Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Þigara și … mașina de fumat!

Ieri, în cadrul proiectului “Când țigările tac, viața are cuvântul!”

Þigara și … mașina de fumat!

Ioana Cherechianu, psiholog școlar la Liceul Teologic Greco-Catolic și Georgeta Popescu, psiholog clinician la Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bihor, au pornit, zilele trecute, o campanie de informare a școlarilor mici din Liceul Teologic Greco-Catolic în legătură cu “bucuriile” pe care le produc țigările celor care le …“mănâncă”!

 Prin acest proiectul (“Când țigările tac, viața are cuvântul”) se urmărește conștientizarea, educarea și implicarea elevilor în activități de prevenire a consumului de tutun, în scopul întăririi influenței factorilor de protecție și al reducerii factorilor de risc…
 Cu tema făcută și lecția învățată!
 La finalul întâlnirii anterioare, elevii au primit chestionare pe care le-au adresat părinților, iar la începutul activității de ieri (joi, 26 februarie 2009), elevii clasei a III-a A (step by step) au prezentat răspunsurile primite, iar Ioana și Georgeta (coordonatorii de proiect) au tras concluziile.
 Dascălul e dascăl în orice situație, iar acțiunile sale au substanță psihopedagogică și eficiența scontată. Ioana și Georgeta sunt, înainte de toate, niște dascăli veritabili, care captează și vrăjesc copiii. După aceea e simplu. Când i-ai cucerit, faci ce vrei cu ei. Aceasta ține tot de psihopedagogie, de măiestrie și de tactul pedagogic, iar efectul vizează eficiența actului de învățare.
 Învățătoarele clasei (institutoarele Mariana Lucaci și Lia Șipoș) erau de-a dreptul încântate văzând cum se descurcă elevii lor. Păreau niște acrobați care mergeau ca pe sârmă… Și aceasta pentru că aveau în față niște maeștri, ca și ele!
 Pentru activitatea de ieri, Ioana și Georgeta le-au pregătit copiilor o țigară uriașă din care au tot scos și nu se mai terminau substanțele nocive pe care le conține tutunul, indiferent de denumirea țigării și de filtrul său colorat, mai lung sau mai scurt. Pe rând, elevii au scos din țigară bilețelele (de examen) care conțineau numele substanței și imaginile adecvate. Copiii le-au citit, iar cele două “dăscălițe” le-au tradus în limbaj obișnuit. Printre bilețele s-au rătăcit și niște sticluțe cu esențe, iar copiii le-au mirosit. Apoi, s-au jucat (și-au prins clame de haine) și au urmărit cum pufăie din țigară o “mașină de fumat”.
 O singură țigară cuprinde 4.000 de substanțe chimice, 300 de substanțe toxice și 43 de substanțe cancerigene!
 Este cunoscut faptul că o învățare de durată se realizează prin exersarea a cât mai multor simțuri. Așadar, elevii au avut posibilitatea să miroase o parte din substanțele componente, tocmai pentru a reține emanațiile înțepătoare, înecăcioase și deranjante ale amoniacului, acetonei, benzenului, naftalinei - cuprinse într-o tigară, dar totodată au mirosit și diverse esențe de mentol, lămâie, cacao, căpșuni, arome care atrag clienții fumători și îi determină să creadă că țigara este plăcută.
Informațiile cutremurătoare cu privire la efectele monoxidului de carbon, acroleinei folosite în armele chimice, poloniului care se fixează pe căile respiratorii și trimite radiații către celulele învecinate, arsenicului –componentă a pesticidelor, DDT-ului – cunoscut insecticid, cianurilor –veritabile otrăvuri, precum și gudronului care pătează dinții, unghiile și țesuturile din plămâni, i-au determinat pe elevi să înțeleagă de ce fumatul este o cauză principală a infarctului miocadic, afecțiunilor pulmonare și nu în ultimul rând a cancerului.
 În mai puțin de 20 de minute, țigara din carton a fost golită, iar elevii au rămași surprinși de numărul mare de substanțe nocive pe care le conține o singură țigară. Apoi au fost familiarizați cu efectele de scurtă și de lungă durată ale fumatului și au putut observa planșele sugestive care prezentau în paralel dantura, plămânii, unghiile, pielea și articulațiile unui fumător, respectiv nefumător. Între jocurile distractive menite să aducă buna dispoziție și să faciliteze cooperarea, protagoniștii programului cu tematică antitutun au putut cunoaște “mașina de fumat”, confecționată dintr-un flacon, în interiorul căruia s-a pus o bucată de vată curată și o țigară (la gură). Uimirea a fost mare când au văzut copiii cum pătrunde tot fumul de țigară în flaconul care a devenit dintr-o dată mat, iar după câteva minute s-a putut observa  cum s-a închis la culoare vata, datorită gudronului.
“Suntem convinși că activitatea noastră conturează o reală prevenție a consumului de tutun în rândul acestor copii, deoarece abia după două întâlniri, efectele proiectului nu întârzie să apară. Ne-au căutat părinți ai elevilor și ne-au împărtășit bucuria lor cu privire la complexitatea informațiilor despre fumat pe care deja le dețin copiii dar, spre surprinderea și bucuria noastră avem deja două cazuri de familii în care părintele fumător a recunoscut că de o săptămână s-a lăsat de fumat de dragul propriului copil, care suferea la fiecare țigară aprinsă de mama sau tatăl său.
Se pare că efectele programului “Când țigările tac, viața are cuvântul!” vor avea un impact mai mare decât ne așteptam și indirect se răsfrâng pozitiv și asupra părinților. Întotdeauna am avut convingerea că prin intermediul copilului se poate realiza și educația adultului și drept urmare suntem încurajați să extindem activitățile proiectului la mai mulți subiecți, în mai multe instituții școlare”, ne-a declarat Ioana Cherechianu.
 Activitatea a impresionat și nu are cum să nu fie și eficientă, în condițiile în care toți copiii au fost foarte interesați, activi și receptivi la tot ce s-a făcut. (Ovi D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Þigara și ... mașina de fumat.

Trimite email
joi, 2 mai 2024, 21:41:41 Ora de vară a Europei de Est