Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Trepte matematice”, în zbor, către înălțimi, de Ioana Dzițac

Patru trepte gimnaziale urcate cu succes și consemnate în patru volume

„Trepte matematice”, în zbor, către înălțimi, de Ioana Dzițac

Un trandafir roz, cu sensibilitatea și romantismul vârstei, o pasăre măiastră, construită să scruteze înălțimile, asemeni vulturului, un copil frumos cu aripi de înger, Ioana urcă treptele cunoașterii cu demnitate și mândrie, lăsând în urmă trepte și pentru colegii care vin.

Pentru ei a scris „Trepte matematice”, în anii de gimnaziu, la fiecare final de an școlar. Așa încât, la absolvirea clasei a VIII-a, șefa de promoție a Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu”, Ioana Dzițac, a elaborat cel de-al IV-a volum. Concepută mai degrabă ca o lucrare de „disertație”, cartea dezvoltă și alte experiențe pe care Ioana le-a trăit intens: evaluarea națională, școala de vară de la New York, proba de admitere la „Fettes College” din Scoția, admiterea cu brio în clasa a IX-a A la profilul Matematică Informatică - Intensiv Informatică al Colegiului Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, dar și primele experiențe de „boboc” licean gojdist, trăite într-o nouă formulă matematico-informatică, alături de domnii profesori Viorel Sadoveanu și Corina Luncan, după ce patru ani a avut parte de un mentorat binecuvântat, de ani de zbor înaripat, călăuziți de un mentor de suflet, distinsul profesor de matematică Dorina Szatmari.
Așadar, volumul „Trepte matematice (pentru) clasa a VIII-a” „Este un volum cu un aer aparte, dedicat atât elevilor, cât și profesorilor, diferit oarecum de celelalte, deoarece am încercat să captez în el, în cadrul a șase părți (capitole), aspecte importante dintre cele trăite de mine: o admitere internațională reușită cu succes în martie 2013, la Fettes College, unul dintre renumitele colegii din UK, precum și o admitere națională în vara 2013, cele două admiteri constituind sursă de inspirație pentru crearea a două capitole cu teste pentru succesorii mei. Cu gândul la geometria înălțătoare a New York-ului, metropolă pe care am reușit s-o descopăr în cadrul unei școli de vară în 2013, am scris un capitol de geometrie în spațiu, iar cu gândul la multitudinea de probleme pe care le-am rezolvat pentru participarea la diverse concursuri, am scris un capitol cu probleme de sinteză cu grad de dificultate mai mare, pentru performanță. Și…bineînțeles că, prin prisma specializării la care am decis să învăț în următorii ani, am introdus două capitole care să le facă elevilor o imagine de început de clasă a IX-a, unul de extinderi în matematică și unul de introducere în tainele informaticii”, scrie Ioana „În loc de Prefață”, adresându-le mulțumiri „tuturor celor care m-au încurajat și coordonat acum și de-a lungul timpului în realizarea acestor cărți: doamnei profesoare Dorina Szatmari, doamnelor Ioana Moisil, Roxana Zubcov, Emma Munteanu - pentru referatele de apreciere scrise de-a lungul timpului, doamnei profesoare de informatică Alina Luncan, care m-a învățat tainele utilizării calculatorului. Sper într-o foarte bună colaborare pe viitor și le adresez mulțumiri anticipate doamnei profesoare de informatică, Corina Luncan și domnului profesor și diriginte de matematică, Viorel Sadoveanu, dascăli deosebiți pe care i-am întâlnit acum, la început de clasa a IX-a”.
„O poartă deschisă spre viitor”
Lecturând referatele scrise de prof. univ. dr. Ioana I. Moisil (din Sibiu) – „O poartă deschisă spre viitor” și „Cuvânt pentru cititori”, scris de dna prof. Dorina Szatmari, am aflat atât informații exacte despre structurarea  volumului (pe cele șase capitole) și conținutul lor: 1.Teste pregătitoare pentru examenul de evaluare națională, 2.Elemente de geometrie în spațiu, 3.Probleme de sinteză pentru clasa a VIII-a,  4.Extinderi, 5.Matematică în limba engleză 6.Matematica și calculatorul, cât și aprecieri făcute de cei doi distinși profesori de specialitate referitoare la utilitatea cărții (atât pentru elevi, cât și pentru profesori), dar și aprecieri ce țin de calitățile autorului volumului.
„Fiecare capitol este bine structurat și aduce elemente interesante atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Aș aminti aici capitolul „Extinderi” în care teme tratate introductiv în clasa a VIII-a sunt extinse la nivelul analizei din primul an de liceu. „Trepte matematice - clasa a VIII-a” este o carte utilă și elevilor și cadrelor didactice care își pot forma o imagine a modului în care un elev percepe matematica. E drept, Ioana Dzițac este și nu este un elev obișnuit. Inteligentă, muncitoare, perseverentă, Ioana are acea sete de cunoaștere care uneori lipsește celor din generația ei…Cartea de față, rodul unei munci intense, reflectă personalitatea autoarei, o personalitate în care se îmbină armonios farmecul și mirajul copilăriei cu maturitatea gândirii logice, iar acest lucru o transformă într-un model demn de urmat al generației sale”, apreciază dna prof. univ. dr. Ioana I. Moisil.
„Cuvânt pentru cititori”
„Fără să își propună să observe natura prin ochi de matematician – care adolescent ar face asta?! – Ioana Dzițac a transpus în limbaj matematic câteva imagini întâlnite în viața ei: perdeaua de apă a fântânilor arteziene, zborul unui carusel pe șine, dansul peștilor într-un  acvariu  etc., și le-a încorporat în 10 teste, în cadrul primului capitol al cărții: „Teste pregătitoare pentru examenul de evaluare națională”. Ca rămas bun de la geometria de gimnaziu, cu gândul la „înălțimile geometrice” ale New-York-ului, pe care a avut ocazia să le admire în vara 2013, într-o școală de vară, Ioana Dzițac a introdus în capitolul „Elemente de geometrie în spațiu” probleme practice, frumoase, cu desfășurări, cu figuri plane care se rotesc  și „vă ridică” din geometria plană în geometria în spațiu, cu corpuri înscrise în sfere, cu sfere înscrise în corpuri. Cei pasionați de matematică veți găsi și în acest volum, ca și în precedentele, probleme date la diferite concursuri și olimpiade, sau din Gazeta matematică, incluse în capitolul „Probleme de sinteză pentru clasa a VIII-a”. Faptul că rezolvarea e completă și urmează imediat enunțului, vă poate fi de mare ajutor”, apreciază, printre altele, doamna profesor Dorina Szatmari, care își încheie cuvântul constatând faptul că „Ioana Dzițac a crezut (în visele sale – n.n.) și ajutându-și visele prin muncă și consecvență, o  parte și le-a împlinit”.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Trepte matematice”, în zbor, către înălțimi, de Ioana Dzițac.

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 01:53:25 Ora standard a Europei de Est