Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Guvernul Ponta e rupt de realitate, trăiește în altă Românie!

Deputat Florica Cherecheș

Guvernul Ponta e rupt de realitate, trăiește în altă Românie!

Prin tot ceea ce face, Guvernul Ponta dovedește că este rupt de realitatea românească.

Membrii Guvernului și apropiații, cei care influențează destinele României în prezent, nu au timp să stea printre oamenii simpli, să vadă cum pot trăi ei din salarii mici, cum pot asigura cele necesare familiei. Amintiți-vă că în urmă cu doar câteva luni eram mințiți că România o duce foarte bine, e pe creștere economică, suntem tigrul Europei, iar la puțin timp, Europa ne-a mustrat că trimitem date eronate și că de fapt, suntem în recesiune. Am avut în această vară multe inundații și multe familii și-au pierdut agoniseala de o viață, dar dl Ponta, aflat într-o continuă campanie, s-a dus doar să constate și să îi bată pe umăr pe cei în cauză. Realitatea e că nu s-au făcut lucrările necesare la râuri, că s-au tăiat în mod necugetat pădurile, că nu s-au respectat adesea normele de construcție.
Faptul că, deși dl Ponta, la nivel declarativ, e mândru că e român, e rupt de realitatea României noastre, a tuturor, și ia decizii care ne costă pe noi, pe toți! Vă voi da câteva exemple care țin de domeniul învățământului.
*Ca mama a patru copii, am participat la multe începuturi de an școlar și îmi amintesc că în clasele primare, copiii de-abia așteptau să înceapă școala, se plictiseau în vacanță. Când au început clasa I, de-abia au așteptat să meargă să vadă cum e la școala, cum e să „fii mare". Punctul culminant al acelor zile era să își ia manualele în mână, să răsfoiască Abecedarul și să identifice cât mai multe litere. Îmi închipui marea dezamăgire a prichindeilor atunci când luni, în prima zi de școală, și-au găsit băncuțele goale sau cu niște foi pe ele, cu flori sau mai știu eu ce substitut de manual.
*Poate că lipsa manualelor pare un lucru lipsit de importanță, dar e un fapt nemaiîntâlnit în istoria recentă a României, care arată lipsa de responsabilitate, nepăsarea și incompetența Guvernului. Dați-mi voie să vin cu o comparație. Noi, femeile, suntem gospodine în casa noastră și suntem responsabile să asigurăm mâncarea pentru familia noastră, ca atunci când vin copiii de la școală și soțul de la serviciu, să aibă ce pune în farfurie. Gândiți-vă cum ar fi dacă atunci când ei vin acasă flămânzi, așteptând o mâncare gustoasă, pe masă să îi aștepte masa frumos împodobită, cu flori și lumânări, cu mesaje de dragoste, dar cu farfuriile goale. Chiar dacă apar situații neprevăzute, dacă gospodina constată în ultimul moment că îi lipsesc câteva din ingredientele de bază, ea improvizează pentru că ține la familia sa și își asumă întreaga responsabilitate pentru a-i asigura hrana. Dacă orice gospodină din România e în stare să facă asta, oare dl ministru Pricopie de ce nu a putut face ceva ca să salveze situația? EU înțeleg că de vină sunt contestațiile la licitația de manuale însă programa școlară a fost schimbată încă din iunie 2012, iar licitația a fost demarată, abia în primăvară, deci după doi ani. Adevărul este că au întârziat fără nicio scuză demararea procedurilor de licitație după finalizarea schimbării programei școlare.
*Proiectul ghiozdanului electronic a înghețat cu desăvârșire. Oricum, nu toți elevii au telefoane sau tablete pe care să poată să vizualizeze manualele și numai o parte dintre  școli beneficiază de internet astfel încât, nu este de mirare că nici manualele electronice nu sunt gata. Se pare că s-a răzgândit dl ministru si pe această temă și a anunțat ieri că renunță la Abecedarul digital. Ba mai mult, dl  ministru a anunțat aseară, la sugestia marelui strateg, dl Ponta, că va mai tipări niște manuale vechi și le va folosi pe acestea. Programă nouă și manuale vechi, interesantă combinație! Iată cum se cheltuiește banul public!
*De fapt,  inexistența manualelor este consecința faptului că grupul de afaceri clientelare PSD-ului, care acționează în proximitatea Ministerului Educației, în complicitate cu înalți funcționari ai acestei instituții, se războiesc între ei pentru a accesa uriașe fonduri din bani publici, pe calea unor licitații trucate și apoi, contestate. Corupția endemică este motivul real al inexistenței manualelor tipărite și electronice.
*Ministrul Educației, Remus Pricopie, a tratat cu indiferență și situația diplomelor de BAC - rezultatul este faptul că absolvenții de liceu, promoția 2014, nu au primit nici în acest moment diplomele! Se pare că motivul se leagă din nou de anumite interese care trebuie satisfăcute, pentru care DNA a început o anchetă încă din 2002, legat de  monopolul de tipărire și distribuire a tuturor diplomelor școlare și universitare.
*Cele câteva zeci de microbuze oferite, propagandistic și electoral, unor școli, nu pot fi utilizate din lipsă de combustibil și de șoferi necuprinși de schema de salariați ai unităților. Este un alt exemplu de rupere de realitate, de incompetență organizatorică, de lipsa unei bune organizări și a perspectivei, a privirii de ansamblu. Oare cine va plăti ca microbuzele să poată transporta copiii la școală?
*Dincolo de problemele legate de începutul noului an școlar, în domeniul educației sunt o serie de alte probleme care se adâncesc inclusiv din cauza modificărilor legislative făcute de Guvernul Ponta.
*Astfel, Guvernul Ponta condamnă jumătate din generația de tineri 2014 la sărăcie, șomaj și mizerie. Dacă adunăm numărul elevilor picați în prima și a doua sesiune a examenelor de Bacalaureat din anul acesta, cifra este catastrofală: peste 100.000 de tineri.
*Urmările dezastruoase - atât ale Evaluării Naționale cât și ale Bacalaureatului - se vor resimți în special pe piața muncii. Inevitabil, diplomele fără valoare vor aduce doar deservicii, va scădea competitivitatea în România, se vor decredibiliza nu doar unele universități, ci întregul sistem educațional.
*Nu înțeleg care a fost urgența care a dus la emiterea OUG 49, cu 97 de modificări, a doua zi după ce am terminat sesiunea parlamentară în vară. Potrivit Art. 115 din Constituție, ordonanțele de urgență pot fi adoptate „numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată".
*Pe de altă parte, majoritatea guvernamentală dispune de voturile necesare pentru ca un proiect de lege, propus de către Guvern sau de către parlamentarii puterii, să primească caracter de urgență și să fie trecut prin ambele Camere într-un timp rezonabil.
*Din păcate, această Ordonanță recentralizează și politizează excesiv educația, vulnerabilizează sistemul de doctorate, permite universităților particulare să eludeze legea.
*OUG prevede, printre altele, organizarea unei a treia sesiuni de BAC, pregătirea elevilor fără bacalaureat la facultate,  organizarea învățământului postliceal în cadrul facultăților. Aceste modificări par să favorizeze universitățile prin faptul că există o presupoziție conform căreia orice copil din țara asta trebuie să termine liceul, să ia bacul și să facă o facultate, chiar dacă după aceea, are dificultăți în a-și găsi un loc de muncă. Organizarea celei de-a III-a sesiuni de bac este concludentă în acest sens, fapt ce se întâmplă pentru prima oară în istorie. Iată că 2014 este anul unor premiere triste în învățământul românesc!
*Ministerul a hotărât ca universitățile să admită liceeni fără Bacalaureat în colegii universitare. În cazul în care vor promova examenul de bacalaureat, vor putea intra direct în anul II de facultate.
Această măsură înseamnă: taxe plătite către anumite universități pentru programe care nu sunt evaluate de nimeni, de asemenea, măsura, va mai avea drept consecință dispariția școlilor postliceale și a școlilor profesionale, astfel, se va adânci tot mai mult decalajul între educație și piața muncii.
Dispare, prin această măsură, motivația elevilor pentru a promova examenele de bacalaureat.
NU vedem nicăieri o preocupare pentru dezvoltarea învățământului profesional, ceea ce denotă din nou faptul că dl Ponta nu cunoaște realitatea. Companiile care au capacitatea de a crea locuri de muncă cer muncitori calificați, dar în loc să ne adaptăm rapid sistemul de învățământ la această nevoie, ca să le asigurăm un viitor în România copiilor noștri, noi vrem să îi facem mai departe pe toți absolvenți de facultate.
*PNL condamnă această practică legislativă, prin care legi organice, legi esențiale pentru societatea românească, sunt modificate discreționar prin Ordonanțe de Urgență.
*Toate legile ce privesc educația și sistemul de învățământ trebuie în mod obligatoriu să beneficieze de o dezbatere parlamentară solidă, iar promovarea lor prin ordonanțe ne face să suspectăm că există interese ascunse pentru care a fost inițiat acest demers prin OUG.
*Avem peste 100.000 de șomeri licențiați; o pătrime dintre absolvenții învățământului românesc ajung de pe băncile școlii direct în șomaj. Rezultatele la testele PISA ne plasează pe ultimele locuri din Europa.
*În fața tuturor acestor abuzuri, Alianța Creștin Liberală a fost obligată să depună săptămâna aceasta, o moțiune simplă pe tema educației, intitulată „PSD amanetează educația pentru a achiziționa voturi!" Ea nu are un caracter formal și nu este de conjunctură. Adoptarea ei reprezintă un semnal clar din partea Parlamentului că Educația trebuie să fie cu adevărat o prioritate națională.
Menirea moțiunii este să atragă atenția asupra pericolului în care se găsește învățământul românesc, care va afecta negativ viitorul tinerilor. Se vorbește de nevoia de reformă în educație, nevoia de a moderniza învățământul, de a-l aduce mai aproape de cerințele de pe piața de muncă. E nevoie de două ingrediente de bază pentru a realiza acest lucru: viziune și voință politică. Din păcate, lipsesc amândouă. La conducerea unui minister atât de important ca MEN, ar trebui promovați oameni competenți, cu o viziune largă asupra educației, care să pună interesul copiilor mai presus de  ale unor căpușe politice, care să vină cu propuneri clare de schimbare, fără să le fie teamă că vor fi schimbați din funcție. Dar, degeaba există viziune, dacă nu se poate aplica nicio schimbare radicală pentru că deranjează interesele unora.
ACL constată că PSD a dat lovitura de grație educației românești prin:
*împrăștierea puținilor bani pe nenumărate sesiuni de bacalaureat sau pregătiri fără finalitate în detrimentul orientării și educării pe parcursul anilor de studiu;
*politizarea excesivă a sistemului educațional, atât la nivel preuniversitar cât și universitar;
*scăderea calității actului de educație prin dubla măsură între prestatorii de servicii educaționale privați și de stat sau prin accesul tinerilor care nu au promovat examenul de bacalaureat în colegiile din cadrul unor universități - banii se vor duce cu siguranță spre clientela politică;
*neadecvarea învățământului în general la cerințele pieței de muncă;
*re-centralizarea sistemului școlar; Actuala Ordonanță blochează complet descentralizarea sistemului școlar. Legea Educației Naționale stipulează că școala era instituția care organiza concursurile pe post, angaja și concedia personalul didactic. Școala era autonomă și putea concedia un profesor neperformant, dacă un părinte sesiza Consiliul de administrație sau lipsa de performanță reieșea în urma analizei rezultatelor unor evaluări interne. Concursul de angajare a profesorilor era la școală - tot școala îi putea demite. În acest moment, concursul se organizează la nivel național și apoi se face repartiția la școală. De acum încolo se reinstalează oficial factorul politic în școala românească. Directorii de școli erau aleși de Consiliul de administrație pe baza unui concurs, iar școala era cea care organiza concursul. Acum, Inspectoratul Școlar Județean organizează concursul. Un inspector numit politic selectează un director. Totul este sub control politic la inspectoratele școlare!
Domnul ministru, în loc să facă strategii coerente pentru a avea un învățământ de calitate, a aplicat o singură strategie: să utilizeze ineficient resursele financiare publice prin mărirea numărului de asistați sociali. Prin introducerea anului pregătitor în facultăți sau a celei de a treia sesiuni de BAC, tinerii sunt menținuți captivi în sistemul de ajutor social.
Prin moțiunea simplă, ACL cere guvernului Ponta:
1.Abrogarea de urgență a OUG nr. 49/2014 pentru a stopa ca aceasta să-și mai producă efectele dezastruoase asupra școlii românești;
2.Finanțarea corectă a educației românești - nu modificări ale legii în avantajul grupurilor căpușă de pe lângă PSD;
3.Descentralizarea reală și depolitizarea școlii românești;
4.Renunțarea la a treia sesiune de bacalaureat;
5.Rezolvarea de urgență a problemei manualelor școlare.
Deputat Florica Cherecheș

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 14:47:50 Ora standard a Europei de Est