Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a

Joi, la Căminul Cultural din Oșorhei,

Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a

Joi, 10 aprilie 2014, la Căminul Cultural din Oșorhei, s-a desfășurat ediția a III-a a proiectului județean „Tradiții folclorice între trecut și modernitate”, derulat de Școala Gimnazială Nr. 1 din Oșorhei (director, prof. Adriana Indrie), în parteneriat cu șapte școli gimnaziale din Calea Mare, Husasău de Criș, Ineu, Răbăgani, Roșia, Săcădat și Þețchea.

Evenimentul a fost onorat de prezența oficialităților locale, dl primar Ioan Pop și dl viceprimar Ioan Gligor și a inspectorului școlar din teritoriu, dna prof. Felicia Ianța. Manifestarea a fost deschisă de directorul școlii și responsabilul de proiect, dna prof. Adriana Indrie.   
„Proiectul caută să îmbine interculturalitatea cu promovarea valorilor tradiționale românești, propunându-și o reîmprospătare a memoriei colective în ceea ce privește aceste tradiții. Frumusețea portului popular românesc, obiceiurile etnografice și folclorice, tradițiile religioase, care, paradoxal, rămân necunoscute generației tinere. Chiar dacă lumea satului românesc îmbină mediul de trai al unei generații aflate în puterea vârstei, cu cea a unei generații tinere, trecutul și tradițiile românești nu mai sunt promovate, sunt uitate ori desconsiderate. Elevii au putut astfel să intre în contact direct cu tradițiile satelor și ale regiunii din care provin, pot să participe la aceste obiceiuri, luând cunoștință de trecutul comunității din care se trag. Prin interculturalitate, își pot regăsi obiceiuri și tradiții populare caracteristice zonei istorice Crișana, promovându-și astfel propriile valori, dar  și preluând altele noi.
Am dorit să se cunoască valoarea satului românesc, obiceiurile și tradițiile din Vestul României și a altor regiuni din țară La actuala ediție, ne-am axat pe expoziție de picturi și icoane pe sticlă, realizate de elevi, a unor obiecte și meșteșuguri legate de ocupații românești din gospodăria tradițională; reprezentanții echipajelor au prezentat meșteșug, obiect sau obicei tradițional din gospodăria românească”, ne-a spus coordonatorul de proiect, prof. dr. Claudia Tișe.
Al treilea punct în concurs a constat în susținerea pe scenă a unui momentul  artistic, legat de tradiția practicată în (satul sau) comuna reprezentată. În această idee, pe scenă au fost prezentate: obiceiuri specifice, dansuri populare, scenete tematice, precum și pricesne, dacă tot suntem înaintea sfintelor sărbători de Paște.
La actuala ediția au participat elevi și cadre didactice de la Școala Gimnazială  Nr. 3 Calea Mare, Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu, școlile gimnaziale nr. 1 din Oșorhei, Răbăgani, Roșia și Săcădat și Școala Gimnazială Nr. 2 Þețchea.
Spectacolul a fost diversificat, pornind de la obiceiuri tradiționale (Prinsul suratelor, Lioara și Turca),  la șezători și momente artistice, dansuri populare, precum și o parodie care a îmbinat tradiția cu umorul și modernismul prezent în showurile de televiziune. S-a expus furca și fuiorul, roata de tors, brodatul, războiul de țesut, meșteșugul împletirii paielor și nuielelor.
Clacă de tors
Echipajul de la Școala Gimnazială Nr.3 Calea Mare, comuna Lăzăreni, coordonat de dna prof. Cristina Bota și Oana Burle, a prezentat clacă de tors; alături de găzdoaia Teodora Pintea, au venit la clacă șapte clăcășițe, cu furci de tors cu roată; tot Teodora a prezentat în fața juriului meșteșugul și obiectele expuse la standul lor: furcă cu roată, socală, darac, spată, fus, caier, voșalău, suveică, lampă cu feștilă, iar Larisa Popa a expus icoane.   
Buchet de pricesne „La tine vin, Măicuță
Copiii din Husasău de Criș au fost însoțiți de dna prof. Ioana Miron. Andreea Drugaș a explicat meșteșugul țesutului, cum se utilizează socala și suveica și rolul lor la țesut. Diana Gheran a demonstrat pe socală. Șapte fete (Bobuș Anamaria, Tocai Bianca, Bucur Mihaela, Drugaș Camelia, Avram Antonia, Gheran Diana și Drugaș Andreea) au interpretat un buchet de pricesne: La tine vin, Măicuță, Duminica de Florii, Sub o salcie pletoasă, Cruce sfântă părăsită. „La biserica din sat, ele le cântă împreună cu părintele paroh Ioan Ghitea”, a ținut să precizeze dna prof. Ioana Miron.
Șezătoare tradițională
Școala Gimnazială Nr. 1 Oșorhei a prezentat o șezătoare tradițională românească din regiunea Crișului Repede, în care replicile umoristice au fost completate de cântece populare, zicători din zonă și un dans tradițional din regiune. Șezătoarea a fost pusă în scenă de prof. Franciac Ana (director adjunct al școlii), prof.  Þoca Amalia, Romina Nemeș și Negruț Valerica. Expoziția de obiecte tradiționale  și meșteșuguri a fost realizată cu ajutorul elevilor de prof. dr. Claudia Tișe. A fost prezentat meșteșugul făuririi zgardei ca parte de decor tradițional al portului popular românesc. Icoanele pictate au fost coordonate de prof. Fekete Nausica. „Modernismul nu exclude tradiția. Folclorul este un mod de viață prin care  trecutul rămâne prezent în viața noastră, un model care ne oferă educație și prin care putem să devenim mai buni”, susține coordonatorul de proiect, prof. dr. Claudia Tișe.
Sceneta Zahail
Reprezentanții ciclului primar de la Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu au prezentat pe scenă sceneta Zahail; au interpretat: Kondor Andreea, Buciu Vanessa, Mendea Vlad, Harț Andreea, Sărăcuț Denisa, Gherghel Tudor; ei au fost coordonați de prof. Mariana Micloș, Kecskes Gabriela, Suciu Petronela și Karacsony Zoița.
La Răbăgani, obiceiul cu Turca
Elevii din Răbăgani, îndrumați de prof. Adela Petriș, Ionuț Stanciu și Mirela Iancu, au prezentat un recital de pricesne („Iisus al meu Mântuitor”, „La Tine vin” și „De mult, Iisuse”), solist Emanuela Sferle, un obicei local specific: Turca (iar Cosmin Pașca a alduit colacul), dansuri populare și o masă cu obiecte tradiționale: lămpaș, socală, furcă la picior cu roată, vârtelniță cu coarne, farfurii și oale din lut.
Obiceiuri la Roșia: Prinsul suratelor și Lioara
Reprezentanții Școlii Gimnaziale din Roșia, coordonați de prof. Florentin Ciuhandu și Gheorghe David, au prezentat pe scenă obiceiurile Prinsul suratelor și Lioara; două pricesne (Avem o țară și Mama), solistă, Andreea Zăvoian, iar ca obiecte tradiționale, au prezentat pieptenele de câlți și socala (Petruța Tirla a prezentat socala).
Bianca Drăgușanu s-a măritat la Săcădat   
Putem spune că Săcădatul ne-a șocat mereu cu câte ceva!
Acum au adus-o pe Bianca Drăgușanu care s-a măritat la Săcădat… cu un cioban!
Parodia (Nuntă cu un final neașteptat) a prins la micii spectatori care s-au distrat de minune; în rolurile cheie: primarul Vanghelie – Cornea Cosmin, Bianca – o fetiță (actriță) totală: Jurca Denisa, Victor Slav – Chiricuță Antonio, Adi Cristea – Zlibuț Ionuț, Coco Păun – Szilagyi Timotei; dansatori: Munteanu Denisa, Mate Alexandra, Sime Raluca, Ciabrun Adona. La prezentarea meșteșugului, Andreea Trifa (olimpică la geografie, calificată pentru etapa națională) ne-a arătat ce a cusut pe procouțe (preșuri) și ștergare. Ea a învățat meșteșugul de la bunica Ana. Camelia Ciabrun, talentată la pictură, a adus două icoane pe sticlă (Blândul păstor și Maica Domnului cu Iisus în brațe); echipajul de la Săcădat a fost coordonat de doamnele prof. Maria Sime și Nicoleta Mocan.
Scenetă de Paște la Þețchea
Copiii din Þețchea, îndrumați de prof. Mariana Marina și Florian Victor Irimescu,  au pus în scenă Învierea Domnului; au recitat poezii de Paști (Adrian Ionuț Bogdan, Varga Emilia Florentina, Torok Adalbert) și au interpretat pricesne (Hristos a înviat! Să faci, o, Isuse din inima mea), au expus icoane pe sticlă: Bogdan Adrian și Maria Zirbău; meșteșugul de Florii, Intrarea Domnului în Ierusalim, a fost prezentat de Andreea Maria Bogdan.
„Se pot face lucruri minunate!
Juriul celei de-a III-a ediții a fost alcătuit din: dna inspector școlar Felicia Ianța, prof. Adriana Indrie, directorul școlii și responsabil de proiect, prof. Bianca Bulgaru și Laura Pop, înv. Dana Incze și Florina Ducu, precum și eleva Camelia Mercea.
Înainte de înmânarea premiilor, președintele juriului, dna inspector școlar Felicia Ianța, ne-a declarat: „Am văzut la acest adevărat festival al tradițiilor, obiceiurilor și meșteșugurilor că se pot face lucruri minunate cu elevi talentați și dascăli motivați. Apreciez eforturile depuse, dăruirea și priceperea copiilor, dar  și implicarea responsabilă și eficientă a cadrelor didactice”.
Premiile acordate
locul I - Școala Gimnazială Nr.1 Oșorhei
loc.II - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
loc.III - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
Mențiuni: Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu de Criș, Școala Gimnazială Nr.1 Roșia, Școala Gimnazială Nr.1 Săcădat, Școala Gimnazială Nr.2 Þețchea
La icoane
Locul I -   Ciabrun Camelia - Școala Gimnazială Nr.1 Săcădat
locul II - Popa Larisa - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
locul III - Zirbău Maria - Școala Gimnazială Nr. 2 Þețchea
Mențiune - Molnar Eniko - Școala Gimnazială Nr.1 Oșorhei
La meșteșuguri
Locul I - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
locul II -  Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat
locul III - Școala Gimnazială Nr. 1 Oșorhei
Premiul  special  al  juriului pentru interpretare
Drugaș Andreea  - Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș
Zăvoianu Andreea -  Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia
Pașca Cosmin - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Sferle Emanuela - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Premiul  special  al  juriului la dansuri populare - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Premiul  special  al  juriului pentru autenticitate costume
Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Școala Gimnazială Nr.1 Roșia
Să mai spunem că și doamna inspector școlar Felicia Ianța a fost răsplătită cu un Premiu special (dar și presa).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (118 poze), accesați Galeria foto: Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a.

Trimite email
sâmbătă, 21 decembrie 2024, 18:02:05 Ora standard a Europei de Est