Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Fiecare Copil în Grădiniţă, de la program-pilot la program naţional

Mecanismul central al programului - extins la nivel naţional

Fiecare Copil în Grădiniţă, de la program-pilot la program naţional

Legea privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate a fost promulgată de Preşedintele României prin Decretul 782 / 28 octombrie 2015. Legea preia, la nivel de metodologie, mecanismul programului Fiecare Copil în Grădiniţă (FCG), pilotat în ultimii 5 ani de Asociaţia OvidiuRo în 43 de comunităţi din România.

Astfel, conform unei evaluări iniţiale a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, 111.000 de copii din familii defavorizare vor putea beneficia de tichete sociale condiţionate de prezenţa la grădiniţă.
Ministerul Muncii estimează costul anual al tichetelor sociale, suportat de la bugetul de stat prin cotele defalcate de TVA, la 39 de milioane de lei. Prin intermediul acestei legi, familiile defavorizate primesc tichete sociale (în valoare de 50 de lei pe lună pentru fiecare copil de vârstă preşcolară), condiţionate de prezenţa zilnică la grădiniţă a celor mici. Stimulentul educaţional încurajează comportamentele pro-educaţie şi motivează familiile defavorizate să îşi înscrie şi să îşi aducă zilnic copiii la grădiniţă. Prin facilitarea accesului la educaţie timpurie, cei mai săraci copii au acum şanse mai mari să se înscrie la şcoală la momentul potrivit, să aibă rezultate bune şi să nu abandoneze timpuriu şcoala.
Proiectul de lege a fost votat în octombrie 2015 de plenul Camerei Deputaţilor cu 289 de voturi pentru, un vot împotrivă şi 5 abţineri. Senatul a votat legea în iunie 2015 cu o majoritate la fel de clară: 117 voturi pentru, 2 ,abţineri şi nici unul împotrivă).
,,Viziunea care a stat la baza acestui program a fost ca fiecare copil sărac din România să beneficieze de educaţie preşcolară de calitate. Mă bucur că suntem mai aproape ca oricând de momentul în care uşa grădiniţei va fi deschisă pentru toţi copiii din România. Urmează etapa clarificării normelor de implementare care vor avea la bază metodologia Fiecare Copil în Grădiniţă - optimizată prin experienţa noastră din ultimii 5 ani - care credem că îşi va dovedi eficienţa în fiecare comunitate din România", a declarat Maria Gheorghiu, cofondator Asociaţia OvidiuRo.
,,Prin intermediul acestei legi, sprijinim copiii din familiile defavorizate în primii lor paşi către educaţie. Acordarea condiţionată a tichetelor, în funcţie de prezenţa copiilor la grădiniţă, diferenţiază acest beneficiu social de multe altele. Acest aspect, printre altele, a asigurat punctul de vedere favorabil al Guvernului şi sprijinul colegilor mei, doamna ministru Plumb şi domnul ministru Cîmpeanu", a declarat ministrul Daniel Constantin, iniţiatorul legii.
,,Potrivit studiilor de specialitate, investiţia în educaţia timpurie este cea mai rentabilă investiţie în educaţie pentru că favorizează oportunităţile de învăţare de mai târziu. Deprinderile şi cunoştinţele dobândite devreme favorizează ulterior dezvoltarea competenţelor, crescând şansele de reuşită şcolară, de acces pe piaţa muncii şi de integrare socială. Acest demers legislativ este încă un pas pe care îl facem alături de partenerii noştri, pentru a sprijini viitorul copiilor României", a declarat Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Peste 100 de mii de copii vor beneficia de tichetul social pentru grădiniţe în valoare de 50 de lei. Ideea a pornit de la un program pilot al echipei Asociaţiei OvidiuRo, căreia doresc să-i mulţumesc. Ştiam de mult timp despre această iniţiativă şi acum câteva luni am avut ocazia să îi cunosc pe câţiva dintre beneficiari. Dincolo de ajutorul pentru familiile aflate în dificultate, e vorba de accesul la educaţie, care este una dintre căile de a combate sărăcia şi de a ajuta copiii să aibă un start bun în viaţă", a declarat Rovana Plumb, ministrul Muncii.
Fiecare Copil în Grădiniţă sprijină în acest an şcolar peste 2.400 de copii din 11 judeţe să meargă la grădiniţă. Pe lângă mecanismul tichetelor sociale condiţionate de prezenţa riguros monitorizată, Fiecare Copil în Grădiniţă asigură rechizitele de bază necesare la grădiniţă, îmbrăcămintea şi încălţămintea acordată de două ori pe an copiilor eligibili, fructe, produse pentru igienă, formarea profesorilor şi programe de educaţie pentru sănătate, etc. Toate aceste componente sunt susţinute din donaţii private ale unor ONG-uri internaţionale - The Alex Fund, Fondation Carrefour - sau ale unor mari companii din România, precum: GlaxoSmithKline, Raiffeisen Bank, Dedeman, NN România, Cargill, Romstal, KMG International (fostul Rompetrol), ProTV, Catena, Athenee Palace Hilton, Carrefour România şi de primăriile locale care asigură seturile de haine şi încălţăminte pentru copii.
Contextul şi istoricul programului Fiecare Copil în Grădiniţă (FCG)
2010: OvidiuRo iniţiază programul FCG, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, invitând primarii să aplice pentru finanţare cu scopul de a-i aduce la grădiniţă pe cei mai săraci copii preşcolari şi de a le creşte prezenţa. Programul începe în 13 comunităţi noi. În acelaşi an, se lansează al doilea sezon al campaniei de conştientizare publică asupra importanţei educaţiei timpurii pentru cei mai săraci copii.
2011: OvidiuRo extinde programul în 20 de comunităţi din 12 judeţe şi îşi asumă misiunea de a transforma elementele FCG în program naţional până în anul 2020.
2012: Cel de-al treilea an de campanie de conştientizare publică cu sloganul ,,Fiecare Copil în Grădiniţă este responsabilitatea fiecăruia dintre noi" subliniază importanţa educaţiei timpurii. Nouă ambasadori în România (reprezentanţi ai Austriei, Finlandei, Franţei, Germaniei, Italiei, Spaniei, Elveţiei, Marii Britanii şi Statelor Unite ale Americii) se alătură misiunii OvidiuRo şi creează ,,Iniţiativa Ambasadorilor pentru Educaţie Timpurie 2012-2020" pentru a evidenţia, în cadrul sectorului de afaceri şi al celui guvernamental, importanţa educaţiei preşcolare în lupta împotriva sărăciei.
2013: Ambasadorii din Danemarca, Norvegia şi Suedia se alătură ,,Iniţiativei Ambasadorilor pentru Educaţie Timpurie". OvidiuRo semnează un parteneriat de 2 ani cu Ministerul Educaţiei pentru a analiza rezultatele şi impactul programului FCG. Sibiu şi Cluj extind programul în 6 noi comunităţi.
2014: Judeţul Cluj include costul tichetelor sociale (folosite ca stimulent pentru prezenţa la grădiniţă) în bugetul judeţean. Finanţarea prin granturile SEE 2009-2014 (Norvegia, Liechtenstein şi Islanda) ajută la extinderea programului în Braşov, Dâmboviţa şi Dolj. FCG sprijină acum peste 2.200 de copii din 11 judeţe. Se creează un Grup Interministerial de Lucru, format din reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Ministerului Muncii, Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului de Finanţe şi autorităţi locale. Grupul are drept scop pregătirea extinderii programului FCG la nivel naţional.
2015: Clujul dublează numărul de copii susţinuţi prin bugetul judeţean, de la 100, la 200.  Ministrul Educaţiei, domnul Sorin Mihai Cîmpeanu şi secretarul de stat al Ministerului Muncii, domnul Codrin Scutaru, participă la cea de-a patra reuniune anuală a ,,Iniţiativei Ambasadorilor pentru Educaţie Timpurie". Alături de ei se regăsesc ambasadori din Austria, Danemarca, Finlanda, Germania, Italia, Israel, Olanda, Elveţia, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii.
OvidiuRo, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii semnează un nou acord interministerial, care întăreşte colaborarea dintre Asociaţia OvidiuRo şi instituţiile publice aflate în subordinea celor două ministere, în vederea extinderii naţionale a programului FCG. De asemenea, parteneriatul creează premisele asumării unui set de acţiuni comune, care să contribuie la dezvoltarea de politici publice eficiente în domeniul educaţiei preşcolare pentru copiii dezavantajaţi.
FCG sprijină acum peste 2.400 de copii din 11 judeţe.
Martie:
Ministrul Daniel Constantin şi Asociaţia OvidiuRo (OvR) înaintează proiectul de lege PL-x nr. 548/2015 privind „stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate". Nouăsprezece deputaţi şi senatori din PSD, ALDE, PNL, dar şi independenţi, se alătură în calitate de co-iniţiatori.
Iunie: Senatorii votează legea cu 117 voturi favorabile, niciun vot negativ şi două abţineri.
Septembrie: După primirea avizului favorabil din partea Guvernului, Comisia pentru Muncă din cadrul Camerei Deputaţilor introduce amendamente şi transformă mecanismul de acordare condiţionată a tichetelor sociale în program de interes naţional, finanţat prin bugetul de stat.
Octombrie: Camera Deputaţilor, camera decizională pentru acest proiect de lege, votează legea cu 289 voturi pentru, 5 abţineri şi un vot împotrivă. (B.P.)

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:05:48 Ora standard a Europei de Est