Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Dacă ceva ar putea schimba lumea, aceea ar fi poezia

Joi, la Hotelului Continental Forum, lansare de carte

Dacă ceva ar putea schimba lumea, aceea ar fi poezia

Joi, 26.05.2016, holul Hotelului Continental Forum a devenit neîncăpător pentru seara culturală prilejuită de lansarea celui de-al doilea volum al autoarei Carmen Sylvana.

Evenimentul a fost conceput prin oferirea tuturor celor prezenți a unui moment sincretic reprezentat de arpegiile muzicale ale prof. Adrian Bordeianu (Liceul de Arte), strălucirea și eleganța rochiilor create de Alexandra Indrieș, designer vestimentar și viziunea stilistului Marius Molan, completată de prestația modelelor Agenției MMR.
Seara culturală a fost deschisă prin dialogul poetic al actorilor Mirela Lupu și Rin Tripa de la Teatrul ,,Regina Maria" și al autoarei Carmen Sylvana, în persoana d-nei Carmen Bodiu, director al Casei Corpului Didactic a Județului Bihor. Fiecare calup de poezii este punctat de intervenția autoarei, care dezvăluie rând pe rând câte un ametist artistic, completat de prezența modelelor de la Agenția MMR, fiecare dintre ele întruchipând o ipostază a poetei. Modelele, îmbrăcate în culorile poeziilor  respective (negru, alb, roșu, albastru) aduc în lumea concretă dantelele de întuneric, reflexiile roșii ale deșertului, albul pur al Sylvanei și albastrul luminilor vii.
Prof drd. Emilia Ciordaș subliniază ideea că volumul de poezii ,,Primăveri de ametist" reprezintă cel de-al doilea pact al autoarei cu poezia. Materialul verbal la care apelează autoarea, creează imagini profunde pentru a exprima și a expune liric dimensiunea sinelui. Biograficul se îmbină cu realitatea poetică, fiind relevat astfel simțul estetic riguros format.
Prof. Popa Diana continuă firul epic al poeziilor cu o poveste... care nu s-a mai spus niciodată, poveste  în care fiecare dintre noi se poate regăsi.
A scrie înseamnă a lupta cu imaginile şi convenţiile, cu percepţiile şi emoţiile existenţiale, implicit cu tine însuţi. A scrie înseamnă o provocare, o mănuşă aruncată vieţii.
Astfel, dintr-o provocare adresată vieţii a luat fiinţă volumul „Primăveri de ametist" alcătuit din cele patru capitole: Vânt şi nisip şi stele, Dantele de întuneric, O eşarfă de mătase, Lecţia zborului, ipostaze ale trecerii noastre prin timp, ale visului, ale momentelor reflexive contemplate la poarta vieţii. Volumul este magnetizant, feminin, frumos şi migălos lucrat, întocmai ca o bijuterie.
Imaginile create de autoare sunt picturi realizate nu din culori, ci din cuvinte, sunt de o mare forţă sugestivă şi cuceresc definitiv cititorul de la prima lecturare: dantele de cer, arabescuri de șoapte, porturi de fum, memoria liantă a unui șirag, țărmurile ancorate cu-o eșarfă de mătase, felinare aprinse de dor, scrumul acestei zile, oraşul nimănui,  felii intacte de viață,  tăceri arse de șoaptele mocnite.
Creaţia literară presupune o disciplină a scriitorului. Autorul nu mai poate fi omul-standard, el trece treptat la un mod de a trăi distinct, la un fel de asceză. Este vorba de o distanţă melancolică pe care o aşezi între tine şi celălalt, ca şi între tine şi tine. Aşa ia naştere acea subtilă bucurie a renunţării, satisfacţia dureros-voluptuoasă a sacrificiului implicat în creaţie.
 „Pleacă mereu câte ceva din noi
ori poate doar sentimentul acela niciodată pe deplin certificat
că am aparţinut vreodată cuiva".
(Oamenii care pleacă)
Dacă ar fi să alcătuim portretul unui cuvânt, ar trebui să luăm câteva fire de nisip, să le cernem prin dantele de întuneric, să le lăsăm să respire pe o bucată de hârtie, să se aleagă şi să se scrie singure, iar apoi să zâmbim împăcaţi. De fiecare dată când vom relua lectura, sensurile cuvintelor se vor modifica, se vor alunga, îşi vor dezvălui alte faţete ale ametistului pt că ,,Sylvana priveşte lumea prin soarele ei",reflexia luminii printr-un ametist fiind de fiecare dată alta.
Pe tărâmul creaţiei nu eşti sigur de nimic. Te mişti printre aproximaţii şi umbre. Scrisul nu-ţi oferă siguranţă, ci nelinişte. Nu-ţi oferă putere, ci furtuni în suflet:
,,de la o vreme încep să te doară cărțile pe care nu le-ai citit
 copacii pe care nu i-ai îmbrățișat sau apusurile scăpătate după un surâs".
(Fărâmiţate globuri argintii)
Atât coperta cât şi ilustraţiile poeziilor sunt lucrări plastice ale artistului Mircea Boţog, inspector de specialitate. Imaginile sunt relevante pentru conţinutul poeziilor, formele sunt line, subtile şi oferă pe lângă încântarea vizuală, posibilitatea unor interpretări multiple.
Dacă una dintre etichetele originale prin care îl recunoaştem pe Tudor Arghezi - ,,Ce-ai cu mine, vântule?", pe Lucian Blaga - ,,De ce m-ai trimis în lumină, mamă?" în cazul autoarei noastre, sintagma definitorie ar fi ,,vânt şi nisip şi stele", imagine ce surprinde structura efemeră a fiinţei umane, care se dispersează în neant ca un vârtej de nisip ce urcă până la stele.
 Poezia ei vine dintr-o altă lume. Conştientă de puterea ei de a călători în două lumi, este prezentă aici şi acum în lumea perceptibilă, concretă, dar şi acolo, în lumea ideilor:
,,sunt întotdeauna aici și acolo
  cu un picior sprijinit de cer
 cu altul  pe pământ
 de parcă m-aș pregăti să exist pentru totdeauna
N-am știut niciodată cărei lumi îi aparțin
Realia și Utopia se petrec
schimbându-și neîncetat obrăzarele.
(Un colţ de rai)
Azi primim lecţia zborului, sau poate ni se dezvăluie taina scrisului, ni se dă o lecţie despre paşii realizării unei poezii, sau poate că... azi trebuia să fim aici toţi cei care o apreciem, o respectăm şi o iubim pe autoarea Carmen Sylvana. Încercăm să descoperim fiinţa autoarei, ridicând încet vălul misterios, odată cu lecturarea poeziilor. Este fiinţa diafană, care emoţionează prin puterea trăirilor, susţinută de o sensibilitate accentuată. Universul sufletesc al autoarei este definit de contraste, ascunse sub misterioase dantele de întuneric, dar care reflectă lumina înţelepciunii, melancolică şi expansivă, temătoare şi cutezătoare, expresia sufletului  feminin la superlativ.
„A oferi un exemplu nu este modul principal prin care poți influența pe cineva. Este singurul mod." (Albert Einstein).
Avem în faţa noastră modelul unui artist, al unui creator inspirat, talentat. Poeziile dedicate nouă sunt rezultatul unui demers artistic meticulos. Cu multă răbdare, autoarea îşi alege cuvintele, le îmbracă în imagini fascinante şi le ancorează în lumea concretă a realului.
Lansarea de carte se încheie cu mutarea noastră, a invitaților, care prin emoționante luări de cuvânt creează momente prețioase de reflecție asupra bijuteriei ,,Primăveri de ametist".  
 Îi dorim multă inspiraţie, pentru a ne putea bucura şi în viitor de astfel de momente unice şi să ne aducă cât mai multe primăveri în suflete, pentru că prin venele ei curg cuvinte...
Diana Popa
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dacă ceva ar putea schimba lumea, aceea ar fi poezia.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:49:51 Ora standard a Europei de Est