Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Direcția Patrimoniu Imobiliar intenționează să preia administrarea Sinagogii Ortodoxe de pe strada Primăriei

Propunere făcută în Consiliul Local

Direcția Patrimoniu Imobiliar intenționează să preia administrarea Sinagogii Ortodoxe de pe strada Primăriei

În cadrul ședinței de Consiliu Local de ieri, 28 iulie, Direcția Patrimoniu Imobiliar a propus consilierilor locali preluarea în administrare a imobilului Sinagoga Ortodoxă ,,Hinech Neorim", situat în Oradea (Str. Primăriei Nr. 25).

Această sinagogă este proprietatea Comunității Evreilor din Oradea, iar Comunitatea Evreilor a anunțat Primăria Oradea în luna iulie despre faptul că au denunțat contractul de administrare încheiat în anul 2010 între Federația Comunităților Evreiești din România - Comunitatea Evreilor Oradea și Muzeul Țării Crișurilor, având ca obiect administrarea imobilului - Sinagoga Ortodoxă ,,Hinech Neorim". Tot în această adresă, comunitatea a solicitat administrației locale să efectueze demersurile legale în vederea preluării în admininistrare a Sinagogii Ortodoxe ,,Hinech Neorim".
Municipiul Oradea are interesul de a accesa fonduri nerambursabile pentru reabilitarea și reconversia funcțională a imobilului Sinagoga Ortodoxă ,,Hinech Neorim", în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 - Axa prioritară 5: Îmbunătățirea mediului urban și conservarea, protecția și valorificarea durabilă a patrimoniului cultural și transformarea acestuia în Muzeu al comunității evreiești și alte activități muzeale și ținând cont de faptul că prin demararea procesului de restaurare a imobilului Sinagoga Ortodoxă ,,Hinech Neorim".
Proiectul de amenajare a unui Muzeu de istorie a evreilor din Oradea şi Bihor în incinta sinagogii ortodoxe de pe strada Primăriei a fost realizat în colaborare cu Comunitatea Evreilor din Oradea şi Muzeul Ţării Crişurilor. Ambasada SUA a alocat pentru acest prim proiect suma de 129.000 de dolari.
Astfel, au fost executate lucrările prevăzute iniţial de consolidare şi reabilitare sinagogii: asigurarea stabilităţii structurale, rigidizarea şi conservarea elementelor de şarpantă, înlocuirea învelitorii din tablă zincată şi ţigle, refacerea tencuielilor exterioare şi a elementelor decorative ale acesteia etc.
Luând în considerare faptul că finanţarea nu a fost suficientă pentru complexitatea lucrărilor de renovare, prin continuarea procesului de restaurare a imobilului Sinagoga Ortodoxă ,,Hinech Neorim", se urmăreşte readucerea în atenţia şi conştiinţa publică a valorilor de patrimoniu pe care le deţine oraşul Oradea. De asemenea, prin funcţiunea nou alocată se doreşte introducerea monumentului în circuitul turistic, precum şi valorificarea din punct de vedere cultural a unui obiectiv de arhitectură reprezentativ pentru oraş.
Noua funcţiune propusă pentru Sinagoga Ortodoxă Hinech Neorim este aceea de transformare a ei în Muzeu al comunității evreiești. Astfel, va asigura nu numai un plus de expunere a lăcaşului în noul său rol, dar va asigura şi gradul de utilizare şi exploatare cotidiană a imobilului, ferindu-l astfel de abandon şi deci de degradare.
De asemenea, prin funcţiunea nou alocată - Muzeu al comunității evreiești și alte activități muzeale - se  doreşte introducerea monumentului în circuitul turistic, precum şi valorificarea din punct de vedere cultural a unui obiectiv de arhitectură reprezentativ pentru oraş.
Astfel, pentru realizarea acestui obiectiv, Direcția Patrimoniu a propus Consiliului Local aprobarea încheierii unui contract de administrare între Comunitatea Evreilor din Oradea și Municipiul Oradea - Direcția Patrimoniu Imobiliar pentru imobilul mai sus menționat, pe o perioadă de 30 de ani, de a accesa fonduri nerambursabile pentru reabilitarea și reconversia funcțională a  imobilului, urmând ca, după preluarea în administrare, să se ia măsurile legale în vederea clasării imobilului ca monument istoric.
Construcţia Sinagogii Ortodoxe a început în anul 1930, după planurile întocmite de arhitectul Löbl Ferenc încă din 1910. Acesta a fost ultimul templu mozaic ridicat în Oradea. În ciuda dimensiunilor sale mici, sinagoga are farmecul ei. Construită pe un plan rectangular, clădirea este decorată cu patru coloane spiralate, la colţuri. Intrarea centrală este destinată bărbaţilor, fiind încadrată de o parte şi de alta de ferestre ovale. Această sinagogă este unică şi prin faptul că pereţii sunt tip ,,vapor", având formă de valuri. Conform ritualului iudaic, femeile intră în sinagogă prin lateral. Sinagoga are 450 de locuri, din care 300 pentru bărbaţi, în naos, şi 150 pentru femei, în balcoanele laterale şi în cel central. (B.P.)

Trimite email
duminică, 24 noiembrie 2024, 00:11:02 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...