Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Primul Senat al Universității din Oradea, la finele primului său mandat

Motto: ,,Concordia res crescent”

Primul Senat al Universității din Oradea, la finele primului său mandat

,,Senatul Universităţii din Oradea, structura de conducere a universităţii, se constituie şi funcţionează în baza prevederilor Legii Educaţiei Naționale nr.1/2011, în conformitate cu prevederile Cartei Universităţii din Oradea şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Senatului universitar.

Senatul universitar reprezintă comunitatea universitară şi este cel mai înalt for de decizie şi deliberare la nivelul universităţii.
Hotărârile adoptate de Senatul universitar sunt obligatorii pentru toţi membrii comunităţii Universităţii din Oradea".
Luni, 18 ianuarie 2016, în Aula Magna a Universității din Oradea, a avut loc ultima ședință a primului Senat universitar, prilej cu care, președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, a prezentat ,,Raportul Senatului privind activitatea desfășurată în primul mandat de funcționare în baza Legii Educației Naționale (nr. 1 din 2011) 2012-2016", raport pe care vi-l prezentăm în sinteză.
,,Constituirea Senatului universitar este, concomitent, parte a procesului modernizării universității noastre, parte a efortului de aplicare a Legii Educației Naţionale în spiritul și litera sa în învățământul superior orădean și parte a unui proces mai larg, procesul Bologna.
Carta Universității din Oradea a inițiat precizarea locului Senatului în structura conducerii universitare și raporturilor acestuia cu celelalte organisme funcționale ale Universității, precizare care pune accent pe schimbarea democratică a procesului conducerii. Esența acestei schimbări privește natura conducerii universitare: împărțirea conducerii în Decizională (Senat) și Executivă (Conducerea Administrativă) și asigurarea concordiei între cele două structuri autonome funcțional.
Doamnelor și domnilor, avem o Cartă legală, care respectă litera şi spiritul Legii 1/2011 şi care separă legislativul de executiv. Derogarea de la acest spirit constituie o reîntoarcere păguboasă la alte viziuni și o desincronizare față de direcția și ritmul consensual contemporan. Procesul este în desfășurare și va fi și misiunea viitorului Senat să continue acest efort.
Senatul Universităţii din Oradea s-a constituit în urma alegerilor academice din 8 februarie 2012 şi a validării rezultatelor acestora în şedinţa din 10 februarie 2012. Funcţionarea forului legislativ s-a desfăşurat prin şedinţe în plen şi s-a bazat pe activitățile: comisiilor de specialitate, Biroului Permanent al Senatului, preşedintelui, cancelarului, preşedintelui grupului studenţilor din Senat şi a vicepreşedintelui acestui grup.
În iunie 2012, după numirea prorectorilor, am solicitat rectorului să stabilească o primă întâlnire între conducerea executivă şi conducerea Senatului, întâlnire în cadrul căreia am solicitat constituirea consiliilor de specialitate ale Consiliului de Administraţie care să conlucreze cu cele 9 comisii ale Senatului şi s-a convenit asupra protocolului de colaborare între structurile executivă şi legislativă.
Biroul Permanent al Senatului a elaborat în iulie 2012, în temeiul prevederilor art. 211 coroborat cu art. 213 din Legea Educaţiei Naţionale, Contractul de management instituţional încheiat între Senatul universitar şi rector. După aprobarea Contractului de management, în şedinţa din 19.07.2012, contractul a fost semnat de rector şi de către preşedinte, în numele Senatului.
În iulie 2012, conducerea Senatului a solicitat preşedintelui Consiliului de Administraţie constituirea bugetului Senatului, ca anexă la bugetul Universităţii, în vederea asigurării independenţei financiare faţă de structurile pe care trebuie să le controleze. Cheltuielile au fost minimale și s-au efectuat pentru deplasări la şedinţele organizate de conducerile senatelor unor universităţi din ţară şi pentru materiale de birotică necesare biroului preşedintelui Senatului. Nu au fost achiziţionate alte bunuri.
În luna mai 2013, Universitatea din Oradea a fost evaluată de către European University Association (EUA). Deoarece unele recomandări privind funcţionarea managementului Universităţii din Oradea nu corespundeau prevederilor din legislația română, în special cele referitoare la atribuțiile forului legislativ, conducerea Senatului a transmis în scris ofiţerului administrativ Alicja Bochajczuk precizări, în baza legislaţiei în vigoare, referitoare la erorile din raportul EUA.
De asemenea, pe perioada mandatului, împreună cu Consiliul de Administrație, au fost organizate manifestări de acordare a titlurilor academice cadrelor didactice care s-au remarcat prin activitate, manifestări dedicate celor care și-au încheiat activitatea profesională, precum și de comemorare a personalităților marcante ale universității. În 03.10.2012 Senatul universitar a organizat momentul „In memoriam rector Teodor Maghiar", la care au fost invitaţi fiii acestuia, Adrian şi Teodor Traian, precum şi rectorii din perioada 2004-2016.
În vederea creșterii vizibilității externe, Senatul a încercat să joace un rol activ pe plan național şi a militat pentru stabilirea unui cadru de funcționare unitar la nivel național a senatelor universitare. Cu scopul schimbului de opinii, conducerea Senatului Universităţii din Oradea a participat la întâlniri cu conducerile senatelor unor universităţi din ţară: Universitatea „Politehnica" din Bucureşti, Universitatea Emanuel din Oradea, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea „Petru Maior" din Târgu Mureş, Universitatea Ştefan cel Mare Suceava, Universitatea „Transilvania" din Braşov, Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, Universitatea de Vest Timişoara etc.
Deoarece construcţia noului Senat universitar, în baza Legii Educaţiei Naţionale, nu a beneficiat de suficiente reglementări privind statutul acestei structuri, conducerea Senatului Universităţii din Oradea a organizat, în 15 mai 2013, la Oradea, o întâlnire a reprezentanţilor senatelor de la nouă universităţi din ţară, având ca document final o Minută privind direcţiile de urmat în dezvoltarea structurii.
Am invitat pentru a conferenţia în faţa Senatului universitar personalităţi ale vieţii publice sau din învăţământul superior, dintre care îi amintim pe doamna ministru Ecaterina Andronescu, pe preşedintele Senatului Universităţii din Piteşti, Nicolae Brinzea și pe preşedintele Senatului Universităţii Emanuel, Paul Negruţ.
În concluzie, echipa actualului Senat a construit şi a făcut funcţională instituţia Senatului universitar, în baza Legii 1/2011.  Încercăm satisfacţia că Senatul universitar este astăzi o structură activă, eficientă şi transparentă, în măsură să asigure accesul la procesul decizional al celor aleşi direct de către comunitatea academică şi studenţi. Îmi este deosebit de plăcut să remarc profesionalismul şi spiritul de echipă probate în activitatea comisiilor de specialitate ale legislativului universitar, capacitatea acestora de a coagula inițiative şi energii, implicarea celor mai mulţi dintre membrii senatori, cadre didactice şi studenţi, deopotrivă. Trebuie să remarc implicarea activă a studenţilor senatori ori de câte ori pe ordinea de zi au fost subiecte precum taxe de studii, procesul de învăţământ, burse, servicii sociale, cămine studenţeşti etc.
Invităm noua echipă de senatori să comunice neîncetat în mediul academic, ca şi în alte medii de proximitate, cât de important este rolul Senatului în asigurarea democraţiei universitare.
În final, dar nu în ultimul rând, doresc să mulţumesc reprezentanţilor mass-mediei locale pentru obiectivitatea cu care au prezentat, în decursul celor 4 ani, activitatea Senatului universitar.
Stimaţi colegi, sunt mândru pentru că am avut ocazia să muncesc alături de voi în această echipă a Senatului universitar. Vă mulţumesc! Concordia res crescunt.
Preşedintele Senatului universitar,
prof. univ. dr. Sorin Curilă
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Primul Senat al Universității din Oradea, la finele primului său mandat.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:12:33 Ora standard a Europei de Est