Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Acad. Solomon Marcus

BIOSCHIŢE DE INFORMATICIENI ROMÂNI DE SUCCES (10)

Acad. Solomon Marcus

Solomon Marcus s-a născut în anul 1925, 1 martie, la Bacău [1]. Deși anul viitor va împlini 90 de ani, are un spirit extrem de tânăr și este mereu în activitate: scrie și publică articole științifice și de cultură, este invitat frecvent la conferințe în țară și în străinătate, acordă interviuri unor ziare și televiziuni, participă la întâlniri cu elevii și are idei și concepții extrem de moderne privind educația.

Acad. Solomon Marcus este un matematician și informatician de renume mondial, membru titular al Academiei Române din 2011. A predat ca profesor la Facultatea de Matematică din cadrul Universității București. Autor a numeroase cărți ce privesc utilizarea matematicii în lingvistică, în analiza teatrală, în științele naturale și sociale etc. A publicat peste 400 de articole în reviste științifice sau de specialitate. Opera sa a fost citată de peste 1000 de autori. A efectuat cercetări şi activităţi didactice în analiză matematică, informatică teoretică, poetică, semiotică, lingvistică, aplicaţii ale matematicii în ştiinţele naturii şi în cele ale societăţii, filozofia şi istoria ştiinţei. În aceste domenii a publicat peste 50 de volume în România, traduse în mai multe limbi: engleză, franceză, rusă, germană, italiană, spaniolă, maghiară, sârbo-croată, cehă şi greacă. Este recunoscut pe plan internațional ca unul dintre iniţiatorii lingvisticii matematice şi poeticii matematice. Membru în comitetele editoriale ale câtorva zeci de reviste naţionale şi internaţionale. A activat ca profesor invitat sau „keynote speaker" la universităţi și conferințe din aproape toate ţările Europei şi la un mare număr de universităţi din lume. S-a remarcat și ca autor al unui mare număr de articole publicate în reviste de cultură, în care pledează pentru o atitudine integratoare a tuturor disciplinelor. Pentru lucrările sale de pionierat în lingvistică matematică şi poetică matematică şi pentru alte rezultate, a fost menţionat în enciclopedii precum „Brockhaus", „Larousse", „Enciclopedia Einaudi", „Encyclopaedia Universalis", „Great Soviet Encyclopedia", „Enciclopedia Italiana", dar şi în dicţionare sau enciclopedii de matematică, informatică, cibernetică, lingvistică, semiotică, teorie literară şi probleme globale ale omenirii.  Solomon Marcus este discipolul unor mari profesori: Miron Nicolescu şi Grigore C. Moisil. A format, la rândul său, un mare număr de discipoli, care l-au avut drept conducător de doctorat; unii dintre aceştia au cucerit o faimă internațională şi au reuşit să formeze la rândul lor discipoli (ex. acad. Gheorghe Păun ș.a.). [3]
La 1 martie 2010, acad. Solomon Marcus, cu ocazia aniversării a 85 de ani de viață, Editura Spandugino a publicat cartea „Întâlniri cu/Meetings with SOLOMON MARCUS" (2 volume, cu un total de 1826 de pagini, cu peste 450 de contribuţii, coordonatori Lavinia Spandonide şi Gheorghe Păun, în 2010 prima ediţie, iar în 2011 ediţia a 2-a). Cea de a doua ediţie a fost lansată la Târgul de carte Gaudeamus din 24.11.2011. Am avut privilegiul să-l cunosc personal pe Solomon Marcus în 2006, la Centenarul Moisil. Cu acest prilej domnul acad. Solomon Marcus a fost oaspetele de onoare al Universității Agora, a publicat un articol despre viața și opera lui Grigore C. Moisil în revista noastră IJCCC și a susținut o conferință despre Moisil, alături prof. Ioana Moisil, în fața elevilor, studenților și cadrelor didactice. Editorii cărții de mai sus mi-au oferit, cu mare generozitate, prilejul să consemnez această întâlnire, marcantă pentru mine, în paginile 644-653 al primului volum. [4]
Vă recomand cu căldură, în final, să citiți articolul [5], în care domnul acad. Solomon Marcus prezintă un decalog al nevoilor educației, „Zece nevoi umane de care educația ar trebui să țină seama" (dar, din păcate, nu ține seama - n.n.): 1.Nevoia de a da un sens vieții, la nivel elementar; 2.Nevoia de împrospătare; 3.Nevoia de întrebare și de mirare; 4.Nevoia de îndoială și de suspiciune; 5.Nevoia de greșeală și de eșec; 6.Nevoia de joc; 7.Nevoia de identitate; 8.Nevoia de omenesc și de omenie; 9.Nevoia de cultură; 10.Nevoia de transcendență.
Bibliografie
[1] http://ro.wikipedia.org/wiki/Solomon_Marcus
[2] http://www.imar.ro/~smarcus/
[3] http://www.tnb.ro/ro/acad.-solomon-marcus-nevoia-de-spectacol
[4] http://dzitac.ro/files/ioan/Intalniri_cu_Solomon_Marcus.pdf
[5] http://www.contributors.ro/editorial/zece-nevoi-umane-de-care-educatia-ar-trebui-sa-tina-seama/
Ioan Dzițac
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Acad. Solomon Marcus.

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:32:10 Ora standard a Europei de Est