Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Acad. Gheorghe Păun

Bioschițe de informaticieni români de succes (11)

Acad. Gheorghe Păun

Gheorghe Păun s-a născut la 6 decembrie 1950, în Cicănești, județul Argeș, unde a urmat și școala generală (1957-1965). Liceul l-a absolvit la Curtea de Argeș (1965-1969), urmând apoi Facultatea de Matematică la Universitatea din București (1969-1974), unde a obținut și doctoratul în matematică (1977), având drept conducător științific pe celebrul matematician Solomon Marcus.

A fost ales membru corespondent (1997) și apoi membru titular (2012) al Academiei Române. Este membru titular al Academiei Europaea din 2006  [1].
Acad. Gheorghe Păun are preocupări extrem de diverse și foarte consistente atât în domeniul științei cât și cel al culturii. Este matematician și informatician, scriitor și poet (membru al Uniunii Scriitorilor din România), editor/redactor și om de cultură (fondator și redactor-șef al revistei de cultură „Curtea de la Argeș"). Este părintele Calculului cu membrane (engl. Membrane Computing, 1998), domeniu de bioinformatică numit și Sisteme P (engl. P Systems, cu „P" de la Păun) [2]. Este un autor extrem de prolific și complex, a publicat peste 500 de articole științifice în limba engleză și peste 90 de cărți traduse și în limbile engleză, japoneză, chineză, rusă, maghiară, italiană. Are foarte mulți colaboratori și discipoli celebri și peste 15.000 de citări în domeniul științific [3].
Solomon Marcus i-a făcut, recent, poate cea mai fidelă caracterizare: „Gheorghe Păun a fost toată viaţa un mare muncitor, iar hărnicia sa a fost tot timpul în alianţă cu talentul său, cu deosebire în problemele de natură combinatorială, generativă şi de alegeri strategice. Mai trebuie adăugat aici ceva esenţial: academicianul Păun este un împătimit al jocului, ludicul ocupă un loc central în personalitatea sa. Le-a făcut pe toate cu starea de spirit a gratuităţii, le-a făcut de dragul lor. Truda sa nu a fost niciodată o caznă, o salahorie, ci dimpotrivă: şi-a însuşit disciplina concentrării pe obiectul supus investigaţiei, fără ca aceasta să-i afecteze starea de destindere, de relaxare, de bună dispoziţie. Cine l-a văzut pe Gheorghe Păun adresându-se unei săli de profesionişti ai domeniului a putut cunoaşte verva cu care îşi trăieşte ideile, faţa sa radiind de satisfacţie şi de bucurie, plăcerea cu care savurează unele rezultate, modul în care se autoironizează şi râde atunci când relatează diferitele capcane întâlnite pe parcurs. Se întâmplă de multe ori ca talentul să nu se asocieze cu munca şi cu hărnicia, după cum se întâmplă de şi mai multe ori ca hărnicia şi munca să nu se asocieze cu talentul. La Gheorghe Păun mariajul talentului cu munca şi cu hărnicia este total şi acest fapt explică ceea ce unul dintre marii lui parteneri, Grzegorz Rozenberg, propunea drept cuvânt cheie în caracterizarea personalităţii lui: eficienţa." (Solomon Marcus, Răspuns la Discursul de recepție la Academia Română, 24 octombrie 2014) [4].
Am avut privilegiul de a-l cunoaște îndeaproape pe domnul acad. Gheorghe Păun, prima dată în 2004, când a acceptat invitația mea de a fi keynote speaker la prima ediție a conferinței internaționale de IT fondată de subsemnatul (ICCC 2004, Băile Felix). A venit însoțit de doi prieteni, oameni de știință redutabili din Italia (prof. Antonio Di Nola) și Spania (Mario de Jesús Pérez Jiménez). A revenit în Oradea la ICCCC 2008 (Băile Felix), tot keynote speaker, alături de Lotfi A. Zadeh (SUA), Stephan Olariu (SUA), Pierre Borne (Franța), Janos Fodor (Ungaria), Gaston Lefranc (Chile), Athanasios Styliadis (Grecia), Dragan Radojević (Serbia), acad. Florin Gheorghe Filip (România), acad. Dan Tufiș (România) ș.a. [5]
Am menținut mereu o strânsă legătură și colaborare, domnul Păun fiind și membru în colectivul editorial al revistei de IT fondată de subsemnatul în 2006 (IJCCC) [6], iar eu m scris de mai multe ori despre activitatea științifică și culturală a domniei sale în revista „OviDan" [7].
Bibliografie
[1] http://www.imar.ro/~gpaun/
[2] http://ppage.psystems.eu/ 
[3] http://arnetminer.org/person/gheorghe-paun-124761.html
[4] http://acad.ro/com2014/pag_com14_1024.htm
[5] http://univagora.ro/ro/icccc2016/
[6]  http://univagora.ro/jour/index.php/ijccc
[7] http://www.ovidan.ro/?p=articles.20.211
Ioan Dzițac
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Acad. Gheorghe Păun.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:18:01 Ora standard a Europei de Est