Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Școala din Inand – o școală de ecologiști

Proiecte transfrontaliere (la)

Școala din Inand – o școală de ecologiști

La Școala cu clasele I-VIII din Inand (comuna Cefa), există o tradiție în ceea ce privește preocuparea specială pentru ecologie, încă înainte de ’89, grație dlui profesor Viorel Jurcan, un ecologist convins, care le-a „inoculat” elevilor microbul ecologiei, convertindu-i spre lumea mirifică a naturii binecuvântate (o asumare responsabilă de care profesorul de istorie și geografie se simte mândru).

Opțional de educație ecologică ... încă de la grădiniță
Pentru ca mlădițele să se formeze în direcția dorită, la Inand, educația ecologică începe încă din învățământul preșcolar (cu un opțional), iar ambientul creat în noul local al preșcolarilor și elevilor din ciclul primar oferă toate condițiile pentru implementarea de noi proiecte ecologice.
„Vorbim despre proiecte de colaborare transfrontalieră încă din anul 2000 (de la 9 mai), de la înfrățirea comunei Cefa cu Sarkadkerestur (o comună din Ungaria), urmată de o alta, cu localitatea Geszt (la 1 decembrie 2005), iar cea de-a treia înfrățire urmează să o avem vineri, 29 februarie 2008, cu Biharugra, când așteptăm sosirea la Cefa a unei delegații de zece persoane din Biharugra, în frunte cu primarul localității și directorul școlii, așa după cum ne spunea ieri (marți, 26 februarie 2008) profesorul coordonator al școlii din Inand, dl Viorel Jurcan.
În vară (între 9 și 15 iulie 2007), proiectul transfrontalier s-a materializat cu o tabără ecologică la care au participat câte nouă elevi din Sarkadkerestur și Geszt, plus doi profesori, alături de elevii din Inand și Cefa. Programul taberei a fost foarte bogat și variat, dând ocazie partenerilor noștri de proiect să viziteze nenumărate obiective cultural turistice importante din municipiile Oradea și Salonta, dar și din județ (Băile Felix și Chișcău). Nu au lipsit din meniul bine condimentat jocurile distractive, concursurile și meciurile de fotbal, încheiate cu premierea câștigătorilor.”
Marșul și târgul ecologic
Domnul profesor ne-a vorbit apoi despre un alt proiect transfrontalier, inițiat de o fundație din comuna Borș, intitulat „Școlarii euroregiunii Bihar-Bihor în căutarea valorilor locale”, proiect la care au participat 17 echipaje de câte cinci elevi fiecare, din Ungaria și România. Comportându-se foarte bine, membrii echipajului școlii din Inand (alcătuit din elevii Ionuț Chiș, Sergiu Ruje, Papik Anita, Roxana Șerban și Giovani Gorun) au câștigat o tabără de o săptămână în Munții Apuseni, la Rimetea (în județul Cluj). O contribuție în reușita echipajului a avut-o și echipa de dascăli care i-a îndrumat în timpul proiectului (Viorica Popa, Monica Felherț, Lăcrimioara Cozma și Viorel Jurcan).
În cadrul unui alt proiect, intitulat „Educația ecologică și de protecția mediului înconjurător prin activități școlare și extrașcolare în școală și comunitate” sunt implicați zeci de elevi de la școala din Inand, astfel încât, putem spune, fără să greșim, vorba domnului profesor Viorel Jurcan, că Școala cu clasele I-VIII din Inand este o școală de ecologiști. Proiectul este finanțat de Administrația Fondului pentru Mediu, care, în parteneriat cu fundația Pro Europa Oradea, și cu sprijinul A.P.M. România și Inspectoratul Școlar Bihor, a organizat două manifestări deosebite, bine primite de micii ecologiști din Inand, și nu numai. Este vorba despre Marșul ecologic și Târgul ecologic. La Marșul ecologic au fost invitați și elevi de la Școala din Cefa, dar și din Germania și Ungaria. Oaspeții de peste hotare au rămas plăcut surprinși, mai cu seamă de Târgul ecologic organizat la Școala din Inand, pe bază de produse  ecologice obținute în gospodăriile  proprii ale elevilor din clasele I-VIII din localitate (fructe și legume, gemuri etc). Un astfel de târg este programat și în acest an, la școala din localitate, înainte de sfintele sărbători de Paști (cu ouă, miei, brânză, și flori de primăvară). Pe platoul din cutea școlii, fiecare elev (sau grup de elevi) care s-a înscris își va avea organizat standul propriu cu produse.
Mai aflăm apoi despre multe alte acțiuni care vor avea loc în cadrul unei adevărate campanii ecologice de amenajare a spațiului verde de la noua clădire a grădiniței și școlii primare, unde se intenționează crearea unui parc dendrologic. Alături de salcia pletoasă, plopii albi, tuia și un tei (de aproape o sută de ani), urmează să se planteze stejar roșu, castan și ulm, arbuști ornamentali, flori de toate speciile și culorile, ierburi rare, de tip mediteranean. Dl profesor Viorel Jurcan și echipa sa de proiect au planuri mari, și nu ne îndoim de reușita lor, cunoscându-le (și monitorizându-le) de ani experiența și rezultatele. „Prin proiectul (P.I.R.) „Învățământul rural”, dorim amenajarea unei săli dotate corespunzător, cu aparatura necesară efectuării unor experiențe și măsurători pentru determinarea calității principalilor factori de mediu: apă, aer și sol. Această sală se va numi „Sala micilor ecologiști”, unde se vor desfășura atât lecții de biologie, fizică și chimie, cât și activități de educație ecologică și de protecția mediului pentru școlari, dar și pentru membri ai comunității interesați de lupta pentru un mediu curat, nepoluat”, conchide profesorul coordonator.
Să mai spunem că în fosta groapă de gunoi de lângă valea Inandului, s-a început amenajarea unei plantații de salcâmi, care se dorește să devină în timp un parc, cu băncuțe. Preocuparea micilor ecologiști nu va înceta nici în direcția recuperării și valorificării deșeurilor de carton, hârtie și fier vechi. În acest sens, în 2007, echipajul școlii s-a calificat la etapa județeană a concursului „Viață pentru mediu, viață pentru om”, iar echipajul „Stârcii cenușii” (alcătuit din Papik Anita, Marius Bojani, Cătălin Pop și Sergiu Ruje, îndrumați de prof. Adelina Nan, Anca Martin și Viorel Jurcan) s-a remarcat la cea de-a VII–a ediție a concursului „Ecochallenge”.
Micii ecologiști ai Școlii din Inand sărbătoresc fiecare eveniment din calendarul ecologic: zilele apei, pământului, păsărilor, mediului, zonelor umede..., prilej cu care se prezintă semnificația zilei, materiale filmate, se fac excursii în Parcul natural Cefa.
Șahiști, fotbaliști, micii pompieri...
Luați de val și de prelegerea profesorului coordonator Viorel Jurcan, nu v-am vorbit nimic despre premianți, despre devenirea instituției, alte proiecte și activități emblematice.
Pe lista premianților școlii, vom găsi nume pe care le-am amintit la micii și bravii ecologiști, dar și mulți alții: Iulia Patricia Turcuț, Adriana Ruje, Marian Lupaș, Narcis Pop, Heibach Lorand, Vlad Tripa, Ionuț Chiș, Strapek Cristina, Banfi Timea, Anamaria Balint, Andrei Cionca, Valentin Beltechi, Anamaria Ruxandra Ciorba, Papik Anita, Marius Bojani, Sergiu Ruje, Cătălin Pop și Ioana Verșan.
La șah, Papik Anita și Valentin Beltechi au ocupat primul loc la etapa pe sector, calificându-se la etapa județeană. David Daina a obținut mențiune la etapa pe sector de la Salonta, la tenis de masă. Fotbaliștii (Ionuț Chiș, Cătălin Pop, Marin Popovici, Sergiu Ruje, Daroczi Cosmin, Marius Bojani, David Daina, Andrei Budău și Lucian Sileș, însoțiți de prof. Georgeta Nan și Viorel Jurcan) s-au întors de la Salonta, de la etapa pe sector, cu locul III (și medalia de bronz).
La olimpiadele școlare, etapa pe sector, reprezentanții Școlii din Inand, Papik Anita, la română, și Anamaria Ciorba, la mate, au obținut rezultate meritorii.
Micii pompieri (îndrumați de prof. Cristina Rotar Prodan) s-au confruntat pe 17 ianuarie 2008, precum la un exercițiu de-adevăratelea, simulând stingerea unui incendiu și răspunzând la cele opt întrebări de concurs. În clasamentul final, în fruntea celor patru echipaje (de câte patru membri fiecare) s-au situat reprezentanții clasei a VIII-a (Cătălin Pop, Papik Anita, Sergiu Ruje și Marius Bojani), răsplătiți cu diplome și atenții.
Primăria e alături de copii  
Preșcolarii și școlarii din Inand se bucură de atenție și sprijin din partea Primăriei Cefa (a domnului primar Ioan Sorin Roman), un exemplu la îndemână, ni-l oferă noul local unde învață preșcolarii și elevii ciclului primar, inaugurat în 8 ianuarie 2008, cu două săli de grupă pentru grădiniță, vestiar și grup sanitar, la parter, trei săli de clasă, sală profesorală, grupuri sanitare, sală de calculatoare și sală pentru materialul didactic, la etaj, pentru elevii ciclului primar. Iar în plan, dl prof. Viorel Jurcan mai are amenajarea unei săli pentru costumele populare ale echipei de dansuri „Datina” și alte materiale pentru proiectele școlare. Clădirea gimnaziștilor este una cumsecade, construită în 2003 – 2004, funcțională, un proiect M.E.C.T., cu bani de la Banca Mondială, patru săli de clasă, cabinet de informatică, rețea de calculatoare legate la internet, sală profesorală, birou și încălzire centrală. Grupurile sanitare sunt în curte, dar faianțate și cu apă curentă. Ultimul cuvânt îl are tot profesorul coordonator, Viorel Jurcan: „ Cu ajutorul primăriei, al domnului primar, Sorin Roman, dorim să amenajăm baza sportivă a școlii, vorbind despre un complex sportiv, format din terenuri de handbal, fotbal, tenis și volei. Suntem siguri că vom primi sprijinul necesar din partea dlui primar și a consilierilor locali.”   Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Școala din Inand – o școală de ecologiști.

Trimite email
vineri, 3 mai 2024, 21:10:54 Ora de vară a Europei de Est