențești pentru anul 2017 până la o valoare de cel puțin 201,6 de lei/lună/student bugetat.
  • Creșterea subvenției pentru cămine și cantine aferentă anului 2017 până la suma de cel puțin 6204,33 lei pentru fiecare student cazat, indiferent de forma de studii (cu sau fără taxă), alocarea bugetară totală urmând să fie de cel puțin 624.423.551,4 lei.
  • Creșterea fondului pentru transportul studenților în anul 2017 cu 18.039.830,29 lei, până la suma de cel puțin 44.650.744,29 lei.
  • Creșterea fondurilor anuale alocate pentru cercetare până la cel puțin 1% din Produsul Intern Brut.
  • Alocarea finanțării universităților de stat din România în funcție de criterii și indicatori de calitate și performanță, construiți în consultare directă cu reprezentanții studenților.
2.Un cadru legislativ stabil și predictibil în ceea ce privește sistemul național de învățământ, realizat în urma unei consultări autentice cu toți actorii din sistemul de educație.
  • O lege a educației clară, coerentă, care să constituie baza unei dezvoltări strategice multi-anuale a sistemului de învățământ superior românesc.
  • Legislație conexă actualizată, clară și coerentă, astfel încât să nu mai existe acte normative fără norme de aplicare sau cu prevederi contrare legislației principale în vigoare.
3.Un fond pentru burse suficient de mare, care să permită universităților să acorde astfel de forme de sprijin tuturor studenților care au nevoie, într-un cuantum care să acopere cheltuielile lunare de cazare, masă, încălțăminte, îmbrăcăminte și materiale pentru studiu, precum și alte mecanisme care să transforme sistemul educațional românesc într-unul echitabil, în așa fel încât abandonul universitar cauzat de lipsa resurselor financiare să fie eradicat.
  • Creșterea fondului pentru burse studențești până la o valoare de cel puțin 100 de lei/lună/student bugetat.
  • Burse sociale cumulabile cu celelalte tipuri de burse și care să acopere în mod real cheltuielile lunare de cazare, masă, îmbrăcăminte, încălțăminte și materiale de studiu ale studenților.
  • Locuri de cazare în căminele studențești și mese zilnice la cantinele universitare acordate în regim gratuit pentru studenții proveniți din categorii defavorizate.
  • Locuri finanțate de la bugetul de stat pentru ciclurile de licență și master acordate în funcție de criterii sociale.
  • Reducere de 50% pentru transportul feroviar, pentru toate tipurile de trenuri și toate categoriile de locuri, indiferent de distanțele călătoriilor, pentru toți studenții (de la toate cele trei cicluri: licență, masterat, doctorat) înmatriculați la instituții de învățământ de stat sau particulare acreditate, indiferent de forma de învățământ pe care o urmează, de vârsta pe care o au și de naționalitatea acestora, pentru un număr nelimitat de călătorii într-un an calendaristic. De asemenea, de această reducere ar trebui să beneficieze și studenții care urmează o formă de învățământ superior în altă țară decât România, indiferent de naționalitatea lor, precum și elevii de la școlile postliceale.
  • Eliminarea tuturor taxelor nejustificate percepute de universități: de înscriere, de înmatriculare/confirmare, de bibliotecă etc.
  • Tabere studențești acordate atât iarna, cât și vara, într-un număr corespunzător, care să satisfacă cererile și nevoile studenților.
  • Asistență medicală gratuită pentru studenți, în fiecare centru universitar, în policlinici studențești dotate corespunzător.
 4.Fonduri de investiții care să permită renovarea căminelor studențești pentru a le aduce la standarde europene, precum și construcția de noi cămine studențești acolo unde există deficit de locuri de cazare, în comparație cu cererea.
  • Construirea/amenajarea a cel puțin 20 000 de noi locuri de cazare pentru studenți la nivel național, distribuite optim în urma unei analize a nevoilor fiecărui centru universitar.
  • Creșterea subvenției pentru cămine și cantine aferentă anului 2017 până la suma de cel puțin 5999,4 lei pentru fiecare student cazat, indiferent de forma de studii (cu sau fără taxă), alocarea bugetară totală urmând să fie de cel puțin 624.423.551,4 lei.
  • Acordarea de locuri gratuite în căminele studențești pentru studenții proveniți din categorii defavorizate.
5.Sistem de consiliere și orientare în carieră finanțat corespunzător, funcțional, cu resurse umane suficiente și bine pregătite, atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel universitar, astfel încât toți elevii și studenții să acceseze astfel de servicii gratuit pe parcursul studiilor, pentru a le facilita alegerea unor trasee educaționale corespunzătoare și o inserție pe piața muncii cât mai facilă, precum și pentru a combate abandonul studiilor universitare.
  • Asigurarea unei finanțări care să permită angajarea cel puțin a unei resurse umane specializate (consilier în carieră, sociolog, psiholog) pentru fiecare 500 de elevi/studenți.
  • Programe de consiliere și orientare în carieră de calitate obligatorii pentru fiecare elev/student.
6.O legislație corespunzătoare pentru stagii de practică și internshipuri, care să confere drepturi celor ce parcurg astfel de stagii, precum și o pondere mult mai mare a practicii în studiile universitare, cu sprijin direct oferit studenților de universități prin garantarea de locuri de practică de calitate în toate domeniile.
  • O lege a stagiilor de practică care să reglementeze drepturile și obligațiile angajatorilor și ale stagiarilor, pornind de la modele de bună practică la nivel național și internațional.
  • Planurile de învățământ ale programelor de studii să cuprindă un procent semnificativ mai mare de activități cu un caracter aplicabil și practic, în conformitate cu necesitățile existente în piața muncii, atât la nivel local, cât și la nivel regional, național sau internațional.
  • Stagii de practică de calitate pentru studenți, oferite prin parteneriate între universități și angajatori.
7.Fonduri suficiente și legislație corespunzătoare, care să permită dezvoltarea unui sistem de învățământ cu adevărat centrat pe studenți, flexibil, cu mijloace și metode de predare adaptate nevoilor acestora, bazate pe o infrastructură academică modernă, resurse de învățare de actualitate și cadre didactice bine pregătite și cu abilități pedagogice bine dezvoltate, conferite de un sistem de formare performant.
  • Reformarea sistemului de formare inițială a cadrelor didactice.
  • Cadru legislativ care să permită trasee educaționale cât mai flexibile.
  • Fonduri pentru investiții în materiale didactice și infrastructură academică.
 8.Sistem de asigurare și evaluare a calității în învățământul superior corelat cu directivele europene în domeniu, obiectiv, echidistant și performant, care să nu permită ca vreun derapaj să rămână nesancționat în sistem, care să încurajeze universitățile să crească calitatea programelor de studii oferite, pentru toate ciclurile de studiu, și care să implice studenții în toate procesele sale.
  • O metodologie de evaluare externă a calității corelată cu standardele europene în domeniu (ESG 2015).
  • O agenție de asigurare externă a calității în învățământul superior transparentă și performantă.
  • Implicarea studenților în toate procesele de evaluare și asigurare a calității (evaluări instituționale, evaluări de programe de studii, comisii interne de evaluare și asigurare a calității etc.).
9.Etica, integritatea și buna guvernanță - principalele valori pe care se bazează sistemul educațional românesc, garantate de o legislație solidă în domeniu, care să nu permită niciun fel de abatere care să rămână nesancționată, și care să fie inoculate elevilor și studenților încă din primii ani de studiu prin mijloace specifice de educare.
  • Introducerea unui curs de etică, integritate și scriere academică drept disciplină obligatorie în semestrul I al primului an de studiu, pentru toate programele de studii, ale tuturor facultăților universităților din România.
  • Operaționalizarea unei platforme online, accesibilă tuturor, care să indexeze toate lucrările de licență, master și doctorat realizate în universitățile acreditate din sistemul de învățământ superior românesc.
  • Sistem de sancțiuni clar și ușor de aplicat în situațiile în care se constantă încălcări ale normelor de etică și integritate academică.
10.Sistem de învățământ competitiv și atractiv la nivel internațional, prin investiții substanțiale ale statului în programe de cercetare, dezvoltare și inovare și prin însănătoșirea imaginii publice a acestuia, eliminând corupția și impostura de orice tip.
  • Creșterea fondurilor anuale alocate pentru cercetare până la cel puțin 1% din Produsul Intern Brut.
  • Implicarea studenților de la ciclurile de licență și master în echipe și proiecte de cercetare.
  • Adoptarea unei strategii de internaționalizare a învățământului superior din România și sprijinirea financiară a universităților performante pentru a se promova la nivel internațional și pentru a urca în topurile internaționale.
11.Programe naționale corespunzătoare care să sprijine universitățile să își adapteze infrastructura și resursele academice pentru nevoile studenților cu dizabilități.
  • Fonduri speciale pentru a sprijini universitățile să își adapteze atât spațiile de studiu, cazare și servire a mesei, cât și a materialelor didactice pentru nevoile acestor persoane.
  • Dezvoltarea de servicii distincte, cu personal specializat pentru sprijinul persoanelor cu dizabilități în fiecare universitate.
12.Consolidarea statutului studenților drept parteneri egali, cu drepturi depline, în sistemul de învățământ superior, inclusiv prin asigurarea dreptului acestora de a participa în procesele de alegere pentru funcțiile de conducere din universități într-o proporție de cel puțin 25% din totalul electoratului.
  • În plus, includerea studenților inclusiv în componența Consiliilor departamentelor, într-o proporție de minimum 25% din totalul membrilor.
13.Dezvoltarea programului național de tabere studențești prin creșterea numărului de beneficiari și prin valorificarea centrelor de agrement și de tineret aflate în administrare publică.
  • Creșterea numărului de locuri de tabără.
  • Creșterea duratei unui sejur de tabără la 7 zile.
  • Reintroducerea taberelor studențești de iarnă.
  • Renovarea centrelor de agrement din subordinea MTS/DJST pentru a oferi condiții corespunzătoare, care să le permită introducerea în circuitul taberelor studențești.
14.Promovarea principiilor transparenței, competenței și meritocrației în toate structurile sistemului de învățământ superior și eliminarea oricăror ingerințe politice.
  • Introducerea incompatibilității între funcțiile de conducere din instituțiile de învățământ superior (rector, prorector, decan, prodecan, director de departament, director general administrativ, director CSUD, director școală doctorală) și funcțiile de deputat, senator sau o funcție de conducere într-un partid politic.
15.Misiunea caselor de cultură ale studenților trebuie regândită și reformată fundamental, astfel încât acestea să redevină puncte de sprijin pentru studenți, în strâns parteneriat cu universitățile.
  • Trecerea caselor de cultură ale studenților în subordinea MENCȘ/universităților.
  • Implicarea reprezentaților studenților în administrarea caselor de cultură ale studenților.
 Campania „Viitorul Implică Studenții (V.I.S.)" reprezintă un demers al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) prin care ne dorim responsabilizarea atitudinii clasei politice din România față de educație, precum și mobilizarea studenților din România pentru a se implica activ din punct de vedere civic.
Universitatea Agora susține demersurile ANOSR!
Rectorul Universității Agora,
prof. univ. dr. Ioan Dzițac

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:58:00 Ora standard a Europei de Est