Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Interviu cu prof. Ioan Șereș, inspector general al Inspectoratului Școlar al județului Bihor

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Din 31martie 2008, Inspectoratul Școlar al județului Bihor are un nou general în persoana profesorului Ioan Șereș, cunoscut de dascălii bihoreni ca un bun manager și din „mandatele” anterioare, când a fost inspector de personal, inspector general adjunct cu reforma, iar ultima oară inspector școlar general, funcție din care a demisionat la 1 noiembrie 2003, din cauza unor conflicte cu ministerul.

 -Domnule inspector general, Ioan Șereș, dând știrea numirii dumneavoastră în funcția de inspector general al Inspectoratului Școlar chiar la 1 aprilie, unii puteau să o ia drept păcăleală, dacă nu ne-ar cunoaște, și nu ar fi vizualizat pozele publicate (pe site) de la evenimentul petrecut în sala Filarmonicii de Stat din Oradea.
-După cum îi știm, cel puțin dascălii noștri nu sunt atât de slabi de înger. Iar decizia de numire poartă data de 31 martie 2008. Evenimentul a fost deosebit, ca și cadrul în care s-a desfășurat, fiind prezenți în sală inspectorii generali din întreaga țară, care participau la Oradea la o reuniune de două zile cu reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului. Iar numirea a venit din partea unui secretar de stat, chiar dacă dna Pasztor Gabriella este de-a noastră, având funcția de secretar de stat pentru învățământul în limbile minorităților și relații internaționale.
-O perioadă îndelungată ați ocupat diferite funcții în cadrul Inspectoratului Școlar, pe care le-ați părăsit, de fiecare dată, doar prin demisii personale pe care vi le-ați asumat în momentele respective. E antologică ultima demisie, din înalta funcție, căreia i-am putea spune: „Gâlceava generalului Șereș cu ministerul”...
Când ați ocupat prima funcție la Inspectoratul Școlar și când s-a produs ultimul „divorț”?
-Am început ca inspector de personal, în 1991, și am demisionat din funcția de inspector general la 1 noiembrie 2003, în urma unui conflict cu ministerul.
În perioada 1991- 1995, am fost inspector de personal; din 1995, inspector general adjunct cu reforma, până în mai 1997, când am demisionat, iar din februarie 2001 și până la 1 noiembrie 2003, inspector general.
Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție.
„Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”...”
-Cum ați regăsit Inspectoratul Școlar, ce „moștenire” aveți spre gestionare, noutăți de început?
 -Drept să spun mi-a fost un pic groază, pentru că între timp s-au produs multe modificări legislative și metodologice, dar nu e chiar așa de grav, precum mi-am închipuit. Ceea ce stăpâneam înainte ca inspector general e valabil și astăzi. Sunt însă noutăți, schimbări la nivel de sistem. Grijile financiare au fost descentralizate. Este mai simplu prin implicarea primăriilor. Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”(nenoroc în ghilimele), în sensul că trebuie să gestionez finanțări importante pentru sistem. Chiar în 31 martie, a avut loc o ședință de guvern care a scos o hotărâre (Hotărârea 370 din 31 martie 2008), prin care s-au alocat învățământului din Bihor sume frumoase: 1.023 de mii de lei pentru șase unități de învățământ care au reabilitări și reparații capitale în curs de derulare. Pentru continuarea lucrărilor la cele două campusuri școlare începute (C. E. „Partenie Cosma” și Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”) în Oradea și Liceul Teoretic „Petofi Șandor” din orașul Săcuieni au fost alocate câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. Pentru două grupuri școlare, tot un fel de campusuri, la Cadea și Aleșd („Alexandru Roman”), tot câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. O sumă extraordinar de frumoasă, 9.733 de mii de lei, pentru 105 unități școlare care au obiective de investiții, reabilitări, reparații capitale în curs de desfășurare, coordonate în totalitate de Inspectoratul Școlar. Douăzeci de unități de învățământ beneficiază de 4.241 de mii de lei pentru realizarea de utilități (19 din mediul rural, plus Grădinița nr. 1 din Marghita – pentru modernizare), toate fiind coordonate de I.S.J.Bihor.
-Într-adevăr, se vor pune în mișcare sume imense pentru reabilitări, modernizări și reparații capitale, necesare de altfel, dar pentru mobilierul școlar?
-Acum, am distribuit în școli comunicări cu banii pentru mobilier școlar nou în aproape toate unitățile, în funcție de solicitările înaintate. Suma totală pentru mobilier se ridică la 3.047 de mii de lei.
-Domnule inspector general, microbuzele școlare promise Bihorului și plătite (așa  se spune), vin tot mai greu. Miercuri, 9 aprilie, am fost prezenți la livrarea celor trei microbuze Fiat restante din lotul celor 12.
-Din păcate, nici noi și nici ministerul nu putem face nimic pentru a urgenta livrarea.
Apropo de microbuze, dorim să înlocuim vechile microbuze școlare (ARO). La Abram, Valea lui Mihai și Tarcea s-a și făcut înlocuirea, iar în perioada următoare, vom mai primi 14 microbuze Volkswagen, pentru clubul sportiv „Bihorul”, Lugașu de Jos, Vadu Crișului, Aușeu, Sânmartin (înlocuire ARO), Hotar, Buntești, Borod, Școala din Aleșd, Olcea, Tinca, Cociuba Mare, Căbești și Căpâlna.
Întâmpinăm greutăți în distribuirea acestor microbuze școlare. Sunt primării, cum este cea din Chișlaz, care declară că nu găsesc resurse financiare pentru plata șoferului și întreținerea microbuzului, deși, prin comasare, s-a desființat ciclul gimnazial (simultan) de la Cihei, reducându-se un număr de posturi de profesori, pe care i-am rezolvat. În acest fel, s-a făcut economie la salarizarea profesorilor la nivelul comunei, plus că acele săli de clasă dezafectate nu mai trebuiesc reparate și întreținute. Chișlazul este însă un caz izolat...
O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite
-Timp de două zile (în 1 și 2 aprilie), la Oradea, s-a desfășurat  reuniunea de lucru a reprezentanților Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cu inspectorii școlari generali.
Care au fost principalele probleme dezbătute?
-La o întâlnire de mare ținută, coordonată de reprezentanți de rang de secretar de stat, inspectorii generali au apreciat proiectul național lansat de reprezentanții Inspectoratului Școlar al județului Bihor – disciplina opțională „Educația ecologică și de protecție a mediului”, iar M.E.C.T. a reacționat pozitiv la editarea și distribuirea pe inspectorate școlare a manualelor noii discipline opționale. Este poate primul act de reformă care nu vine de sus, de la M.E.C.T., ci din teritoriu, respectiv de la noi, de la Inspectoratul Școlar al județului Bihor.
O problemă cu care se confruntă inspectorii generali este problema repartizării absolvenților de clasa a VIII-a în licee și școli de arte și meserii. Până acum, doar cei care promovau testele naționale puteau accesa locuri în licee. De-acum, cu teza unică, făcându-se media, toți vor putea accesa aceste locuri, în ordinea mediilor.
Cea de-a doua problemă importantă ridicată a fost cea a bacalaureatului. Anul acesta, examenul de bacalaureat va fi cel mai sofisticat. Propriu-zis, de această dată, vom avea două feluri de bacalaureat: unul după programa nouă pentru clasele a XII-a de la zi, ruta directă, și altul după programa veche pentru clasa a XIII-a ruta progresivă și alte forme de învățământ (seral și frecvență redusă).
Mișcarea personalului didactic va fi grea. Sunt foarte mulți absolvenți pe anumite specializări, iar sistemul nu-i poate înghiți. Și acum zece ani, au fost posturi greu accesibile, iar altele care devin tot vacante pentru că nimeni nu le vrea.
Legat de reformă, se tot vorbește de aerisirea programelor, dar, practic, nu se face nimic. Nu toate manualele alternative răspund cerințelor. Îmi amintesc, eram inspector cu reforma, când englezii au gândit sistemul de manuale alternative. Se stabilesc, ca la licitație, puncte de evaluare, și în funcție de acestea se acceptă o variantă sau alta (fidelitatea programei, realizarea din punct de vedere didactic: grafic și metodologic, plus  accesibilitate – preț). La noi, s-au făcut autori de manuale toți cei care au avut prieteni în stânga și în dreapta.
Problema violenței în școli a fost pusă pragmatic. Preocupați cu problemele existenței, care nu sunt deloc ușoare, părinții au scăpat copiii de sub control, iar aceștia au intrat în diferite grupuri. Stoparea fenomenului nu trebuie să se facă mărind numărul  de paznici (portari), ci prin întronarea unui spirit educativ al școlii. Activitățile desfășurate în parteneriat cu poliția se dovedesc eficiente.
-Domnule inspector general, la finalul discuției noastre, câteva dintre problemele pe care vi le-ați propus la început de „mandat”.
- Să fac cât mai eficiente aceste lucruri legate de problemele ridicate la reuniunea inspectorilor generali. Să implementez ca lumea programul de transport al elevilor. O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite, în acest sens, aștept finanțarea pe cap de elev. Doresc apoi să elimin mentalitatea că fiecare trebuie să aibă neapărat un loc de muncă, un post (călduț). Școala nu există în primul rând pentru profesori, ci pentru copii!
- Vă mulțumesc, și vă doresc succes în implementarea celor propuse.
Ovidiu DAN

Trimite email
joi, 21 noiembrie 2024, 12:30:10 Ora standard a Europei de Est