Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a

O competiție internațională surprinzătoare

Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a

Sâmbătă, 14 noiembrie 2015, la Liceul Teoretic „Ady Endre" din Oradea, s-a desfășurat cea de-a XXV-a ediție a Concursului Memorial „Schwartz", organizat de fundația cu același nume.

Două cuvinte despre valoarea premiilor
P1: premiul I = 100 lei
P2: premiul II = 50 lei
P3: premiul III = 30 lei
MK premiul de 100 lei oferit de dr. Máté Károly din Elveţia pentru lucrarea cea mai bună din categoria respectivă, dacă lucrarea a depăşit 50 de puncte din cele 100 de puncte posibile.
MKFP premiul oferit de dr. Máté Károly din Elveţia pentru comportament Fair-Play
Rezultatele concursului
Concursul de fizică şi chimie:
Clasa a X-a
P1+MK: Tontici Sabina din Chişinău
P2:  Solovei Chiril, ucrainean, dar studiază în Chişinău      
       Berghe Sergiu din Oradea, Liceul Baptist „Emanuel"
Am acordat două premii II, dar nu am distribuit premiul III.
Menţiuni: Agócs Henrietta-Viktória din Marghita
                Szakács Zoltán din Târgu Mureş
                Salánki Miklós din Oradea, elev în clasa a IX-a din LT. „Ady Endre", participant la nivelul clasei a X-a. Performanţa lui este foarte merituoasă întrucât problemele clasei a X-a au cuprins capitole întregi încă neparcurse de el conform programei şcolare.
Acum câțiva ani un băiat de clasa a VIII-a la Budapesta a cerut să candideze cu cei de la clasa a X-a. A luat premiul III. Pe urmă, ajuns în categoria lui, a câștigat concursul, iar acum doi ani a luat premiul III la Olimpiada Internațională din Indonezia.
Clasa a XI-a
P1+MK: Oneci Codrin-Paul din Timişoara
P1: Divin Péter din Oradea, Liceul „Ady Endre"
P2+MKFP: Bekes Nándor din Budapesta, Városmajori Gimnázium
Bekes Nándor a suferit un accident de tramvai în urma căruia și-a pierdut un picior. A scris lucrarea în spital și a trimis-o prin e-mail. Problemele de optică au fost comune pentru toți anii de studiu, dar cu date diferite. Aparent, problema nu putea fi rezolvată decât prin calcule complexe, dar el a descoperit fenomenul fizic ascuns și, după cum era de așteptat, a dat rezultatul aproape fără să recurgă la calcule. A fost singurul care a rezolvat problema. Pentru onestitatea participării sale la concurs (un rezultat bun, în condiții de lipsă de supraveghere) am decis, ca pe lângă premiul II, să primească și premiul Fair Play, oferit de dr. Máté Károly, în valoare de 100 lei. L-am încurajat spunându-i că la fel s-a întâmplat și cu savantul Teller Ede, care a devenit un fizician celebru, descoperitorul bombei cu hidrogen.
P3: Tobultoc Maxim din Chişinău
Menţiune: Vészi Blanka din Târgu Mureş
Clasa a XII-a
P1: Nu am distribuit premiul I
P2: Lazsádi Áron din Târgu Mureş
P3: Nu am distribuit premiul III
Menţiuni: Chirtoacă Dragoş din Chişinău
                Braghiş Vlad din Chişinău
                Mihailov Serghei din Chişinău
„TRIODA" - concurs de prelucrare a datelor experimentale
P1: Oneci Codrin Paul din Timişoara
P1: Divin Péter din Oradea, Liceul Ady Endre
În cadrul concursului de prelucrare a datelor experimentale, am încercat să pătrundem profund în structura materiei, pentru ca elevii să transmită mai departe posibilitatea realizării experimentelor prin metode simple. Lucrările au revelat atât lipsa experimentelor din programa școlară cât și a practicii de prelucrare a datelor. Cele două lucrări au dat rezultate de același nivel, prin urmare, au luat premiul întâi, precizia mai mare a uneia dintre ele făcând diferența.
Conferințe
Înainte de masă
În prezența profesorilor însoțitori și a profesorilor de fizică din oraș, dr. Bartos-Elekes István a conferențiat despre modul simplificat de soluționare a rețelelor electrice și a prezentat un DVD despre laboratorul de fizică. Apoi, dr. Márki- Zay János ( Hódmezővásárhely) a prezentat o serie de experimente foarte simple.
După-masă
Lucrările științifice de specialitate prezentate elevilor, profesorilor și publicului doritor au fost urmărite cu mare interes. Prima lucrare a aparținut profesorului dr. Patkós András, academician, Professor Emeritus la ELTE Budapesta, cu titlul „Neutrino și simetria spațiu-timp". Lucrarea în formă electronică, deja în posesia noastră, a fost tradusă de colegul nostru Berger Tibor și a fost proiectată pe două ecrane în timpul expunerii. Dr. Zeno Schlett, profesor al Universității Timișoara, a vorbit despre „Oră de experimente realizată cu colaborarea elevilor", subliniind importanța orelor cu experimente și prezentând modele de experimente realizate „din nimic". Traducerea a fost asigurată de Nagy Zsolt, fost elev al Liceului „Ady Endre". Cercetătorul dr. Daróczi Lajos, membru al Catedrei de Fizică Experimentală a Universităţii din Debrețin, cu lucrarea „Experimente, experimente, experimente", a prezentat experimente liber alese, cu colaborarea studentei Herendi Borbála. Pentru că Pintér Dóra nu a putut să-și susțină lucrarea din motive medicale, dr. Márki-Zay János, profesor de fizică la Hódmezővásárhely, a făcut câteva experimente deosebite, punând în evidență frumusețea fizicii. Deseori, prezentările au fost întrerupte de îndelungi aplauze. Berger Tibor a tradus în mod profesionist explicațiile.
Atmosfera
Masa profesorilor a fost urmată întotdeauna, în sala de protocol, de discuții de un înalt nivel intelectual. Comunicarea s-a realizat în română și maghiară, iar dacă lexicul se împotmolea, se recurgea la limba engleză. La fel se petrecea și în cazul elevilor, recursul la engleză fiind mult mai facil.
Surpriza
La organizarea concursului au participat absolvenții din 2008 ai Liceului „Ady Endre". După cina festivă, cuprinși de nostalgie, am intrat cu toții în vechiul laborator de fizică. Am discutat. Deodată s-a făcut liniște. Un fost elev s-a apropiat de mine cu un pachet, pe care mi l-a înmânat. L-am desfăcut și surpriza a fost enormă! În pachet se afla o carte superbă, în format mare, având 360 de pagini. Într-o redactare remarcabilă, cartea evoca istoria concursului Schwartz, era plină cu fotografii color și conținea toate subiectele de concurs. În plus, titlurile, numerotarea paginilor erau caracterele preferate de mine! Redactarea și tipărirea s-a făcut exclusiv prin contribuția foștilor elevi. Un volum publicat la Cluj, cu ocazia celui de-al XXV-lea concurs. Acesta a fost poate, cel mai frumos cadou pe care l-am primit în întreaga mea carieră didactică.
Dr. Bartos-Elekes István
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Câștigătorii Concursului Memorial Ludovic Schwartz, ediţia a XXV-a.

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:19:51 Ora standard a Europei de Est