Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Două volume despre un eveniment tragic al istoriei – Holocaustul

Vineri, la Universitatea din Oradea au fost lansate

Două volume despre un eveniment tragic al istoriei – Holocaustul

Universitatea din Oradea, prin Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și Centrul de Cercetare a Istoriei Evreilor ,,Eva Heyman" au invitat vineri (23 octombrie 2015) orădenii la lansarea a două cărți despre Holocaust, coordonate de prof. univ. dr. Carol Iancu și prof. univ. dr. Antonio Faur.

Evenimentul s-a desfășurat în sala birou a Senatului universitar.
Cartea ,,Pogromul de la Iași și Holocaustul din România" (coordonată de Carol Iancu și Alexandru Florin Platon) a fost prezentată de prof. univ. dr. Viorel Faur, iar despre cea de-a doua, intitulată ,,Evrei în lagăre și ghetouri din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial" a vorbit lector univ. dr. Radu Romînașu.
În deschiderea evenimentului, dl prof. univ. dr. Antonio Faur, directorul Centrului de Cercetare a Istoriei Evreilor ,,Eva Heyman", a aruncat mănușa istoricului Carol Iancu, invitându-l să lanseze Jurnalul (în limba română a) ,,Evei Heyman" la Oradea, nu la București. Invitația a fost întărită apoi și de istoricul Viorel Faur care îl consideră pe Carol Iancu cel mai important istoric care a scris despre evreii din România, făcând trimitere și la Jurnalul în cauză ,,scris în ghetou, pe genunchi și pe burtă, de Eva Heyman, o copilă de 13 ani". Vorbind despre cartea coordonată de Carol Iancu și Alexandru Florin Platon, dl Viorel Faur a subliniat contribuția istoricului Carol Iancu, evidențiind cele două studii mari despre antisemitism, păstrând măsura și proporțiile, în condițiile în care toată Europa fusese intoxicată cu antisemitism. ,,Sunt foarte mulți cercetători care se consideră istorici, care nu au măsură, care comit exagerări, băgând prea mult subiectivism în idee; se înflăcărează și uită proba măsurii și a echilibrului. Or, istoricul are măsură, echilibru și probitate intelectuală, altfel se descalifică". Revenind la subiect și referindu-se la un alt studiu, istoricul orădean avea să remarce preluarea de către istoricul Carol Iancu a sintagmei ,,oameni de omenie în vremuri de neomenie" atunci când se referă la cele cinci exemple de români care au salvat evrei, constatând că ,,evreii au fost simpatizați nu urâți de toată lumea din România, iar primarul din Vârciorog a salvat sute de evrei. De la nivelul prezentului și constatând neadevărurile, într-o Europă democrată, trebuie să ne asumăm trecutul așa cum a fost și să nu mai crească buruieni împotriva nimănui. Apreciez cartea ca un volum științific, serios, chiar dacă nu sunt de acord cu tot ce s-a scris în el", a conchis istoricul Viorel Faur.
Universitatea Oradea - ,,un locaș de cultură care și-a făcut un bun nume și renume..."
Aprecierea din titlu îi aparține istoricului Carol Iancu. Domnia sa a salutat apoi conducerea instituției și pe toți universitarii orădeni, pentru ,,lucrurile importante pe care le înfăptuiesc aici". Firul roșu al discursului său a vizat antisemitismul, privit ca un mit și holocaustul, înlocuit cu șoah. ,,Eu, ca istoric, nu utilizez cuvântul holocaust. Holocaustul în sens metafizic înseamnă arderea de tot a unei victime, iar șoah, în ebraică - cataclism. Evreii trebuiau nimiciți pentru simplul fapt că s-au născut (evrei); antisemitismul = antiiudaism. S-a vorbit de rase superioare și rase inferioare la apariția rasismului. Eu spun că nu există rase umane. Rasismul este frica de celălalt. Șoah-ul este o tragedie europeană, privită ca un fenomen european, ca un fenomen creștin, o tragedie a lumii creștine; pentru că un creștin adevărat își iubește aproapele; în al treilea rând este o tragedie occidentală - tragedia modernității, pentru că a folosit cele mai moderne metode pentru a ucide un popor, o mașinărie infernală prin care au fost uciși, într-o singură zi, 12.000 de evrei. Îi omorâm o dată și distrugem și memoria lor", a concluzionat istoricul Carol Iancu.
,,Un om avertizat este de două ori mai responsabil..."
Vorbind despre cartea ,,Evrei în lagăre și ghetouri din Europa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial" (a lui Antonio Faur), lector univ. dr. Radu Romînașu a ținut să sublinieze rolul cărții, de a informa tinerele generații despre atrocitățile comise, de a trage semnale de alarmă și de a-i  avertiza pe tineri și a ridica mari semne de întrebare și mirare: Cum a fost uman posibil așa ceva? Un adevărat creștin nu-l poate considera un neom pe un evreu! Iar concluzia demersului publicistic este una: ,,Un om avertizat este de două ori mai responsabil pentru deciziile pe care le ia" (în cunoștință de cauză, adăugăm noi).
Volumul este structurat în prima parte în șapte studii, iar în a doua parte putem identifica mesaje edificatoare, precum: perspectiva victimei; lupta constantă a evreilor pentru viață, pentru supraviețuire în ghetouri și lagăre; înțelegerea evreului victimă și perspectiva salvatorului - pata luminoasă, precum și prețul pe care l-au dat cei care i-au ajutat...
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:38:54 Ora standard a Europei de Est