Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Un sfert de milion de tineri români au beneficiat gratuit de programe educaționale „learning by doing”

Businessul din România susține educația

Un sfert de milion de tineri români au beneficiat gratuit de programe educaționale „learning by doing”

Elevii și studenții români au putut participa la peste 70 de programe, proiecte, competiții și evenimente Junior Achievement pe parcursul anului școlar 2015-2016.

Peste 28 000 de ore de voluntariat la clasă sau în ,,job shadow" susţinute de consultanţii voluntari din comunitatea de afaceri.
Un sfert de milion de tineri din România au dobândit competenţe esenţiale pentru viitorul lor, prin experiențe educaționale de tip learning by doing, pe parcursul anului școlar 2015-2016. Tinerii români au beneficiat de programele internaționale Junior Achievement de educație  economică, antreprenorială, financiară şi de orientare profesională derulate în România din 1993 și în lume din 1918.
Prin activităţile desfăşurate la clasă şi interacţiunea consultanţilor voluntari din comunitatea de afaceri, programele JA stimulează gândirea critică și spiritul antreprenorial, etica și responsabilitatea, ajutând tinerii să-și dezvolte competențe esențiale pentru profesie și pentru viață. Conținutul practic al programelor vine în completarea noțiunilor teoretice specifice programei obligatorii, aducând școala mai aproape de viața reală. Pe parcursul anului școlar 2015-2016, 4.174 de profesori din 1.449 de instituții de învățământ au implementat aceste programe.
Elevii și profesorii din programele JA primesc gratuit un pachet educațional complet, ce cuprinde manuale și materiale auxiliare, traininguri și webinarii, consultanță voluntară la clasă din partea JA și a unor profesioniști din mediul de afaceri, acces la competiții naționale și internaționale și posibilitatea de a câștiga burse și finanțări pentru proiecte școlare și de business. 
,,Implementez programele JA de cinci ani și le consider utile și practice. Elevii sunt foarte interesați să descopere tainele economiei de piață și sunt foarte inventivi când vine vorba de a pune bazele unei mici afaceri. Implementez aceste programe la toate clasele V-VIII și consider că le va folosi mult în viitor", Iosif Dorin Crișan, profesor Școala Gimnazială Băița, Hunedoara
Programe internaționale Junior Achievement se desfăşoară în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice, instituţiile de învăţământ şi comunitatea de afaceri, având module pentru: educație antreprenorială, financiară și economică, educație pentru orientare profesională, dezvoltare abilități pentru viață și educație pentru sănătate și viața activă.
În completarea programelor de bază JA, profesorii au putut realiza proiecte speciale specifice  comunitățiilor locale. Un astfel de exemplu a fost proiectul educațional Drum sigur - ABCdar rutier, susținut de Holchim Lafarge, unde peste 500 de elevi din județele Argeș, Bihor, Cluj și Dâmbovița au învățat cum să fie în siguranță pe drumurile publice  prin activități practice și jocuri interactive.
Antreprenoriatul ca soluție profesională, după terminarea școlii
Prin programul de educația antreprenorială peste 200 de start-up-uri ale elevilor și studenților au participat la cea mai mare competiție europeană de antreprenoriat dedicată tinerilor - JA Compania Anului - ediția 2016, susținută de Citi Foundation, EY România, Enterprise Investors și General Electric. 
Pentru câteva zile Bucureștiul a devenit capitala antreprenoriatului european prin găzduirea JA Europe Enterprise Challenge 2016, competiția europeană de antreprenoriat pentru studenți. Concurând împotriva a 19 companii din 16 țări europene, studenții de la Academia de Studii Economice din București, Save Energy, au câștigat marele premiu pentru cea mai bună companie în cadrul competiției după ce au dezvoltat și lansat pe piață o priză inteligentă care împiedică alimentarea cu energie electrică a diferitelor dispozitive, atunci când acestea sunt în stand-by, reducând astfel consumul vampiric de electricitate.
La competiția europeană de antreprenoriat pentru elevi, JA Europe Company of the Year Competition 2016,  desfășurată în Elveția, echipa Oculus de la Colegiul Național I.L. Caragiale a câștigat premiul de excelență în IT pentru realizarea unor ochelari inteligenți ce îi ajută nevăzătorii sau persoanele cu deficiență mare de vedere să se integreze mai ușor în mediul înconjurător.
,,Prin programul JA Compania, am învățat cum să lucrăm ca o echipă, să analizăm nevoile clienților noștri, și, cel mai important, să petrecem timp alături de clienții noștri, care ne-au inspirat să ne dezvoltăm produsele. Este uimitor că am câștigat premiul AT&T, deoarece afacerea noastră a început cu o invenție și toți suntem inspirați să ne continuăm parcursul educațional în domeniul TIC și să ne dezvoltăm o carieră în domeniu. Grație lui George, prietenul nostru cu deficiențe de vedere, am reușit să dezvoltăm produsul nostru, care va ajuta mai multe persoane", a spus Tudor Popa, membru al echipei de elevi Oculus
În completarea programului JA Compania, datorită finanțării Romanian American Foundation și a consultanței voluntare din partea specialiștilor Monsanto, în acest an liceele agricole au început un program pentru a deveni hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii, iar elevi din mai multe orașe au avut oportunitatea de a dezvolta un concept de restaurant cu ajutorul specialiștilor companiei METRO Cash and Carry.
Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de învățare și dezvoltare personală specifice tinerilor, în martie 2015 a fost inițiat proiectul ,,De la Firma de exerciţiu la firma reală. Prin antreprenoriat aduci valoare și locuri de muncă în comunitatea ta", care a sprijinit elevii de liceu în procesul de adaptare la cerințele reale ale pieței de muncă și nevoilor comunității locale. Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investește în Oameni!.
Școala Antreprenorială a Anului 2016
Colegiul Economic ,,Partenie Cosma" Oradea a fost recunoscut ca cea mai bună școală din domeniul educației antreprenoriale în cadrul competiției ,,Școala Antreprenorială a Anului". Recunoașterea la nivel european se face în cadrul unei ceremonii care are loc în septembrie la Riga, Letonia.
Criteriile competiției au fost: viziune clară și politici privind educația antreprenorială; alocarea de timp în orar pentru educația antreprenorială; desemnarea unui responsabil pentru educația antreprenorială; valorificarea parteneriatelor cu diverși actori din comunitate; determinarea elevilor să fie responsabili de procesul lor de învățare; folosirea metodelor de evaluare specifice competențelor transversale necesare în antreprenoriat; facilitarea procesului de învățare de către profesor.
Antreprenoriatul social
Peste 4.000 de elevi de liceu și 200 de profesori români au identificat soluții pentru problemele din comunitățile locale în cadrul proiectului european Social Enterprise 360 (SE360), co-finanțat printr-un grant acordat de Comisia Europeană, prin intermediul Programului Erasmus+ . De asemenea, elevii români au participat la competiția globală Social Innovation Relay 2016 unde au câștigat locul I în programul european finanțat de compania NN Group.
Antreprenoriat ,,green" și blended learning
Folosind modele de învățare mixtă și platforme de e-learning specifice, Proiectul Greenovation Challenge finanțat prin granturile SEE (Spațiul Economic European) 2009 - 2014, în cadrul Fondului ONG în România a implicat, în perioada 2014-2016, peste 950 de elevi și 50 de profesori de liceu din zone montane din România și Norvegia, care au luat parte la activități educaționale privind managementul inteligent și sustenabil al resurselor, au învățat cum se pot implica în comunitate pentru rezolvarea problemelor de mediu și cum pot dobândi cunoștințe și abilități pentru o viitoare carieră în domeniul protecției mediului.
Educație financiară pentru fiecare clasă
Peste 1.000 de elevi au devenit prima generație educată financiar, capabilă să înțeleagă și să folosească inteligent instrumente financiare, după ce au parcurs, timp de 4 ani,  în fiecare clasă a ciclului primar programul de educație financiară, programul continuând pentru alți peste 12.000 de elevi datorită suportului financiar și cu voluntari al Raiffeisen Bank.
Elevi de gimnaziu din 19 localităţi din România au dobândit noțiuni elementare de educaţie financiară și, astfel, și-au dezvoltat abilități financiare necesare vieții de adult prin programul ,,Schimbăm vieți" (LifeChanger), alăturăndu-se celor 18 țări în programul finanțat de Metlife Foundation.
Elevii de liceu au putut participa la a treia ediție a competiției naționale de educație financiară ,,Bani pentru școala ta", unde au putut câștiga finanțări de până la 10.000 de euro pentru școlile lor, după ce au parcurs traininguri online gratuite de educatie financiară (BaniIQ) și e-commerce (Banii pe net). Peste 25.000 de elevi, profesori, părinți și alți susținători au parcurs gratuit trainingurile acestui program datorită finanțării Visa Europe.
Lideri în competițiile STEM (Știință, Tehnică, Inginerie, Matematică)
Programul Sci-Tech Challenge își propune să inspire și să orienteze tinerii în alegerea viitoarelor studii și a unei viitoare cariere în domeniul STEM . Proiectul Rushing Energy propus de cinci liceeni din Constanța a fost desemnat câștigător la cea de-a șaptea finală europeană a competiției Sci-Tech Challenge. Proiectul a fost susținut în România de compania ExxonMobil.
Competiția IT&Creativity: Gamecelerator 3.0 a avut ca scop dezvoltarea abilităților tehnice și de game design, cât și a spiritului antreprenorial și a creativității liceenilor interesați de tehnologie și jocuri video. Desfășurată în București, competiția a atras numeroase echipe de elevi din care 20 de echipe au avut oportunitatea să fie mentorate de profesioniștii UBISOFT și au aflat ce oportunități de carieră oferă industria jocurilor video. Pe parcursul competiției elevii au învățat cum își pot transforma pasiunea pentru jocuri într-un business profitabil.
Derulat în 15 țări program european Skills for the Future, susținut de compania Hyundai, inspiră tinerii să se orienteze către cariere în domeniul STEM și să-i ajute să dobândească competențele necesare pe piața muncii în această industrie. Proiectul se adresează elevilor de 14-19 ani și profesorilor de discipline tehnologice, economice și de educație antreprenorială.
Orientare profesională prin activități practice
Activitățile de educație pentru orientare profesională specifice programului JA Job Shadow Day® urmăresc familiarizarea elevilor cu piața reală a muncii (activități și responsabilități specifice) prin petrecerea unei zile de lucru într-o companie/instituție (clasele XI-XII) sau la jobul unuia dintre părinți (clasele 0-X), oferindu-le o experiență practică pentru a-i ajuta să înțeleagă diverse opţiuni de carieră şi să găsească mai uşor un răspuns la întrebările: „Ce vreau să devin după ce termin şcoala? Unde vreau să lucrez? Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?". Peste 1.300 de companii și instituții din 83 de localități au răspuns solicitărilor școlilor.
Una dintre cele mai frumoase experiențe! Sunt foarte fericită că am participat la acest program și recomand oricărui elev care are ocazia să o facă. M-am decis în legătură cu ce facultate voi urma și meseria pe care vreau să o urmez. Dacă nu aveam parte de această experiență, aveam foarte multe variante pe listă, deoarece nu știam ce mi se potrivea", a spus Posea Amalia, elevă Liceul Teoretic Nicolae Iorga, Nehoiu
Programul Bridge to Employment, susținut de compania Janssen, s-a desfășurat în România în perioada 2013-2016, timp în care un grup selecționat de elevi de la colegiile Gheorghe Lazăr și Ion Creangă din Capitală au beneficiat de activități learning by doing, care îi ajută să se pregătească pentru o carieră medicală.
De asemenea, prin programul Succesul profesional, susținut de Accenture, tinerii din liceu au căpătat o viziune mai clară asupra viitoarei cariere profesionale, asupra rolului în comunitatea din care fac parte și a necesității educației pentru viitor.
Recunoaștere la nivel european pentru impactul programelor educaționale din România
Junior Achievement (JA) România a primit distincția JA Europe Model Organisation în cadrul ceremoniei anuale, desfășurate la nivel european, în Amsterdam, în semn de apreciere pentru impactul programelor de educație antreprenorială, financiară și orientare profesională. Echipa românească a primit acest premiu al șaselea an consecutiv, în urma unei evaluări ce a inclus rezultatele din 39 de țări europene.
Despre Junior Achievement România
Junior Achievement România este o organizație non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaționale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate și viață activă și dezvoltarea abilităților pentru viață. 39 de țări din Europa și 123 de țări din toată lumea urmează programele JA. În România, acestea sunt urmate anual de peste 200.000 de elevi din 1.400 de școli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice și cu susținerea financiară a comunității de afaceri. Mai multe informații pe www.jaromania.org.
Dorin Călin

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:54:56 Ora standard a Europei de Est