Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality

În cadrul Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții

Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality

În cadrul Programului European de Învățare pe tot Parcursul Vieții, derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, am beneficiat de un grant pentru vizita de studiu din Coimbra-Portugalia: Strategii de îmbunătățire a calității educației.

Desfășurat în perioada 04-10.05.2014, programul  a fost o modalitate de a cunoaște și a interrelaționa cu formatori, cadre didactice din țările europene: Polonia, Slovenia, Luxemburg, Germania, Italia, Grecia, Franța, Anglia etc. Obiectivul acestei vizite de studiu a fost generarea de noi schimburi de experiențe și bune practici între gazde și participanți, inițierea și stabilirea de contacte în vederea demarării unor viitoare proiecte comune. Þara gazdă își dovedește încă din prima zi farmecul și ospitalitatea: o primire călduroasă, imaginile unor clădiri de pe fereastra microbuzului ce ne transportă spre hotelul situat pe malul râului.
Coimbra, fosta capitală a Portugaliei, azi, cel de-al treilea oraș ca mărime, rămâne una dintre cele mai importante așezări ale zonei centrale. Discuțiile cu ceilalți participanți se-nfiripă din prima zi, toți dornici fiind să cunoască noile experiențe de învățare, să comunice și să împărtășească la rândul lor altora, din propria experiență. Instituția organizatoare, Centro de Formacao de Associacao-Coimbra, ne-a întâmpinat cu un program complex, în care activitățile de formare: cursuri, seminarii alternează cu cele de cunoaștere a tradițiilor și culturii portugheze. Vizita la școala D. Duarte este o ocazie de a ne introduce în sistemul de educație al țării gazdă. Elevii de la filiera vocațională își demonstrează priceperea și îndemânarea, sub îndrumarea maiștrilor instructori. Seminarul de  la Universitatea Coimbra ne familiarizează cu o altă dimensiune a educației, aceea a științei și cercetării din învățământul superior; universitatea din Coimbra, una dintre cele mai vechi din Europa, fiind recunoscută prin tradiție. Biblioteca Joanina, datând din sec. al XVIII-lea sau librăria universității este una dintre cele mai vizitate clădiri ale complexului universitar. În cadrul seminarului ne sunt prezentate bune practici pentru formarea ș perfecțonarea cadrelor didactice.
Experiențele dobândite și discuțiile de grup relevă aspecte ce demonstrează afilierea învățământului românesc la structurile de educație europene: formatorii de cadre didactice colaborează cu profesorii pentru a identifica nevoia de formare, urmând a stabili sesiuni și programe de formare, pe baza acestor cereri. Se evidențiază un interes sporit și o puternică implicare pentru sesiunile care furnizează cursuri ce pot fi utilizate în practica de predare. În cadrul acestora, sunt prevăzute adesea materiale didactice și portofolii pentru profesori. În formarea cadrelor didactice sunt evidențiate acele aspecte care sunt relevante și utile. Profesorul are dreptul de a alege și de a selecta acele activități de formare care coincid cu interesele sale profesionale. Formatorii de cadre didactice desfășoară lecții deschise, la care cadrele didactice pot participa, cu scopul deprinderii unor strategii didactice și metodologii adecvate. În primul an de activitate, profesorii debutanți beneficiază de îndrumarea unui profesor cu experiență.
Între sistemele educaționale ale țărilor europene există asemănări și deosebiri; în ciuda acestora însă, departamentele guvernamentale și de conducere din învățământ recunosc importanța formării continue a cadrelor didactice în vederea creșterii calității actului predării și învățării. Din discuțiile participanților, fructuoase și interesante se evidențiază și alte aspecte: Europa nu are o strategie comună în învățământ, fiecare țară având propriul sistem sau mai multe.
În Portugalia, spre exemplu, se evidențiază tranziția dintre limbă și cultură. Sub aceste auspicii, vizitarea ruinelor romane, de la Muzeul Conimbriga e o incursiune în trecut; pe lespezile colbuite ale istoriei, vestigiile trecutului vorbesc despre o întreagă cultură și civilizație.
Un alt obiectiv turistic, istoric și cultural din amplul program stabilit de organizatori a fost vizitarea muzeului roman Cryptoporticus, una dintre curiozitățile Muzeului Machado de Castro. Situat pe un deal, acesta constă într-o construcție subterană de două nivele menită a fi o platformă artificială, ca bază pentru forum. Modernizat ulterior în timp, la muzeul Cryptoporticus, se pot admira învăluite în umbre de legendă bustul Agrippinei, al lui Vesspasian și al lui Traian, piese de sculptură care s-au găsit printre rămășițe.
Dincolo de aspectul inovator al formării și perfecționării în sistemul de învățământ, vizitele de studiu, în general, reprezintă o punte de acces spre cunoaștere și progres, o modalitate prin care UE reprezintă, în ciuda asemănărilor și deosebirilor, un areal de creștere și dezvoltare pentru fiecare cadru didactic. 
Această vizită de studiu a fost realizată cu sprijinul Comisiei Europene. Acest articol reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Director CCD Bihor,
prof. Carmen Bodiu
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality.

Trimite email
marți, 3 decembrie 2024, 19:43:06 Ora standard a Europei de Est