Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Etapa națională a Olimpiadei de limba și literatura română

Timp de cinci zile, municipiul Oradea găzduiește

Etapa națională a Olimpiadei de limba și literatura română

Astăzi (luni, 2 februarie), a debutat, la Oradea, ediția din 2009 a Olimpiadei naționale de limba și literatura română la care participă 339 de concurenți din toate județele țării și municipiul București, elevi din clasele VII-XII.

Deschiderea oficială a avut loc la sala Filarmonicii de Stat din Oradea. Generalul Inspectoratului Școlar, prof. Ioan Șereș, a prezentat președinții, vicepreședinții și secretarul comisiei centrale a olimpiadei, după care a invitat la microfon oficialitățile județene și locale să adreseze salutul instituțiilor pe care le reprezintă, respectiv, Mircea Ghitea, prefectul județului Bihor, Dumitru Voloșeniuc, vicepreședinte al Consiliului județean și Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea.
 După retragerea reprezentanților admistrațiilor județene și locale, a oamenilor politici, pe scenă au rămas doar conducătorii comisiei centrale (naționale), cei doi președinți: criticul literar Alex Ștefănescu (președintele de onoare al comisiei centrale a olimpiadei) și prof. univ. dr. Ion Simuț (președintele executiv), cei doi vicepreședinți: Mina-Maria Rusu și Anca-Denisa Petrache, inspectori generali în cadrul M.E.C.I. (Ministerul Educației, Cercetării și Inovării), precum și inspectorul școlar Radu Mazilescu, secretar al comisiei centrale.
Ce-mi dă țara (ca) să o iubesc atât de mult?
 Potrivit scenariului, stând pe scaune în jurul mesei, precum la un cenaclu literar, cei doi critici literari ar fi trebuit să se încaiere, să facă spectacol (grotesc), să spulbere totul (poate așa ieșeau la rampă și reprezentanții televiziunilor locale), dar cum cei doi grei nu au temperamentul, debitul verbal și limbajul slobod ale lui Mircea Dinescu, reprezentația a fost una molcomă, pașnică și educativă. Cu poante, anecdote, multe citate și întâmplări adevărate, greii literari au spus lucrurilor pe nume, verde în față, dialogând cu elita țării, ca de la profesioniști la profesioniști. Nu le-a fost rușine să-și afișeze sentimentul patriotic, dragostea de țară și de limba română, ba mai mult, ei i-au îndemnat și pe tineri să  o facă în felul lor, chiar dacă „țara nu poate să ne dea (pentru că o iubim) decât IDENTITATE”, pe care nu o vom găsi nicăieri în lume! Printre altele, în Republica Moldova, la Chișinău, în 31 august, a fost marcată (sărbătorită) Ziua limbii române, dar ei nu-i spun așa, îi spun „limba noastră”. Oare de ce? Nu vor sau nu au dreptul? Fiind în zonă, și Alex Ștefănescu s-a întrebat... și a luat-o pe coajă! Dar, să-ți iubești limba și literatura nu costă (la fel de mult cum costă o ținută de gală). Or fi fiind scumpe cărțile, dar nu întratât ca să nu-ți poți permite să cumperi câte una din când în când. Din mărturisirile de credință ale criticilor literari, auditoriul s-a putut alege cu nestemate...
Când era mic, Alex Ștefănescu ar fi vrut să păstreze doar pentru sine toate cărțile citite, toată lumina lor. Celălalt „egoist” ar dori ca toată elita din sală să vină, după absolvirea liceului, doar la Facultatea de Litere din Oradea (Acesta este visul lui Simuț.) sau măcar la facultățile de litere din țară.
Ce-au mai aflat cei 339 de olimpici naționali ai limbii și literaturii române?
Că lectura înseamna cultură, dar nu neapărat atunci când o faci din obligație, împins din spate sau tras de mână. „Literatura e o sursă de bucurie, de încântare. Lăsați-vă în voia ei. Citiți liber, nu din obligație. Dar să nu ne păstrăm doar în postura de contemplare...” E nevoie și de un spirit critic, de atitudine. „Spiritul critic al tuturor, dar nu unul distructiv, ne dă acel relief al valorilor”. (Ion Simuț)
Vorbind despre valori și modele, cei doi critici literari nu s-au sfiit și rușinat să citeze și din „marii clasici” ai vedetelor micului ecran, comentând cu ironie fină valoarea literară, estetică și mai cu seamă educativă a unor texte, precum „la mare, la soare/ Fetițele sunt goale...” „Fata asta mi-a întors/ Metafizicul pe dos...”
S-a făcut, totuși, o delimitare, între falsele modele din muzică și modelele adevărate, durabile, din literatură..., vorba lui Arghezi: „Atâta cer pentru atâta sat!” Genială imagine și expresie! Câtă forță de sugestie și de cuprindere în timp și spațiu...
Până la urmă, nu-i așa, și literatura poate deveni o „marfă”, dar una miraculoasă, pe care poți să o și exporți. Oricum, ea va rămâne în țară chiar și după ce ai exportat-o. Doar în cazul literaturii, o țară mică poate produce o mare literatură, care nu este direct proporțională cu forța militară a țării.
„Vă urez să deveniți mari producători de literatură!”, a fost îndemnul de final al unuia dintre protagoniștii frumoasei întâmplări.
Prezentarea comisiei centrale și a componenței celor zece echipe
După momentul de minte, inimă și învățătură, microfoanele au fost preluate de cei doi inspectori generali ai ministerului (Mina-Maria Rusu și Anca-Denisa Petrache) care au prezentat membrii comisiei centrale care vor evalua lucrările scrise și proiectele celor zece echipe (la proba în echipă), iar reprezentantul I.S.J. Bihor a făcut cunoscută (pe ecran) componența celor zece echipe (Bihorul se află în echipa nr. 7, alături de reprezentanții județelor Cluj, Sălaj și Maramureș).
Prima probă din concurs și pregătirea pentru proba în echipă
Din sala filarmonicii, olimpicii s-au îndreptat spre Colegiul Național „Mihai Eminescu”, unde urmau să susțină prima probă din concurs, proba scrisă (individuală), între orele 11.00 și 13.00 (gimnaziștii), respectiv 11.00 și 14.00 (liceenii).
După-amiază (de la ora 17.00), olimpicii s-au reunit în sala Casei de Cultură a Sindicatelor pentru a urmări un spectacol și filmulețele, anume programate pentru ei în vederea pregătirii terenului pentru proba în echipă.
 În cadrul spectacolului, intitulat „Mărturii ale multiculturalității românești în context european”, pe scenă au evoluat artiști de artiști, elevi talentați ai Liceului de Artă din Oradea (Patrik Negrean, Sorin Paina, Adina Buboi, Șerban și Mihaela Popa, Olah Boglarka, Sonia Vulturar, Maria Avram, Emilia Pantiș, Victoria Cormoș, Bianca Raț și Maria Popa), elevi ai Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” (Alexandrina Chelu și Dana Ionela Jurjuț), Liceul Teoretic „Ady Endre” (Levai David și formația de dansuri maghiare), Liceul Teoretic German „Fr. Schiller” (Darius Mihele și tinerii formației de dansuri germane a Forumului german), Patricia Balota și alți soliști vocali și instrumentiști, precum și titrații dansatori ai Palatului Copiilor și Elevilor din Oradea, „Florile Bihorului”, dar și alte flori ale Bihorului, români, maghiari, germani și slovaci, Adriana Corchiș - solist vocal, precum și formația de dansuri slovace de la Liceul Teoretic „Jozef Kozacek” din Budoi, elevi-artiști ai Colegiului Național „Samuil Vulcan” și ai Clubului Copiilor din Beiuș, cu o șezătoare și bocet...
 Cu toții au susținut un regal bine primit, îndelung aplaudat, un material viu și o sursă de inspirație pentru ceea ce vor trebui să elaboreze olimpicii naționali în cadrul probei în echipă. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Etapa națională a Olimpiadei de limba și literatura română.
 

Trimite email
duminică, 5 mai 2024, 06:14:48 Ora de vară a Europei de Est