Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Azi, sărbătorim 136 de ani de istorie a Băncii Naționale a Romȃniei

Astăzi, duminică, 17 aprilie

Azi, sărbătorim 136 de ani de istorie a Băncii Naționale a Romȃniei

În fiecare an pe data de 17 aprilie este sărbătorită Banca Naţională a României, prilej ce ne dă răgazul de a istorisi momente importante din viaţa acestei ,,Bătrâne Doamne".

Creaţie a unei pleiade de intelectuali, Banca Naţională a României, a adus o revoluţie mentală prin ,,Legea de înfiinţare a unei bănci de scompt şi circulaţiune", fiind cea de-a şaisprezecea bancă centrală din lume.
La scurt timp după înfiinţarea sa, în 17/29 aprilie 1880, ceva inedit se petrecea în teritoriul românesc, tipărirea banilor de hârtie.
Acest moment trebuie înţeles ca un mare act de independenţă, realizat atât prin adoptarea ,,leului" ca monedă naţională în anul 1867, cât şi prin fabricarea banilor la noi în ţară.
Dacă primii lei din aur (moneda de 20 lei), argint (monede de: 1 leu, 2 lei şi 50 bani) şi din bronz (monede de: 1, 2, 5, şi 10 bani) au fost fabricaţi în Regatul Unit al Marii Britanii, la fabricile Watt & Co  şi Heaton din Birmingham, după înfiinţarea Monetăriei statului în 1870, se trece la baterea primelor monede în teritoriul românesc.
Monede mai circulaseră pe teritoriul românesc încă din timpul dacilor, dar banii de hârtie, erau o noutate greu de implementat într-o societate plină de contraste. Încrederea în banii de hârtie a fost dată de posibilitatea schimbării lor la Banca Naţională a României, în monede de aur.
De autoritatea conferită de banca centrală s-au bucurat şi biletele ipotecare, emise de Ministerul de Finanţe, pentru acoperirea datoriilor generate de Războiul de Independenţă, cărora li se  aplicau sigiliul băncii.
Aşadar, Banca Naţională, ca tânără instituţie s-a bucurat de la început de multă credibilitate din partea cetăţenilor, care au manifestat încredere pentru noutătile aduse.
Crearea unei puternice reţele teritoriale a fost una din preocupările băncii centrale. Pentru ca politica monetară să poată fi transmisă în Vechiul Regat au fost deschise 4 sucursale şi 29 de agenţii.
,,Agenţia Oradea Mare"
Unificarea monetară a fost coordonată de către banca centrală prin cele 6 agenţii: Arad, Braşov, Cluj, Sibiu, Oradea Mare şi Timişoara, deschise în Banat şi în Transilvania, după alipirea acestor teritorii în 1918.
Ne bucurăm că ,,Agenţia Oradea Mare" - aşa cum apare în documentele vremii, s-a alăturat ,,Bătrânei Doamne", în toamna anului 1920, la data de 10 noiembrie. Activitatea Agenţiei s-a desfăşurat în acelaşi spaţiu, cu o mică pauză de cinci ani, când funcţionarii au fost mutaţi la Beiuş, între 1940 - 1944 şi la Brad între 1944-1945, până la eliberarea Ardealului. În această perioadă Oradea a fost cedată Ungariei, prin Dictatul de la Viena.
Primele atribuţii ale agenţiilor nou înfiinţate au fost acelea de retragere din circulaţie a coroanelor austro-ungare şi de convertire a lor în lei, unitatea monetară a ţării.
Pătrunderea însemnelor monetare româneşti s-a realizat cu implicarea tuturor celor 70 de subunităţi ale reţelei Băncii Naţionale a României.
Banca Naţională a României a susţinut guvernul în cheltuielile provocate de operaţiunile militare desfăşurate pe teritoriul românesc, dar a contribuit şi la stăvilirea inflaţiei, stabilizarea monetară, organizarea şi reglementarea comerţului de bancă, dar şi la conversiunea datoriilor agricole.
Sub regimul comunist a avut un rol esenţial în reformele monetare din 1947 şi 1952, reluându-şi adevăratele atribuţii de bancă centrală abia după 1990.
În anul 2016 Banca Naţională a României aniversează 136 de ani de istorie a devenirii unei instituţii, prilej cu care în Bucureşti sunt organizate conferinţe şi seminarii pe teme de istorie bancară, expoziţii de emisiuni numismatice. (A.F.)

 

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 20:01:05 Ora standard a Europei de Est