Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Mihaela Dindelegan îşi lansează două noi volume de poezii: „Sfredelind tăcerea” şi „Lumină în apus”

Miercuri, la Biblioteca judeţeană, în cadrul „Şcolii altfel”

Mihaela Dindelegan îşi lansează două noi volume de poezii: „Sfredelind tăcerea” şi „Lumină în apus”

La început de lună aprilie, dar şi în prag de sărbătoare a Învierii Mântuitorului, autoarea Mihaela Dindelegan vine cu o nouă provocare lirică şi cu o chemare la meditaţie profundă asupra vieţii şi asupra valorilor ei ascunse.

Dezvoltând idei complementare, cele aproape  250 de poezii noi reunite în volumele de versuri „Sfredelind tăcerea" şi „Lumină în apus" ne proiectează în universul interior al gândurilor şi simţămintelor. De aici începe de fapt să curgă orice izvor al acţiunilor noastre, iar poeta ţinteşte să ajungă la însăşi rădăcina vieţii, la trăirile cele mai adânci care pun în mişcare fiinţa umană. Ea merge pe firul acţiunilor, ca un degustător de vinuri care pleacă de la gustul licorii care îi încântă papilele gustative până ajunge să deosebească soiul de struguri storşi în teasc, terenul în care a fost semănată viţa şi condiţiile meteo de care a avut parte până când au rodit.
„Sfredelind tăcerea" este o carte dedicată în special celor sensibili, fini şi tăcuţi, care s-au lăsat deseori învinuiţi pe nedrept fără a riposta şi fără a-şi susţine dreptatea, mergând până acolo încât în timp peste ei s-au cimentat ca un munte de granit păreri eronate ale altora. Modelul cel mai profund al acestui stil de comportament este, în mod paradoxal, însuşi Dumnezeu, cel care s-a adâncit în tăcere ca într-o criptă de mormânt, în timp ce milioane şi miliarde de oameni vorbesc despre El, exprimând păreri contradictorii şi neavizate, învinuindu-l pentru lucruri nefăcute şi punând pe seama sa acţiuni care nu îi aparţin.
Din acel adânc al tăcerii de mormânt unde pare că l-a întâlnit în profunzimea sa pe Dumnezeu, poeta lansează un îndemn tuturor celor aflaţi în situaţii similare de a se ridica şi de a proclama adevărul care aduce lumină asupra propriei lor existenţe interioare. În fapt, ce este Învierea, decât o astfel de străpungere a tăcerii, decât ridicarea din moarte a Adevărului, începând cu Iisus Adevărul, şi continuând cu toţi cei care deţin frânturi din adevărurile vieţii? Şi ce este de fapt lumina decât clarificarea adusă asupra lucrurilor prin adevărul exprimat limpede? În Cuvântul introductiv al cărţii, autoarea prezintă şi motivul pentru care tăcerea a reuşit să se impună:
 
Teama tăcerea a controlat,
De aceea forţă în gând a avut
Aşa semeaţă să fi stat
În timp ce noaptea s-a aşternut
 
De adevăr netulburată,
De dreptate neîmprejmuită,
De bine nedeterminată
Să accepte o lumină slăvită.
 
O vezi în gând şi te uimeşti
Cum de durerea ai acceptat,
Cum poţi să taci când te găseşti
Drept, dar pe nedrept condamnat!
 
Dar ţi-a pierit din gând puterea
De-a riposta că-n nedreptate
Se înalţă vocile ce au vrerea
Şi pretenţia a fi ascultate.
 
Astfel granitul s-a aşezat
Morman peste a ta curăţie
Şi un munte falnic s-a înălţat
În timp ce nimenea nu ştie
 
Ce se ascunde în fiinţa ta,
Căci te-ai retras în închisoare
Adânc, tăcut, dorind a sta
Doar sub granit în strâmtorare.
 
Cine eşti tu eu n-am aflat.
Poţi să fii asprul Dumnezeu
Care în tăcere S-a îngropat
Fiindcă a fost condamnat mereu,
 
Sau un copil neluat în seamă
De cei ce dreptatea au uitat
Chiar şi ca nume cum o cheamă
De cât timp nu o-au aplicat.
 
Dar te invit în gând cu mine
Să sfredeleşti tăcerea ta,
Să-ţi ridici capul din ruine,
Pentru a putea în picioare sta
 
Şi a chema în fapt dreptatea
Bazându-te pe un adevăr
Pe care a vrut umanitatea
Să îl îngroape adânc sub văl.
(Sfredelind tăcerea)
Cea de-a doua carte, „Lumină în apus", poate constitui un îndreptar de viaţă pentru cei care doresc să regăsească drumul spre valorile copilăriei: inocenţă, simplitate, iubire candidă şi armonie. Pline de metafore debordante, dar şi de imagini şocant de reale, poeziile din această carte au ca scop să arunce o rază de lumină asupra vieţii tumultuoase a lumii. Titlul volumului, extrem de sugestiv, arată însă că această rază se ridică în apus, ca o privire în urmă aruncată asupra unei vieţi consumate deja. Conţinutul poeziilor este extrem de diversificat, iar versurile sunt foarte nuanţate, după cum sunt şi aspectele vieţii asupra căreia face referire autoarea. Obiectivul poetei prin această carte este exprimat foarte clar în poezia de debut a volumului, „De-am bea grandoarea inocenţei!":
 
... Niciun copil ce simplu s-a jucat
Pe cei din jurul lui n-a înnebunit
De ură, şi mânie n-au aflat
Acei ce aproape de el au venit.
 
De-am bea a inocenţei lor grandoare
Otrava celor mari poate am uita
Şi am porni să credem în schimbare,
Căci prin copii noi ne putem schimba.
 
În cartea mea nu despre ei vorbesc,
Fiindcă distanţa în gând e prea mare
De ţinta mea care în ei o zăresc
Şi amalgamul de trăiri amare
 
Care pe om în gând l-a acaparat,
Apoi pe o cale aspră l-a condus
Până de tot viaţa şi-a uitat
Şi înainte de mormânt a apus.
 
Doar să-l întorc din gând doresc
Spre acea curată a lui copilărie
În care inocenţa limpede zăresc
Că a putut şi în el să fie vie.
 
Acesta este cel dintâi volum de poezii în care Mihaela Dindelegan inserează şi sonete, dar fără a le oferi o atenţie specială, ele fiind prezentate în ordinea firească a inspiraţiei. Ceea ce impresionează însă ochiul cititorului încă de la prima vedere este multitudinea de metafore conţinute în titlurile poeziilor. Dintre acestea, amintim doar câteva: „Pe răsucirile de falduri" (sonet), „Ferestrele uitării", „Chermeze la masa de cristal" „Lacrimi în creuzet", „Liberi în lanţuri", „În adierea vorbei", „Se zgribulesc căderile de valuri", „În pajiştea decenţei", „S-a rupt veşmântul nopţilor", „Desişul anvergurilor uitate", „S-a îmbătat târziul de plăcere",  „Crâmpeie din visarea năruită",  „Sămânţă de frustrare", „Balustrade spre trăire".
Cele două cărţi vor fi lansate în cadrul unei festivităţi care va avea loc miercuri, 8 aprilie 2015, începând cu ora 11:00, cu prilejul „Şcolii altfel", la Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai".
Roxana Popescu

Trimite email
joi, 26 decembrie 2024, 14:32:50 Ora standard a Europei de Est