Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Extraterestru” pentru o zi

Învățarea prin joc

„Extraterestru” pentru o zi

Miercuri, 20 decembrie 2006, circa o sută de elevi de la Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir” din Oradea au trăit o experiență inedită, devenind „extratereștri” pentru o zi.

 Prof. Dorina Szatmari - bursă Space Academy


 

Dna Dorina Szatmari, profesor de matematică la Școala „Dimitrie Cantemir”, este primul (și singurul) profesor bihorean care a beneficiat, în 2006, de o bursă Space Academy, pe care Compania Honeywell o acordă celor mai buni profesori de matematică și fizică (din gimnaziu) din întreaga lume (pentru mai multe detalii, citiți art. „Bursele Space Academy”… publicat pe site-ul nostru: www.informatiadevest.ro, secțiunea Reportaj.).

Astfel că în vară, prof. Dorina Szatmari a câștigat o experiență inedită participând la 40 de ore de cursuri, laboratoare și antrenamente de teren, având ocazia de a lua parte la antrenamentele astronauților, inclusiv la simulǎrile de înaltǎ performanțǎ a avioanelor cu reacție, la scenariile bazate pe misiuni spațiale, la antrenamente de supraviețuire terestrǎ și acvaticǎ și la un program de zbor dinamic de ultimǎ generație, activități organizate la U.S. Space & Rocket Center în Huntsville, Alabama. 


Șapte activități, în trei săli 
 
Vă puteți imagina cu cât entuziasm au primit elevii proiectul  inițiat de dna profesoară de a deveni „extratereștri pentru o zi”.
În cadrul celor șapte activități organizate în trei săli de clasă, sub îndrumarea unor profesori, coordonați de prof. Dorina Szatmari, elevii celor trei clase (a V-a A și B, și a VI-a B) au fost puși în situații-problemă, învățând prin descoperire, prin efort propriu, și într-un mod plăcut, prin intermediul jocului, un bagaj însemnat de cunoștințe.
În cabinetul de matematică, elevii clasei a VI-a B (îndrumați de prof. Valeria Surdu și Amelia Boroș) confecționau embleme și mascote (ei având în față câteva modele de embleme în „stil american”, proiectate cu videoproiectorul).
Nu putem să nu remarcăm faptul că în sală exista și o expoziție cu vânzare, cuprinzând lumânări confecționate de copii din Centrul Down din Oradea, aceasta fiind o modalitate prin care elevii de la „Dimitrie Cantemir” doresc să întindă o mână copiilor din Centrul Down (e pentru a treia oară, în ultimii trei ani, când ei găzduiesc astfel de expoziții cu vânzare).
Pe elevii clasei a V-a A, i-am găsit (împreună cu prof. Viorica Galiș) în cabinetul de română. Ei participau la un concurs. Clasa era împărțită în trei echipe, având în față câte un panou pentru fiecare din cele trei corpuri cerești:  Soare, Lună și Pământ. Pe baza bilețelelor extrase (de forma unor sectoare de cerc), informațiile despre respectivele corpuri se îmbogățeau continuu, erau informații preponderent științifice, dar au fost strecurate și informații din literatură, muzică, pictură și folclor. Elevii mai aveau apoi de rezolvat o problemă scrisă pe tablă, legată de sistemele de numerație (și de astronomie).
În cea de-a treia sală (în cabinetul de geografie), cei din a V-a B (îndrumați de prof. Rodica Galea, Ramona Gafencu și Florica Dobai) erau antrenați în jocuri de cunoaștere a planetelor sistemului solar, de ordonare a lor (descrescător), după mărime, să stabilească o corespondență între corpurile cerești și diferite obiecte (mingi, legume, fructe) de formă sferică, tot în funcție de mărime, să le aranjeze corect pe orbite desfășurate în jurul Soarelui.  Tot aici, copiii au fost puși în situații concrete de a desfășura diferite activități cu degetele legate pentru a înțelege astfel modul cum se descurcă persoanele cu dizabilități. Într-un alt cadru, alții își prezentau creațiile literare (scenariile SF), și desenele (fiecare clasă pregătind desene extrem de sugestive pe această temă a extratereștrilor). 


 
Clasa a VI-a B –„clasa extraterestră”


 
Cam după câte o oră, clasele se roteau, astfel încât fiecare elev să ajungă să treacă prin cele trei săli, și să participe la cele șapte activități organizate. Doar profesorii rămâneau pe loc, ei având rol de observatori. La final, pe baza aprecierilor făcute de observatori, s-au acordat diplome (redactate de prof. Melania Ciomoș, bibliotecara școlii) pentru cel mai reușit costum (de extraterestru), cea mai bună creație SF, cel mai interesant desen, cea mai grozavă mascotă,  cea mai interesantă emblemă…
Clasa a VI-a B a fost catalogată de prof. Dorina Szatmari drept o clasă cu adevărat extraterestră (cea mai deschisă la nou și mai „trăsnită”), mulți dintre elevii clasei fiind și membri ai primului club de astronomie înființat în toamna lui 2006 în această școală, club care își desfășoară activitatea în cadrul astroclubului care funcționează în fiecare vineri în sala multifuncțională din Cetatea Oradea.
În concluzie, elevii s-au mascat (vopsit pe față), s-au costumat adecvat, ca niște marțieni, s-au comportat ca atare și au trăit intens viața unor extratereștri, dându-și aere și importanță, dar, în tot acest timp, prin aceste activități care au îmbrăcat forma unor jocuri, ei și-au însușit cunoștințe noi prin interdisciplinaritate și mai cu seamă prin efort propriu, făcând risipă de imaginație creatoare. Toate acestea ne fac să considerăm proiectul o reușită cu multiple valențe instructiv-educative, iar coordonatorul de proiect (și echipa sa) merită nota maximă (cu felicitări) pentru originalitate.
Ovidiu Dan
 

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:22:29 Ora standard a Europei de Est