Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Mihaela Dindelegan pregãteºte lansarea a cinci cãrþi de poezii

Viaþa pusã în poezie

Mihaela Dindelegan pregãteºte lansarea a cinci cãrþi de poezii

Mihaela Dindelegan pregãteºte lansarea a cinci cãrþi de poezii, dintre care trei sunt destinate copiilor ºi elevilor.

Pare cã s-a nãscut cu poezia în inimã ºi a aºteptat doar clipa potrivitã sã o reverse de acolo afarã ca pe un torent nesfârºit de ape vii.
Dupã un prim volum de versuri lansat anul trecut, Mihaela Dindelegan revine în atenþia cititorilor cu cinci cãrþi de poezii, destinate de data aceasta tuturor categoriilor de vârstã. Legãnatã pe aripile visãrii, autoarea vede o lume nouã plinã de luminã ºi strãlucire, plinã de o fascinaþie a unei vieþi care se împleteºte în armonie ºi cuprinde toate fiinþele vii. De pe aceastã poziþie vine ºi transmite în versuri copiilor gânduri ºi idei legate de sensibilitatea ºi frumuseþea încântãtoare care aºteaptã sã fie descoperitã în toate formele de viaþã, de la firul de iarbã care renaºte dupã o iarnã geroasã, la floarea care-ºi dezvãluie catifelarea în lumina soarelui, la pomii ale cãror frunze danseazã în bãtaia vântului, la fluturii, albinele ºi pãsãrile care încântã privirea cerului cu zborul lor fermecat, ºi la toate vietãþile care umplu de armonie viaþa din jur.
Pline de învãþãminte ºi de exemple copleºitoare de fineþe a trãirilor care se aflã în tot ce e viu, poeziile cuprinse în volumele „Din a vieþii înþelepciune" ne invitã sã ne deschidem inima în faþa comorilor vieþii ºi sã ne lãsãm sensibilizaþi chiar ºi de glasul ascuns al unei flori care ne cheamã sã o ocrotim, pentru a ne putea bucura de frumuseþea ei.
În numãr de trei, cãrþile care poartã titlul „Din a vieþii înþelepciune" sunt concepute pentru niveluri diferite de vârstã, începând cu preºcolarii, elevii din ciclul primar, mergând pânã la liceeni ºi studenþi, ºi aruncând o privire de perspectivã asupra vieþii omului pânã la senectute. În spatele florilor, al fluturaºilor care se înalþã unduindu-ºi aripa în zbor sau al iepurelui care se teme de propria umbrã ne putem regãsi fiecare, de la cel mic pânã la cel vârstnic, cu inocenþa, candoarea, fineþea, teama sau uneori rãutatea care ne caracterizeazã.
O viaþã legatã cu un fir nevãzut de iubire de cãtre Cel care a creat-o, o viaþã care se dezvoltã în mii ºi mii de forme vine sã ne cheme dintre paginile cãrþilor la armonie ºi la înþelegere, sã înlãturãm rãul din calea ºi din gândirea noastrã ºi sã ne ancorãm cu toate forþele în frumos pentru a putea sã ne îmbogãþim cu imensitatea de splendori care ne zâmbesc la tot pasul în tot ceea ce reprezintã viaþã curatã. Dezvoltate în peste 300 de poezii pe parcursul celor trei volume „Din a vieþii înþelepciune", ideile sunt îmbrãcate în cuvinte simple sau profunde, în funcþie de vârsta celor cãrora li se adreseazã. Volumul destinat copiilor mici cuprinde poezii jucãuºe, ritmate ºi uºor de învãþat, definitorie în acest sens fiind simplitatea exprimãrii, dupã cum spune însãºi autoarea:
 
„În simplitate am învelit
Gândul pe care vi l-am dat,
Sã poatã fi de toþi citit
ªi bucurie sã fi aflat
 
Chiar ºi acei ce nu-l citesc,
Dar îl aud de la pãrinþi
În vreme ce în gând pãºesc
Pe urma strofelor cuminþi".
 
ªi pentru ca ideile cuprinse în carte sã poatã fi mai uºor de reþinut, fiecare poezie este însoþitã de câte o planºã de colorat care ilustreazã esenþa versurilor. Astfel de planºe însoþesc ºi poeziile din primul volum, destinat elevilor din ciclul primar. În cazul acestora, gândurile sunt îmbrãcate în cuvinte mai bogate ºi mai pline de înþelesuri.
 
„Am prins în palma mea culoarea
ªi stele-n suflu au zburat
Sã înlãture din gând paloarea
Când peste tine s-au lãsat
 
Plãpând, ca sã nu te rãneascã
În zborul lor cel colorat,
Ci gândul sã þi-l întãreascã,
Sã poatã creºte mai curat".
 
Acestea sunt gânduri ale autoarei inserate pe coperta cãrþii. În fine, volumul de poezii destinat elevilor mai mari, tinerilor, adolescenþilor ºi adulþilor þine cont de experienþele de viaþã ale acestora ºi prezintã aspectele vieþii din lumea înconjurãtoare în toate nuanþele lor, cu bune ºi cu rele.
 
„Am modelat cu încântare
Vii versuri ce le-am inserat
Într-o carte, ca-n înserare
Gândul sã nu îl fi lãsat,
 
Ci sã aºtern în el dulceaþa
Când viaþa începe un gust amar
Sã lase-n urma sa pe faþa
Ce numãrã ani în calendar".
 
Astfel se exprimã autoarea în poezia de pe coperta acestui volum din seria „Din a vieþii înþelepciune", volum care de fapt este al doilea în ordinea scrierii poeziilor.
În fine, în ultimele douã cãrþi ale autoarei visul pãºeºte dincolo de limitele imaginaþiei obiºnuite ºi ne aduce în faþa ochilor imagini de o splendoare copleºitoare, de o grandoare ieºitã din comun ºi de o mãreþie exuberantã, deoarece protagoniºtii acestor cãrþi sunt cerul ºi stelele, infinitul ºi veºnicia, marea ºi întinderea albastrã deasupra ei care o îmbrãþiºeazã în dansul valurilor înspumate. O poveste de dragoste la nivel de univers descrisã în versuri, însã o iubire care aprinde cerul ºi înflãcãreazã marea, astfel pot sã fie definite poeziile cuprinse în volumele „În ochii Infinitului" ºi „În rãsãritul altei vieþi". Pornind de la descoperirea fãcutã de autoare cã infinitul, chiar ºi prin repezentarea graficã pe care i-au dat-o oamenii, are ochi, poeta deschide porþile unei vieþi inimaginabile, în care cuvintele definitorii sunt: splendoare, eleganþã, fineþe, strãlucire, armonie, magnific, eternitate, veºnicie, plutiri catifelate ºi infinite tonuri de nuanþe ºi culori. Cuvintele mlãdiate în strofe elegante picteazã în faþa ochilor cititorului un tablou mirific al unei vieþi din care rãul a fost alungat de o zânã mãiastrã, care este Viaþa însãºi în toatã strãlucirea ºi splendoarea ei. Ideile celor douã cãrþi se împletesc la fel ca spiralele vieþii din lanþul ADN ºi vor sã constituie de fapt o punte în infinit, o scarã pe care omenirea sã facã un simplu pas ºi sã se trezeascã înconjuratã pentru veºnicie de realitatea de vis descrisã în versuri.
Toate cele cinci cãrþi au apãrut în aceastã lunã la Editura Duran's, urmând sã fie prezentate publicului larg joi, 18 septembrie 2014, de la ora 11, în amfiteatrul Bibliotecii Judeþene „Gheorghe ªincai".
Mai multe informaþii despre aceste cãrþi pot fi gãsite pe siteul autoarei, www.petaledestea.ro, volumele urmând a fi disponibile în librãrii ºi chioºcurile de vânzare a presei din Oradea, la editurã, sau pot fi comandate pe site. Preþul fiecãrui volum este de 15 lei.
Mihaela Dindelegan ne-a descoperit cã în prezent pregãteºte publicarea unor cãrþi de poveºti în versuri pentru copii, precum ºi înregistrarea audio a acestora ºi difuzarea lor pe CD. În prima fazã, poveºtile vor putea fi auzite la Radio Maria, în emisiunile pentru copii.
Roxana Popescu
P.S. Pentru mai multe poze, accesaþi Galeria foto: Mihaela Dindelegan pregãteºte lansarea a cinci cãrþi de poezii.

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 12:08:48 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...