Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Drapelul de luptă al lui Avram Iancu și lecția de istorie

Marți, la Primăria Oradea

Drapelul de luptă al lui Avram Iancu și lecția de istorie

Drapelul de luptă aparţinând legiunii lui Avram Iancu, devenit o piesă de colecție care va face obiectul unei licitații, a putut fi admirat, marți, 26 ianuarie 2016, în sala ,,Traian Moşoiu" a Primăriei Oradea, între orele 10.00 - 16.00.

De la ora 12.00, în sală, a fost organizată o conferință de presă pe marginea acestui eveniment, susținută de dl Valeriu Sângeorzan, director de marketing și vânzări de la Galeriile Artmark din București, avându-l alături pe istoricul orădean Gabriel Florin Moisa.
În sală, alături de cetățenii doritori să vadă drapelul și să afle curiozități legate de acest ,,monument", obiect și simbol, s-au aflat liceeni eminescieni, însoțiți de doamna director, profesor dr. Cristina Marian, iar ulterior au mai sosit și alți elevi, de la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan", elevii doamnei profesor Adriana Florica Barabas, care au luat loc în sală, și elevii din clasa a VII-a B de la Școala Gimnazială ,,Szacsvay Imre" din Oradea; alții doar au venit, au văzut, au pozat, s-au pozat, au fost pozați și au plecat, precum elevii de la Școala Gimnazială Nr. 16, însoțiți de profesorul lor de istorie Victor Alb.
Gazda evenimentului, dl Valeriu Sângeorzan, l-a invitat pe istoricul Gabriel Moisa să puncteze vizavi de semnificația istorică și emoțională a acestui drapel, prilej pentru profesorul universitar să zugrăvească portretul eroului național Avram Iancu, ca tânăr avocat, aflat în floarea vârstei (la 24-25 de ani), în 1848, luptător pentru drepturile românilor din Transilvania, atunci când alții, stăpânii vremelnici, ocupanții și asupritorii, și-au propus ca prin unirea Transilvaniei cu Ungaria să constituie un stat liberal maghiar controlat și gestionat de Lajos Kossuth, liderul revoluționar maghiar, în care cetățenii să aibă drepturi egale, mai puțin românii care nu erau considerați cetățeni cu drepturi egale cu ceilalți, ,,românii fiind puși la colț", cum plastic s-a exprimat profesorul universitar. Ca și la 24 ianuarie, istoricul Gabriel Moisa a subliniat faptul că în acele vremuri greu încercate, România Mică, născută la 24 ianuarie 1859, a avut parte de o generație de lideri excepționali din care făcea parte și crăișorul munților, Avram Iancu. Adresându-se într-un fel elevilor și dascălilor prezenți în sală, dl profesor a făcut trimitere și la legile necumsecade din învățământul românesc, vizavi de cunoașterea istoriei, a trecutului poporului român, căreia îi este alocată în curriculă doar o oră pe săptămână (în cazul acesta fiind doar România și Albania), în timp ce alte state au prevăzut 2, 3, 4 sau chiar 5 ore, fără să fie considerate state naționaliste și nici cetățenii lor, naționaliști, în sens peiorativ.
Despre ,,istoria" contemporană a acestui drapel
Despre ,,istoria" contemporană a acestui drapel a vorbit cu cumpătare și eleganță, cu calm și diplomație directorul Valeriu Sângeorzan, abil și fin observator, care a simțit tonul ușor agresiv al unor jurnaliști capabili să-i dea (să-i țină) o lecție, nu de moralitate, ci de istorie (comunistă). Domnia sa a adus în discuție episodul Țebea, 2001, când ,,un moț, un țăran, în vârstă de vreo 75 de ani, a dăruit acest drapel delegației Partidului România Mare, declarând că are toată încrederea că partidul va păstra cu sfințenie acest obiect (...). În 2013, a fost prima încercare de a-l scoate la licitație publică de către Vadim Tudor, dar lucrurile s-au blocat pentru că s-a născut un conflict juridic care a stopat acest proces (prin opoziția manifestată de dl Funar). Acum, după moartea președintelui Vadim, nemaiexistând un proces în civil asupra familiei, drapelul a rămas degrevat de orice încărcătură juridică, fiind scos din nou la licitație publică, licitație care va avea loc miercuri, 3 februarie, ora 19.30, la sediul Artmark, Palatul Cesianu-Racoviţă (Str. C.A. Rosetti, Nr. 5, Bucureşti); licitația va pleca de la prețul de 5.000 de euro".
Să mai spunem că drapelul a fost la bază un prapor bisericesc de peste 170 de ani, din pânză, având o icoană din piele care reprezintă coborârea Duhului Sfânt; ulterior, acestui prapor i s-a adăugat un chenar; se mai spune că pânza este țesută cu mâna, dar are o zonă unde este cusută și la mașină; dl Valeriu Sângeorzan a recunoscut că nu deține prea multe date tehnice legate de acest drapel.  
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Drapelul de luptă al lui Avram Iancu și lecția de istorie.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 17:20:49 Ora standard a Europei de Est