Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Spre înălțimi împreună”

Jurnal de bord al activității

„Spre înălțimi împreună”

Totul a început de la un mail pe care l-am primit în data de 1 mai de la dna profesoară Szatmari Dorina. Doamna profesoară mi-a propus să mă îmbrac în costumul dânsei de pilot de la Space Camp și să organizăm împreună o activitate de confecționare și lansare de avioane la clasa a IV-a A, sub coordonarea elevilor din clasa a VIII-a C.

 Am acceptat fără ezitare această provocare, deși era o activitate total străină mie; totuși colaborarea cu doamna profesoară mi-a dat curaj și încredere că voi face față acestei activități.
         Pentru început ne planificasem să organizăm activitatea pe data de 1 iunie, de Ziua copilului, dar programul încărcat din ultima perioadă ne-a determinat să alegem ca activitatea să se desfășoare   pe 27 mai. Am asimilat această activitate încă de la început ca o predare de ștafetă între generații, ca un zbor spre ceva nou al celor două grupuri de elevi; părăsirea gimnaziului și intrarea la liceu a clasei a VIII-a, în locul lor urmând să părăsească ciclul primar și să intre în ciclul gimnazial copiii din clasa a IV-a; adică sfârșitul unui drum și începutul altui drum pentru elevii acestor clase - un zbor nou spre un nou început.
         Doamna profesoară m-a rugat să mă gândesc la un titlu al activității și să vin cu propuneri în organizare. M-am oprit la titlul Spre înălțimi împreună, titlu cu care doamna profesoară a fost de acord. În alegerea titlului m-am inspirat din cuvintele lui Constantin Brâncuși care spunea că și-a dorit să exprime toată viața însușirea în sine, spiritul unei păsări măiestre: zborul, elanul..., că a căutat toată viața esența zborului și că și-a dorit toată viața să nu creeze păsări, ci zboruri. La fel de importante în alegerea titlului mi s-au părut cuvintele doamnei Szatmari pe care le găsisem într-un articol de pe internet și în care scria că, din când în când, încearcă să-i determine pe elevi să ridice privirea în sus, către cer. Și ceea ce m-a făcut să decid a fost colaborarea mea cu doamna profesoară, dorința mea de a zbura alături de dânsa mult timp de aici înainte, deoarece în puținul timp de când ne-am cunoscut am învățat foarte multe lucruri frumoase și utile de la dânsa.
         Astfel aveam stabilite două lucruri esențiale: data și titlul activității.
         A urmat faza de documentare continuă; am căutat pe internet informații despre avioane, piloți, zbor, tot ce am considerat că ar putea avea legătură cu activitatea; am descărcat articole, prezentări în power point, melodii, programe de realizare de avioane din hârtie, tot ce am găsit; mi-am dat seama că erau atâtea lucruri noi, interesante de care nu auzisem; și astfel mi-a venit prima idee: realizarea unor pliante pe care mi-am propus să le distribui elevilor participanți, tocmai din dorința de a le prezenta și lor atâtea lucruri minunate care se învârt în jurul cuvântului zbor. M-am apucat de lucru, iar la terminare, l-am atașat unui mail doamnei profesoare; a fost foarte încântată de ideea mea și astfel am rămas să listăm acest suvenir pentru copii; m-am apucat apoi să realizez diferite tipuri de diplome pentru participanții la activitate, ecusoane, afișe, precum și foi multicolore cu însemnul activității; toate aveau desenate tot felul de avioane, tot ce am considerat că ar face să arate drăguț și să justifice activitatea. Apoi am realizat un program al activității și o scurtă prezentare în power point. Din punctul meu de vedere, activitatea se putea derula. Mai urmau să fie antrenați copiii pentru această activitate, de această parte urmând să se ocupe doamnele profesoare Szatmari Dorina, la clasa a VIII-a C și Simona Vancea, la clasa a IV-a A, precum și elevul pilot, Torjoc Vlad, din clasa a VIII-a C, care avea și el să îmbrace un costum de pilot american. În data de 23 mai, afișele activității noastre au fost răspândite în toată școala.
 Și, astfel  a sosit ziua de 27 mai 2010! A fost o deschidere oficială realizată de către doamna Szatmari. La activitatea au participat dl director, Ioan Mocan, și dna directoare adjunctă, Szabo Gyongyi. Eu am prezentat programul activității.
         Am început prin derularea unor poze din Alabama și Florida, de la Centrul educațional al NASA, unde doamna profesoară Dorina Szatmari a participat în 2006 și 2007 și despre care ne-a povestit câte ceva. Am încercat să duc activitatea pe tărâmul unei călătorii imaginare în spațiu, apoi i-am provocat pe elevi să-și imagineze că se află la bordul unei nave și că încercăm să construim și noi câteva avioane din hârtie pe care să le ridicăm spre cer la sfârșitul activității. Le-am urat spor la treabă și să realizeze cele mai frumoase avioane, utilizând cartea „Avioane de hârtie” ca și ghid în construirea lor, în ideea că poate careva dintre ei va bate recordul mondial la zborul avioanelor de hârtie. Așa că, într-o atmosferă de lucru plăcută, elevii s-au apucat de construit avioane. Pe videoproiector rulau prezentări cu traficul avioanelor, imagini cu avioane cu interioare de lux, cu navele aviației SUA, pe un fond muzical înălțător. Elevilor li s-au alăturat pe parcurs și profesorii Zaha Alina și Deliman Alina, care au confecționat avioane împreună cu copiii.
         La finele confecționării avioanelor, care mai de care, diferite ca și formă și culoare, am ieșit în curtea școlii pentru a organiza un concurs de lansare de avioane; eu am adus cu mine două baloane de forma unor inimioare - am considerat că sunt inimioarele organizatoarelor principale și un avion confecționat din baloane cu heliu și al cărui pilot eram; le-am înălțat la cer și le-am privit cum se pierd în depărtare. Odată cu avionul confecționat din baloane de heliu, toți cei prezenți, elevi și profesori, am trimis departe supărările, dezamăgirile, întristările care poate ne-au încercat uneori în anii de gimnaziu. A fost foarte distractiv acest moment: balonul a plecat destul de greu; s-a agățat în crengile unui copac, apoi a coborât aproape de sol în curtea interioară a școlii. Picii din clasa I, aflați în pauză, alergau după balon să îl prindă, iar elevii din clasa a VIII-a strigau la ei să lase supărările să plece! Copiii au fost încântați când balonul a depășit acoperișul școlii și s-a pierdut în zare. Cine știe pe unde se află acum?!
         Reveniți în sală, fiecare elev a primit o diplomă de participare înmânată de către dna Szatmari, eu am dăruit fiecărui elev un pliant, autorii celor mai bune trei avioane au primit cadou câte un brelog cu însemnul NASA, la fel și eu și Vlad, în calitatea noastră de elevi piloți care am condus împreună avionul de la lansare până la aterizare, cu multă siguranță. Ne-am făcut poze și totul s-a încheiat  cu zâmbetul pe buze; sunt convinsă că mulți dintre copii au gustat esența zborului nostru.
Sunt lucruri unice în viață; cred că și această călătorie a noastră în jurul ideii de zbor este unică. Probabil voi zbura în viitor cu avioane adevărate și-mi voi aminti peste timp de această călătorie imaginară în spațiu. Un lucru e sigur: nici unul din zborurile viitoare nu va mai fi la fel. De ce? Pentru că a fost zborul care m-a ajutat să mă desprind pentru prima dată de la sol.
Îi îndemn pe toți cei prezenți, dar și pe toți copiii planetei, să-și continue zborul, un zbor lin, amplu, curat și să nu înceteze să viseze, deoarece tinerii fără vise sunt ca păsările fără aripi!  (Ioana Dzițac)

Trimite email
sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 01:50:31 Ora standard a Europei de Est