Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Meridianul 0 la echinocțiul de toamnă

Sâmbătă, 23 septembrie 2006, în Cetatea Oradea

Meridianul 0 la echinocțiul de toamnă

Mircea Bradu și Primăria Oradea îmbrățișează inițiativa unor profesori și elevi de înființare a unui club astronomic în Oradea. Mergând chiar mai departe în valorificarea moștenirii culturale, președintele Fundației monumentelor istorice din Bihor propune ridicarea în Cetatea Oradea a unui monument pentru marcarea meridianului O.

Puțini elevi și tineri din Oradea cunosc faptul că timp de aproximativ  200 de ani (1464-1667) meridianul 0, meridianul de referință pentru realizarea hărților de navigație, a fost în Cetatea Oradea, lângă Clădirea Palatului Episcopal de atunci. „Vina” pentru o asemenea performanță (mondială) o poartă nimeni altul decât Iancu de Hunedoara.
 Redescoperirea și valorificarea moștenirii culturale
 Din 2003, Paszmany Nicoleta și Marin Bica, profesori inimoși, devotați științei și profesiei, inoculează elevilor microbul științei și al (re)descoperirilor moștenirii culturale valoroase pe care o are Oradea în domeniul astronomiei. Așa s-a ajuns ca în ultimii doi ani, elevi orădeni de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” și Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” să culeagă cele dintâi roade prin participare la etapa națională a olimpiadei de astronomie, tonul fiind dat de succesul național repurtat în 2003 de Adrian Vas și Szilagy Valentin ( elevii profesoarei Paszmany), la concursul național de la Călărași.
Tot în 2003, profesorul de fizică Marin Bica înființează la Școala „Dacia” primul cerc de astronomie din Oradea, unde, vorba dnei profesoare, „profesorul Bica face un altfel de școală pe bază de experimente simple”, iar din aproape în aproape, elevii ajung să (re)descopere că meridianul 0 „trece” prin Cetatea Oradea, că municipiul de pe Crișul Repede a deținut primul observator astronomic din Europa...și alte cele.
Mircea Bradu, om de cultură, consilier local și președinte al Fundației monumentelor istorice din Bihor, ia cunoștință din presă (din „Informația de Vest”) despre isprăvile, succesele și inițiativele elevilor celor doi profesori orădeni, și le sare în ajutor. Astfel s-a ajuns ca la început de an școlar (2006-2007), dl Mircea Bradu să le propună profesorilor coordonatori de proiect, și profesorilor de desen demararea unui concurs de desene pentru „Meridianul 0”(în vederea ridicării unui monument al meridianului 0 în Cetatea Oradea), asigurându-i și de înființarea unui club de astronomie, tot în cetate.
Sâmbătă, a fost stabilită poziția meridianului 0
 Sâmbătă, inițiatorii și organizatorii ineditului proiect s-au întâlnit cu reprezentanții presei în sala multifuncțională din Cetatea Oradea, pentru mediatizarea strategiei de lucru, dar și pentru primul  pas în materializarea inițiativelor. La eveniment, au participat directori de școli (prof. Florian Hava, directorul Școlii „Dacia”, prof. Mircea Mitran, directorul Școlii „Oltea Doamna”), profesori de desen din municipiul Oradea (în frunte cu prof. Dorina Sandru, șeful comisiei metodice a profesorilor de desen din Oradea), dl Dumitru Noane, „căpitanul” cetății, precum și elevii ( Sebeștean Zsolt, Ioana Lascu și Dan Cernea, din clasa a X-a G, Dan Olah, din XII G, Adrian Vas, student la Inginerie Tehnologică și Managerială; Denis Derecichei, clasa a VI-a A,  Marius Deaconu, clasa a VII-a E și Adrian-Octavian Dan, clasa a IX-a B)  care urmau să facă măsurătorile la ora echinocțiului de toamnă pentru stabilirea poziției meridianului 0.
Lecția de istorie (și astronomie)
În timpul efectuării măsurătorilor, profesorul Marin Bica a făcut trimiteri la istoricul evenimentului. Astfel aflăm că „stabilirea poziției meridianului 0 se datorează episcopului Ioan Vitez, profesorul copiilor lui Iancu de Hunedoara, care l-a adus în Oradea. Ioan Vitez și-a făcut studiile în Italia și a intrat în mișcarea renascentistă, fiind pasionat în special de astronomie. Episcopul fiind un pionier al înlăturării superstițiilor din rândul maselor a dorit să realizeze un tabel de predicție al eclipselor. În acest sens a scris fizicianului vienez Georg Peuerbach să-l ajute. Peuerbach a întocmit tabelele pentru eclipsele de Soare și de Lună și i-a trimis episcopului câteva instrumente astronomice ale vremii: astrolab, cadran solar… împreună cu indicații de folosire. Mai târziu l-a trimis pe cel mai bun student al său, Johannes Muller zis Regiomontanus.
Observațiile astronomice efectuate de Regiomontanus la Oradea împreună cu un canonic al episcopului au fost adunate în “Tabula Varadiensis”, care prezintă pozițiile Lunii și ale planetelor. Pentru calculele de longitudine e nevoie de un  meridian de referință. De dragul episcopului care l-a adus la Oradea, Regiomontanus a stabilit meridianul 0 în Cetatea Oradea. Primul Observator Astronomic din Europa a fost construit la Oradea de episcopul Ioan Vitez cu ajutorul financiar al regelui Matei Corvin... Rezultatele observațiilor astronomice efectuate în cetatea orădeană au fost folosite de navigatorii din perioada marilor descoperiri geografice. Astfel, Cristofor Columb declară că a purtat peste Atlantic un exemplar din „Tabula Varadiensis” pentru a calcula longitudinea folosindu-se de poziția Lunii, iar Amerigo Vespucci amintește în memoriile sale cum a învățat să măsoare longitudinea din aceste tabele. După moartea episcopului Ioan Vitez, Regiomontanus pleacă la Budapesta pentru a fi astrologul oficial al curții lui Matei Corvin, iar în 1471 ajunge la Nurnberg unde ridică al doilea observator astronomic european și continuă înregistrarea observațiilor în tabele. Tabelele sale (din Oradea și Nurnberg) au ajuns la Tycho Brahe, iar Kepler le-a folosit pentru a descoperi legile mișcării planetelor. Apoi traduce Almagestul lui Ptolemeu (chiar dacă era adeptul teoriei heliocentrice cu un secol înainte de Copernic) în latină și pune bazele geometriei sferice.
Concluzionând, putem spune că orașul nostru deține un loc fruntaș (de pionierat) în dezvoltarea științifică, iar materializarea acestor inițiative este îndreptățită, dar și benefică”, spunea prof. Marin Bica.
Experimentul din cetate
 Măsurătorile s-au efectuat în curtea cetății, în două puncte de lucru, sub coordonarea directă a celor doi profesori coordonatori. Dar, măsurători s-au făcut și vineri, 22 septembrie (cu concursul elevilor Bogdan Platona, Alexandru Sârb și Radu Hava), ca o măsură de precauție, în eventualitatea în care sâmbătă, la ora echinocțiului, condițiile meteo ar fi fost nefavorabile (pur și simplu absența Soarelui de pe bolta senină a Oradiei).
Prin urmare, monumentul va fi ridicat în mijlocul cetății sau sub turnul cu ceas (sunt vizate astfel două locuri de amenajare, după cum se exprima dl Mircea Bradu). Respectivul monument va marca direcția meridianului origine din Evul Mediu.
Pentru a determina această direcție, s-a desfășurat un experiment de măsurare a înălțimii Soarelui deasupra orizontului în jurul orei 13:39, folosind metodele tradiționale din acea perioadă. Principiul experimentului este următorul (explicat pe înțelesul tuturor de prof. Marin Bica): „se așază un obiect vertical drept și subțire de lungime cunoscută și se măsoară umbra acestuia în diferite momente de timp, însemnând capătul ei. Când valoarea umbrei e minimă are loc trecerea Soarelui la meridianul locului, iar direcția umbrei ne indică direcția meridianului. Se notează ora și lungimea minimă a umbrei care-i corespunde. Din lungimea umbrei și înălțimea obiectului se determină înălțimea Soarelui deasupra orizontului. La echinocțiu, latitudinea locului este complementul înălțimii Soarelui deasupra orizontului, deoarece atunci declinația Soarelui este 0. Longitudinea locului se calculează din ora notată cunoscând corecția din ecuația timpului în acea zi (+7’32”) și longitudinea meridianului central al fusului orar (30E). Se va trasa direcția meridianului pentru a stabili poziția monumentului și așezând o busolă pe acea linie se poate determina corecția de busolă (din calcule ar trebui să fie 7-8 grade spre vest, în Oradea), deoarece busola arată polul sud magnetic (aflat în nordul Canadei) și nu polul nord geografic. Din rezultatele măsurătorilor am constatat că zidul de vest al cetății urmează direcția meridianului și am regăsit valoarea de 47 pentru latitudine, iar culminația superioară a fost la ora 13:39:20. pentru corecția de busolă s-a determinat azimutul la valoarea de 7,5 spre vest față de direcția meridianului”.
Concursul cu premii, expoziția de desene...
 Lucrările de desen cu tema „Meridianul 0” se vor preda, în 5 octombrie, profesoarei Dorina Sandru (de la Școala „Dacia”), urmând ca în 8 octombrie, ele să fie expuse în sala multifuncțională din cadrul cetății. Cele mai valoroase lucrări vor fi premiate (premiul I - două milioane de lei vechi; premiul II -1,5 milioane, premiul III –un milion, precum și trei mențiuni de câte 500.000 de lei fiecare).
La inaugurarea monumentului (meridianul 0) și a clubului de astronomie, se intenționează organizarea unui alt gen de expoziție,  cu lansări de carte și invitați de marcă, specialiști din cadrul Institutului Astronomic din București, precum și alte personalități (printre care prof. univ. dr. Mircea Rusu), ceea ce nu poate decât să ne bucure, și să așteptăm cu viu interes ziua inaugurărilor!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Meridian 0, cu 36 de poze).

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:16:48 Ora standard a Europei de Est