Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Proiectul Erasmus + ,,Taste of life, regional healthy food in schools"

Joi, diseminare la Biblioteca Universității

Proiectul Erasmus + ,,Taste of life, regional healthy food in schools"

Joi (22 septembrie 2016), la Biblioteca Universității din Oradea a avut loc diseminarea proiectului Erasmus + ,,Taste of life, regional healthy food in schools".

,,Proiectul Erasmus, Parteneriate Strategice, Taste of Life: regional, healthy food in schools (Proiect 2014-1-NL01-KA202-001225) își propune să încurajeze consumul de alimente sănătoase în grădinițe, școli și licee prin intermediul cantinelor/firmelor de catering care deservesc aceste instituții de învățământ”, ține să precizeze managerul de proiect, doamna lector dr. Anamaria Supuran.
La eveniment au participat directori de școli și grădinițe, administratori de cantine școlare, bucătari, nutriționiști, producători locali, parteneri și colegi ai managerului de proiect, cadre universitare de la Facultatea de Protecția Mediului, a Univerisității din Oradea. În prezidiul manifestării au fost invitați să ia loc reprezentanți ai partenerilor: dl prof. univ. dr. Ioan Chereji, decan al Facultății de Protecția Mediului, dl Nicolae Hodișan, director al Direcției pentru Agricultură Bihor, dl Bura Giani, director al Comisariatului Județean pentru  Protecția Consumatorilor și dl Nagy Miklos, președinte al Asociației Bioagricultorilor din România Bioterra. Prezentând proiectul Erasmus + la care mai participă și Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul”, alături de parteneri din cinci țări europene, managerul și moderatorul Anamaria Supuran a trecut în revistă principalele obiective, activități și rezultatele proiectului, insistându-se pe educația consumatorului, îmbunătățirea calității meniurilor prin folosirea de produse locale și regionale, organizarea unor ateliere de gătit în școli, promovarea unor exemple de bune practici, inițierea unui curs de alimentație sănătoasă (de educare a consumatorului) și editarea unui manual suport care include metodele și instrumentele cu ajutorul cărora cursul de alimentație sănătoasă poate fi predat grupului țintă (adresat profesorilor și formatorilor).
,,Sunt un fan desăvârșit al produselor locale din Bihor...
În destăinuirile sale, dl decan Ioan Chereji a pus punctul pe i, a jucat cu cărțile pe masă și a spus lucrurilor pe nume; ca tânăr șef de fermă a văzut raiul pe pământ la Săcueni; pe atunci legumele erau 80. 90 și 100 la sută ecologice, pentru nu aveai cu ce să le stropești, iar îngrășăminte se primeau din Paște în Crăciun; a regretat și regretă închiderea Arovit Valea lui Mihai, ,,că așa a fost politica!” A ajuns și prin Olanda și s-a informat cum fac alții agricultură intensivă, ,,pentru că suntem mulți și toți trebuie să mănânce”, dar a rămas neschimbat într-ale sale bune de-acasă, concluzionând: ,,Sunt un fan desăvârșit al produselor locale din Bihor, din toate punctele de vedere, care sunt de o mie de ori mai bune decât cele pe care le importăm, care par exagerat de frumoase... Faceți tot posibilul ca ai noștri copii să mănânce cât mai sănătos; garantez că produsele obținute în zona noastră au calitate!”
,,Nu producem decât cât consumăm mâine!
Se pare că de când lumea, turcii, ca și grecii, au coloană vertebrală și au știut și știu ce vor. Dl director Nicolae Hodișan a pus pe tapet politica guvernului legată de noul concept și de noua politică de a o oferi școlarilor o masă caldă; vorbind despre alimente și rețete a avut sclipirile fine și ironice ale unui vizionar și bun cunoscător al lucrurilor și al oamenilor. De 8 ani de când conduce instituția a văzut multe și știe. A fost prin Cehia, Italia, Germania..., dar în Turcia a fost fascinat de ceea ce a văzut și a aflat, chiar dacă 80 la sută agricultura e de stat, turcul e sincer și spune: ,,nu producem decât cât consumăm mâine. Nu importăm niciun gram de lapte din afară. Nu importăm absolut nimic din ceea ce se consumă de către populația din Turcia. Pentru ei, agricultura este una sigură, care să asigure cantitatea și siguranța populației. Ei nu au conceptul de agricultură ecologică”. Revenind acasă, pe meleaguri străbune, dl director ne-a asigurat că tot ce apare și se distribuie pe piață și în magazine este verificat; se face sondarea piețelor și se trimite la laboratorul central și că putem avea siguranța alimentului sănătos (cel puțin în zona noastră, adăugăm noi).
,,Recomandarea mea este să citiți eticheta să vedeți ce conține
Despre programul Cornul și laptele, despre mărul cel de toate zilele și despre masa caldă a școlarilor de la Sînmartin (cuprinși în programul pilot) a făcut vorbire și dl director Bura Giani.  
Ca cel mai responsabil dintre cei ce ne protejează ca și consumatori, domnia sa ne sfătuiește (ne recomandă) să citim eticheta înainte de a cumpăra un produs de pe raftul magazinelor. Și nu vă aruncați imediat la cele care au prețurile cele mai mici. Mai bine mai scump, dar de calitate. Iar pentru a cunoaște produsele locale, ele trebuie promovate. Adresându-se producătorilor prezenți, dl director i-a asigurat de toată deschiderea instituției în consilierea lor referitor la legislația în vigoare, pentru că necunoașterea legii nu scuză pe nimeni.
,,Nu e indiferent cum ne creștem copiii!   
La aceeași masă, a prezidiului, a stat și dl Nagy Miklos, președinte al Asociației Bioagricultorilor din România Bioterra. După Revoluție, domnia sa a plecat în Elveția  ca să studieze agricultura ecologică; cercetând fenomenul, s-a lămurit de niște lucruri (alarmante): în urma unei stropiri (cu Decis) aplicate la cartof, spre exemplu, cercetările au arătat că s-au găsit urme în produs, în cantitate foarte mică; la două stropiri, cantitățile au crescut de două ori, iar după trei stropiri, prezența substanțelor în cartofi era de cinci-șase ori mai mare, chiar dacă au fost stropite doar frunzele. Când era pe cale să renunțe la produsele ecologice (care se produc ușor, dar se vând greu), o băimăreancă, alergică la toți aditivii alimentari (pe care a salvat-o de la moarte sigură) i-a dat planurile peste cap. Rămas pe poziții, dl președinte educă cetățenii, mai cu seamă părinții și educatorii să-i hrănească sănătos pe cei mici, pentru că nu e indiferent cum ne creștem copiii.
Agricultura ecologică și hrana goală
Am audiat apoi două prezentări, dl ing. Mihai Cărbunar, șef lucrări dr. ing. la Facultatea de Protecția Mediului, ne-a vorbit din cărți și din experiență proprie despre agricultura ecologică (terminologie și argumente, conversie, certificare și etichetare), iar doamna Czentye Teodora, nutriționist și manager, ne-a răvășit de-a dreptul, arătându-ne adevărata față a lucrurilor în ceea ce se numește hrana goală, livrând soluții pentru o alimentație echilibrată.
,,Mâncăm, dar nu ne hrănim
,,Mâncăm, dar nu ne hrănim; mâncăm ca să băgăm ceva în gură; să ne țină de foame... și asta zi de zi, an după an; copiilor le dăm ceva să tacă”, spunea domnia sa răspicat, prezentând starea actuală a alimentelor; în ultimii 50 de ani a scăzut cu 30 la sută procentul de nutriți din fructe, legume și cereale. Motivul? Agricultura intensivă: pesticidele; creșterea rapidă, forțată; monoculturile repetate; timpul îndelungat de la recoltare la consum; soluțiile prezentate: agricultura organică, neforțată; consumul sezonier și local; alegerea fructelor și legumelor intens colorate, mai mici și cât mai variate...
,,Chia este iubita mea!”
Doamna Teodora a bătut apoi monedă (ne-a ,,înnebunit”, pur și simplu) pentru adăugarea în alimentație a superalimentelor: condimente frunze – mărar, pătrunjel, busuioc, cimbru (care au cu 30 la sută mai mulți nutrienți decât legumele și fructele); nuci și semințe, chia, gojiberry, avocado...
,,Chia este iubita mea”, s-a destăinuit Teodora, arătând că acest supraaliment conține de șase ori mai mult calciu decât laptele, de 15 ori mai mult magneziu..., de 70 de ori mai multă proteină decât soia...
Demonstrații culinare
În holul Bibliotecii, aveam să–i urmărim la demonstrații culinare pe Szapanos Tiberius, de la Centrul  de Artă Culinară și pe Czentye Teodora, manager (Suppa Bar), care ne-a dat pe spate cu o budincă de chia.
În partea a II-a a evenimentului, urma să-i audiem pe Rus Samuiel (chef, manager al ,,To Chefs”) și pe Popa Dorin (președinte al Asociației pentru Cercetarea și Promovarea Produselor Agroalimentare ,,Crișana”).
Din păcate, doar atât!
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul Erasmus + ,,Taste of life, regional healthy food in schools".

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:12:33 Ora standard a Europei de Est