Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Cercurile pedagogice la Matematică şi Socio-Umane

Vineri, la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu

Cercurile pedagogice la Matematică şi Socio-Umane

Vineri, 7 noiembrie 2014, s-au desfăşurat cercurile pedagogice ale cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. Noi am reuşit să ajungem la trei unităţi de învăţământ: la Şcoala Gimnazială Nr. 1 din Tărian, la Grădiniţa Nr. 44 - „Rază de soare", structura Şcolii Gimnaziale „Avram Iancu" din Oradea şi la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu".

Proiectarea unităţii de învăţare la Matematică
În cadrul Cercului pedagogic la disciplina Matematică, au avut loc patru activităţi, potrivit datelor furnizate de directorul liceului, dl prof. Ioan Pirtea.
La clasele a IX-a, a X-a şi a XII-a, s-au desfăşurat lecţii demonstrative şi aplicaţii, coordonate de prof. Mircea Pop (la clasa a IX-a Mate-info: Progresii aritmetice), prof. Dana Kele (la clasa a X-a Mate-info: Forma algebrică a numerelor complexe - aplicaţii), prof. Mihai Vesa (la clasa a XII-a Ştiinţe ale naturii: Grupuri, Morfisme şi izomorfisme de grupuri), iar prof. Edina Andridan a susţinut o activitate interactivă: Proiectarea unităţii de învăţare - „Proprietăţile funcţiilor derivabile".
Lansarea Ghidului portofoliului profesorului de socio-umane
Şi profesorii de ştiinţe socio-umane au avut cercul pedagogic tot la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu", de la ora 9.00, unde au participat la o activitate demonstrativă, o lecţie de Logică, argumentare şi comunicare, susţinută de d-na profesor Şandor Lilla, la clasa a IX-a, urmată de aplicaţii pe grupe, pentru dezbaterea temei cercului „Proiectarea unităţii de învăţare". Astfel s-a realizat proiectare a unităţii de învăţare pentru fiecare dintre disciplinele socio-umane: Logică, Filozofie, Sociologie, Psihologie, Economie,  Economie aplicată şi Educaţie antreprenorială, după cum aveam să aflăm de la doamna inspector şcolar Elisaveta Roşu.
La ora 12.00, a avut loc lansarea ghidului portofoliului profesorului de ştiinţe socio-umane.
La iniţiativa dnei inspector şcolar Elisaveta Roşu, un colectiv de cadre didactice care predau disciplinele socio-umane în învăţământul preuniversitar au elaborat un ghid al portofoliului profesorului care predă disciplinele socio-umane la gimnaziu şi liceu. În acest an (2014), au mai fost lansate asemenea materiale metodice, câte un ghid pentru fiecare din disciplinele Geografie şi Istorie, coordonate de doamna inspector şcolar Elisaveta Roşu.
Actualul ghid, lansat vineri, vizează disciplinele predate de profesorii de ştiinţe socio-umane, după câte am înţeles de la coordonatorul de proiect, d-na prof. Adriana Vaşadi.
„Am realizat un ghid al portofoliului profesorului de ştiinţe socio-umane, în care oferim ca suport de la partea oficială şi standard a documentelor necesare într-un portofoliu, la modele pentru fiecare disciplină care face parte din ştiinţele socio-umane. Modelul cuprinde: testul iniţial, planificare calendaristică, o unitate de învăţare, un proiect de lecţie mixtă, cu fişele de lucru, schiţa lecţiei, un proiect de sistematizare, unde regăsim iarăşi fişe de lucru şi un test sumativ. Oferim acest suport material mai cu seamă colegilor debutanţi, dar nu numai, deoarece pot porni în construcţia unei lecţii eficiente, având o bază reală: fişe de lucru pe care le pot adapta, cât şi pentru gradele didactice.
Am încercat să păstrăm un anumit demers prin care să demonstrăm cum se construiesc activităţile de învăţare din competenţele generale şi specifice. Aceste activităţi se transformă în obiective operaţionale, care se regăsesc în proiectul de lecţie; iar în proiectul de lecţie, regăsim la demersul didactic activitatea profesorului şi a elevului, construită pe competenţele specifice", a precizat coordonatorul de proiect, d-na prof. Adriana Vaşadi.
Un model de portofoliu
La lansarea ghidului, din cuvântul doamnei inspector şcolar Elisaveta Roşu, aveam să aflăm că acest ghid este la fel de util în pregătirea pentru examenul de titularizare şi definitivat...
„Mulţumirea noastră a fost însă atunci când am văzut atitudinea colegilor (de geografie - istorie - n.n.) care s-au prezentat la astfel de examene, atitudine deosebit de favorabilă, zic eu, demersului nostru, şi nu în ultimul rând, notele foarte bune pe care colegii le-au obţinut la examenul de titularizare, dar şi la examenul de definitivat sau de gradul didactic doi. A fost, cu siguranţă, acel argument care ne-a făcut să mergem, mai departe, în sensul de a elabora şi pentru ştiinţele socio-umane un model de portofoliu, care, pornind de la structura elaborată de minister, să vină cu câteva exemple, care să vă stea în atenţie şi pe care să le aveţi la nivel de şcoală. Aşa cum este structurat portofoliul, am încercat să surprindem în acest material atât elemente, documente personale, pe care trebuie să le avem la şcoală, cât şi acele instrumente de proiectare a activităţii didactice, astfel încât veţi întâlni, pe lângă machete de orar, machete de orar de pregătire, pe lângă lista disciplinelor socio-umane care se predau acum şi care sunt cu programe în vigoare, veţi găsi corectarea unităţii de învăţare pentru fiecare dintre ştiinţele socio-umane; la cultură civică am reuşit doar pentru clasa a VII-a, nu şi pentru clasa a VIII-a, un model de test iniţial cu barem de evaluare şi notare, o matrice de specificaţii, după cum veţi găsi pentru fiecare unitate de învăţare câte o proiectare. La fel am încercat să realizăm o concordanţă între ce înseamnă proiectul de lecţie şi ce înseamnă unitate de învăţare proiectată, aşa încât să mai adăugăm un model la documentele pe care dumneavoastră le aveţi", a subliniat doamna inspector şcolar Elisaveta Roşu, iniţiatorul celui de-al treilea ghid-portofoliu existent pe piaţă, începând de vineri, 7 noiembrie.
Ghidul costă 35 de lei şi se poate procura de la Casa Corpului Didactic Bihor.
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:41:17 Ora standard a Europei de Est