Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Episodul 4: Kerala – Ținutul lui Însuși Dumnezeu

PRIMA VIZITÃ ÎN ȚARA CONTRASTELOR (ultimul episod)

Episodul 4: Kerala – Ținutul lui Însuși Dumnezeu

A trecut peste o lunã de când m-am întors din India și am descris deja o parte din impresiile mele de cãlãtorie în patru numere din OviDan [1-4]. Mã tot frãmântam cum sã închei acest serial și nu prea gãseam cele mai potrivite cuvinte.

Marea literaturã universalã îmi este întotdeauna de mare ajutor: când nu pot sã exprim în cuvinte gândurile care mã frãmântã, acolo gãsesc mereu texte pe care mi le-aș fi dorit sã fi fost scrise de mine. Un astfel de text, despre India, extrem de actual – deși e publicat în 1898, l-am gãsit într-o carte a celebrului Mark Twain:
„This is indeed India; the land of dreams and romance, of fabulous wealth and fabulous poverty, of splendor and rags, of palaces and hovels, of famine and pestilence, of genii and giants and Aladdin lamps, of tigers and elephants, the cobra and the jungle, the country of a thousand nations and a hundred tongues, of a thousand religions and two million gods, cradle of the human race, birthplace of human speech, mother of history, grandmother of legend, great-grandmother of tradition, whose yesterdays bear date with the moldering antiquities of the rest of the nations—the one sole country under the sun that is endowed with an imperishable interest for alien prince and alien peasant, for lettered and ignorant, wise and fool, rich and poor, bond and free, the one land that all men desire to see, and having seen once, by even a glimpse, would not give that glimpse for the shows of all the rest of the globe combined”.  
„Aceasta este adevãrata Indie; tãrâm al viselor și romantismului, al fabuloasei bogãții și izbitoarei sãrãcii, al splendorii și zdrențelor, al palatelor și cocioabelor, al foametei și ciumei, al duhurilor, giganților și al lãmpii lui Aladin, al tigrilor și elefanților, al cobrei și al junglei. Țara miilor de națiuni și a sutelor de limbi, a o mie de religii și a douã milioane de zei, leagãn al rasei umane, locul nașterii vorbirii, mamã a istoriei, bunicã a legendei, strãbunicã a tradițiilor, a cãrei istorie reprezintã mulajul celorlalte națiuni – singurul loc de sub Soare înzestrat cu o imensã putere de atracție pentru prinți și țãrani de pretutindeni, pentru literați și ingnoranți, înțelepți și proști, bogați și sãraci, încãtușați sau liberi, singura țarã pe care toți oamenii își doresc sã o vadã, și, vãzutã o singurã datã, fie și numai pentru o clipã, nu se poate compara cu tot restul lumii la un loc”.
Following the Equator, Part 4 by Mark Twain (1835-1910) [5].
Descrierea lui Mark Twain se potrivește aproape total și azi, cu excepția, poate, a ciumei, deși ultimele victime, fãcute de ciumã în India, sunt semnalate încã și în anul 1995.  Dacã Mark Twain și-a fãcut datoria și a spus ceea ce aș fi dorit eu sã exprim,  nu-mi rãmâne decât sã povestesc cum mi-am petrecut eu timpul în India dupã plecarea de la Universitatea din Kalasalingam, din statul Tamil Nadu din sud-estul Indiei.
Din campusul universitãții, aflat la aproximat 60 km de orașul Madurai, ne-am deplasat, împreunã cu profesorul Vinod Madan și șoferul personal al cancelarului K. Sridharan, cu Skoda Octavia, în jungla din statul vecin Kerala.
Kerala este unul din cele mai curate și mai verzi state, dintre cele 28 de state indiene, fiind supranumit și „God's Own Country” („Ținutul lui Însuși Dumnezeu”), sintagmã dragã și des utilizatã de cãtre agențiile de turism din lumea întreagã, în promovarea turismului în zonã.  Multe zone din Kerala sunt sanctuare naturale de o inegalabilã frumusețe, fiind protejate UNESCO. Clima în Kerala seamãnã cu cea din Tamil Nadu, temperaturile în ianuarie fiind de peste 30 de grade Celsius.
Ne-am cazat la o vilã, vecinã cu jungla, din orașelul Kumily, unde maimuțele sãreau gardul ca sã cerșeascã mâncare de la turiști. Kumily se aflã în apropiere de Thekkady și Parcul Național Periyar, unde te poți plimba cu vapoșul pe un lac și de unde se poate vedea rezervația de tigri și alte animale specifice junglei, în special maimuțe. Kumily este renumit și pentru magazinele sale de condimente, multe culese direct din junglã. Pe strãzi e plin de turiști din Europa și de pe toate continentele. Turiștii intrã în magazine și cumpãrã suveniruri și pungi mari de condimente, iar în restaurante comandã mâncãruri indiene, foarte condimentate și aromate, pe care le mãnâncã în stil indigen, direct cu mâna, înmuind tradiționala chapati în apetisantele sosuri întinse pe o tavã.
Nu departe de centru se aflã jungla în care mahuții (mahut - îngrijitor, dresor de elefanți din țãrile asiatice) și-au instalat staule pentru elefanți și rampe înalte de ciment, prevãzute cu trepte, de unde poți încãleca ușor vajnicul pachiderm.
Evident, n-am putut sã ratez nici eu o partidã de elephant ride, ocazie, poate unicã în viațã, în care animalului cãlãrit nu i-a pãsat de loc de cele 140 kg ale mele, dupã cum se poate vedea și în poze.
Elefantul ascultã și executã comenzile mahutului, se apropie de rampã și așteaptã cu rãbdare ca sã încalece turiștii, dupã care, tot la comanda mahutului, face slalom pe o potecã îngustã din junglã, bãtãtoritã de masivele sale picioare în cursele precedente.
Vizita în India a fost o experiențã unicã, de neuitat, care nu se poate compara cu altceva, dupã cum spune - pe bunã dreptate - și Mark Twain!
Și au mai rãmas multe de vãzut în India.
Ioan Dzițac
 [1]  http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9881
[2]  http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9979
[3]  http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.9979
[4]  http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.10016
[5] http://www.gutenberg.org/files/5811/5811-h/5811-h.htm
P.S. Pentru mai multe poze, accesaþi Galeria foto: Episodul 4: Kerala – Ținutul lui Însuși Dumnezeu.

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 09:55:55 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Conferința anuală ,,Agora”

Ieri, 22 noiembrie 2024, în Aula Albastră a Universității ,,Agora" din municipiul Oradea, s-a desfășurat Conferința anuală ,,Agora" - 2024, cu participarea doamnei rector, conf. univ. dr. Alina Angela Manolescu, a doamnei profesor univ. dr. Adriana Manolescu, președinte fondator, a prorectorilor și decanilor celor două facultăți, cadre didactice universitare, studenți și invitați din partea Primăriei Municipiului Oradea și a Poliției Locale, alți colaboratori ...