Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Programul Child Life în Hospice

Program de suport psihosocial

Programul Child Life în Hospice

Fundaţia Hospice Emanuel a derulat şi în acest an un program de suport psihosocial pentru copii diagosticaţi cu boli grave şi pentru copii care au un frate sau un părinte grav bolnav.

Serviciile au fost finanţate printr-un grant acordat pentru a treia oară consecutiv de către Fundaţia pentru Comunitate şi Compania MOL România prin Programul MOL pentru Sănătatea Copiilor.
Programul Intervenţii Child Life în Hospice s-a desfăşurat în perioada 5 ianuarie - 28 august 2015, adresându-se pacienţilor pediatrici diagnosticaţi cu o boală limitantă de viaţă în stadiu avansat, fraţilor lor, cât şi copiilor pacienţilor oncologici adulţi, aflaţi în pragul pierderii lor sau imediat după deces. Un număr total de 41 de copii din Oradea şi localităţile limitrofe, asistaţi de Fundaţia Hospice Emanuel, au beneficiat de vizitele psihologului, ale asistentului social sau ale voluntarilor formaţi în intervenţii Child Life. Vizitele au fost realizate la Spitalul Municipal pe secţia de Onco-Hematologie Pediatrică sau la domiciliul pacienţilor şi familiilor lor, în cazul pacienţilor nedeplasabili sau atunci când copilul avea un frate sau părinte grav bolnav. 12 copii au participat la sesiunile bilunare ale clubului de artterapie pentru copii îndoliaţi.
Serviciile Child Life se referă la intervenţiile deliberate în scopul minimalizării distresului şi anxietăţii experimentate de copii în mediul spitalului şi al asigurării creşterii şi dezvoltării lor optime în perioada internării în spital şi după întoarcerea acasă. Serviciile se adresează şi familiilor pacienţilor, oferindu-le informare şi suport emoţional, pregătire pentru deces şi consiliere de doliu în situaţia în care boala nu mai poate fi controlată.
Metodele aplicate includ activităţi de joc normal şi stimulare în vederea dezvoltării, activităţi de orientare în mediu şi structurare a timpului, pregătire psihologică pentru proceduri medicale (pregătirea psihologică constă în prezentarea sistematică şi explicarea noilor elemente din mediu într-o manieră corespunzătoare vârstei şi nivelului de înţelegere al copilului), activităţi terapeutice prin joc, artă şi muzică, hortocultură, bibliotarepie, construire de moşteniri şi consiliere de doliu. Întru-un cadru securizant şi pe fondul unei relaţii terapeutice calde şi suportive, activităţile au ţintit reducerea problemelor emoţionale şi adaptarea funcţională la realitatea prezentă. Efectele scontate au inclus autoexprimarea temerilor şi preocupărilor legate de experienţa bolii; creşterea familiarizării cu echipamentul şi procedurile medicale, diminuând astfel anxietatea copiilor şi facilitând înţelegerea şi simţul controlului; învăţarea şi exersarea unor noi modalităţi de coping; adaptarea funcţională în urma pierderilor suferite, incluzând funcţionalităţi corporale, schimbări de viaţă, persoane dragi. Programul de intervenţie terapeutică a urmărit modificarea unor parametri incluzând reducerea anxietăţii şi a depresiei, creşterea sociabilităţii şi diminuarea retragerii, creşterea complianţei la tratament şi scăderea comportamentelor agresive. Rezultatele scontate sunt susţinute de analiza statistică realizată la finele proiectului.
Din declaraţiile orale privind impactul intervenţiilor Child Life amintim mărturia mamei lui F.A., o fetiţă de doi ani, diagnosticată cu leucemie acută limfoblastică: „Nu ştiu cine o aşteaptă mai mult. Eu sau fetiţa... Amândouă stăm la geamul spitalului să o vedem când coboară din tramvai. Activităţile pe care le face cu ea îi dau chef de viaţă şi în acelaşi timp o ajută să se dezvolte mintal". Mama lui G.A., o fetiţă de 9 ani al cărei tată a decedat în urmă cu cinci luni, povesteşte cum „copilul meu a început să aibă o mulţime de frici, nu mai dormea singură şi nu vrea să se mai dezlipească de mine. Acum vorbeşte deschis despre lucrurile pe care le-a învăţat de la tati, îmi spune că îi este dor de el, şi doarme singură şi cu becul stins.  O fetiţă de 10 ani, diagnosticată cu tumoare cerebrală o descrie pe specialista Child Life: „Nu există persoană mai distractivă decât ea... Ea ştie să mă facă să râd chiar dacă mă doare. Ea ştie să coase, să facă haine la păpuşi, să facă brăţări, să coloreze, să cânte, să îmi citească cele mai frumoase poveşti... Ea ştie tot ce trebuie pentru un copil!" Chiar şi asistentele de la spital constată cât de prietenoşi şi de cooperanţi devin copiii, cât de frumos sunt decorate saloanele cu planşele şi creaţiile lor şi cum un loc înfricoşător pentru copii a devenit plin de culoare şi de speranţă. 
Fundaţia Hospice Emanuel mulţumeşte Fundaţiei pentru Comunitate şi Companiei MOL România fără de care aceste servicii nu ar putea fi oferite la această scală şi intenţionează să continue să dezvolte proiecte în beneficiul copiilor care se confruntă cu boli ameninţătoare de viaţă. 
Daria Barna, psiholog Fundaţia Hospice Emanuel din Oradea

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:16:42 Ora standard a Europei de Est