Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

O călătorie fascinantă!

Visul, devenit realitate

O călătorie fascinantă!

Totul a început cu un simplu vis. Și iată că în cele din urmă, visul a devenit realitate. Timp de 9 zile (11-19 aprilie 2014) am fost părtașii unei călătorii fascinante într-o țară cu totul deosebită: Italia.

Împreună cu profesorii noștri de istorie și geografie (Ramona și Florin Iștoc) am străbătut această țară descoperind misterele ei.
Cred cu tărie că Italia e una dintre țările lumii unde în orice colțișor ai merge n-ai cum să te plictisești. Peste tot mustește cultura, istoria în tot și-n toate. Deși e atât de simplă, bucătăria italiană te lasă de fiecare dată fără cuvinte, iar natura e un spectacol. 
După un drum destul de lung, am ajuns în Verona. Orașul e unul dintre cele mai cunoscute orașe din Italia și asta datorită unei singure atracții – Casa Julietei. Surprizele pe care orașul ți le rezervă ție, turist ignorant, sunt însă atât de mari încât nu-ți mai vine să pleci. O dată pentru că te îndrăgostești de Verona mai ceva ca Romeo de Julieta și apoi pentru că îți dai seama că mai erau atât de multe de văzut și de făcut. Însă nu am început cu Casa Julietei. Arenele romane, Castelvecchio, dar și Piața Signori ne-au oferit ocazia de a savura din frumusețile orașului și de a ne bucura de o priveliște mirobolantă asupra acestuia.
Pisa și Florența au fost următoarele noastre orașe de pe listă. Pisa este o bucățică din soarele Toscanei. Este un clișeu să-ți faci poze cum sprijini turnul, însă până nu ajungi acolo nu ai cum să-i simți farmecul. Pur și simplu pare rupt din cu totul alt peisaj. De-a lungul timpului s-au scris foarte de multe despre Florența, dar fiecare experiență în parte are farmecul ei, iar pe noi, inima Toscanei cum este numită, ne-a vrăjit. Cum să nu te simți special dacă Florența este probabil ultimul oraș conservat al Renașterii din lume și este considerat de mulți ca fiind capitala artei. Mergând pe străzi respiri istorie. Fiecare colțișor din oraș are o poveste, pietrele pe care calci sunt tocite pur și simplu de milioanele de turiști care s-au strâns de peste tot din lume ca să venereze arta dusă la cote maxime. Bineînțeles, în Florența nu trebuie să ratezi obiectivele turistice – Palazzo Pitti, Piazza della Signoria, Ponte Vecchio (cel mai romantic loc posibil), Catedrala Santa Croce, Domul.
Următoarele două zile le-am petrecut în două orașe minunate Roma și Vatican (ce-i drept, Vaticanul este un stat în stat, însă și el a avut mistere pe care am reușit să le descoperim).
Știți cum se spune… toate drumurile duc la Roma. Și pe noi se pare că ne-au dus. Orașul Etern, Orașul celor Șapte Coline, La Dolce Vita, toate aceste sintagme trimit la un singur oraș: Roma – un centru cultural, religios și de putere pe parcursul a milenii întregi. Am fost încântați de faptul că am putut vedea una dintre cele 7 minuni ale lumii și dacă nu v-ați dat seama, vorbim despre Colosseum. Priveliștea pe care ne-a oferit-o superbul Palatino asupra orașului a fost parcă ruptă din rai. Vedeai pur și simplu eleganța și istoria Romei. Ne-am bucurat să trecem și pe langă Forumul Roman, Columna lui Traian și Monumentul Vittorio Emanuele II, care nu au fost nici ele mai prejos.
După o zi lungă și obositoare, dar frumoasă, ne-am bucurat să ajungem la hotel, unde ne-am putut odihni pentru următoarea zi. 
Dis-de-dimineață, am pornit spre Vatican. El este o comoară a culturii mondiale, prin neprețuitele opere de artă pe care le deține. Știind că trebuie să ajungi devreme la Muzeele Vaticanului, ne-am grăbit și noi cât am putut. După ce am stat la coadă, ca tot omu, am reușit să intrăm. Ceea ce am văzut acolo ne-a fascinat. Într-adevăr, operele de artă pe care le deține sunt absolut superbe. Capela Sixtină este și ea o minunăție, pe care trebuie să o vezi, indiferent cât e coada de lungă. Îndreptându-ne spre Basilica din San Pietro, a venit ploaia și pe acolo, sau mai exact, grindina. Desigur că ne-am făcut uzi din cap până-n picioare, iar vizita Basilicii a fost reprogramată.
Următoarea zi a fost dedicată (în cea mai mare parte) vizitării a două obiective importante: Pompei și Napoli.
Vulcanul Vezuviu ne-a lăsat „cu gura căscată” cum se zice. Grandoarea lui, dar și istoria lui ne-a fascinat. Însă desigur, nu am vrut să ne apropiem prea mult (cine știe când explodează). Vizitarea ruinelor celebrului oraș Pompei, dar și turul panoramic al orașului Napoli ne-au lăsat o amintire frumoasă.
Deoarece în ziua precedentă nu am reușit să ajungem la Basilică, ne-am întors repejor la Vatican, după care ne-am îndreptat spre Roma, să vedem Panteonul și bineînțeles Fontana di Trevi. Acolo, zilnic, turiștii vin să arunce monede în fântână. Legenda spune că trebuie să stai cu spatele la fântână și să arunci o monedă cu mâna dreaptă, peste umărul stâng; dacă faci acest lucru, cu siguranță te vei întoarce la Roma. Monedele care sunt aruncate zilnic în fântână (se poate ajunge la câteva mii de euro) sunt adunate noaptea sau dimineața devreme și sunt donate organizației Caritas pentru ajutorarea săracilor.
Ziua de joi a fost destinată orașului San Marino. Dar până să ajungem acolo, ne-am oprit pentru jumătate de oră în bine cunoscuta stațiune Rimini, pentru o tangență cu marea. Continuându-ne drumul, am ajuns în San Marino. Micul stat San Marino este al treilea cel mai mic din Europa și este constituit din nouă citadele împrăștiate pe versanții munților. Farmecul incontestabil al locului este că în orice parte priveam, vedeam o panoramă unică. Orașul este situat la o înălțime mare. Am avut timp să facem cumpărături, să mâncăm și să vizităm tot ce trebuia. Spre seară ne-am îndreptat spre Lido di Jiselo, pentru ca-n următoarea zi, fiind și ultima, să vizităm Veneția.
Insula mișună de turiști. Insula este atât de frumoasă și de romantică, încât trebuie neapărat să vizitezi Veneția. Timp de câteva ore, ne-am pierdut prin minunatul oraș. Puntea Suspinelor, dar și micuțele magazine care se întind și se încâlcesc pe străzile Veneției au fost de o adevărată frumusețe.
Așa s-a încheiat și ultima noastră zi binecuvântată cu atâtea frumuseți neasemuite!
Le mulțumim domnilor profesori pentru oportunitatea pe care ne-au oferit-o, grupului din Salonta cu care ne-am distrat foarte bine și cu care sperăm să mai mergem și în alte locuri, celor doi șoferi, și nu în ultimul rând, ghidului, fără de care nu ar fi fost la fel. Deși am încercat să sintetizez cât de mult am putut tot ceea ce am vizitat, ar mai fi fost atâtea de spus, dar cel mai important lucru este că Italia rămâne una dintre țările cu o magnifică istorie și grandoare, pe care cel puțin odată în viață merită să o vizitezi.
Reporter: Șaitoș Petra,
clasa a X-a A, L.T.B. „Emanuel” Oradea
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O călătorie fascinantă!

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 13:52:58 Ora standard a Europei de Est