Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

“Tradiții și obiceiuri pascale în Bihor”

Joi, la sala de ședințe a Inspectoratului Școlar

“Tradiții și obiceiuri pascale în Bihor”

Copii, dascăli și meșteri populari din toate sectoarele județului, de la Ștei - Vașcău la Tinca, Aleșd și Beiuș, Salonta, Avram Iancu, Valea lui Mihai și Diosig, Marghita, Bulz și Bratca, Popești, Budoi și Șinteu, au venit joi la Inspectoratul Școlar cu pâine și sare, ouă roșii, cozonaci, icoane, vase din sticlă și ceramică, prosoape și farfurii, prescuri, pască și vin, pentru a le prezenta, alături de tradiții și obiceiuri pascale din părțile locului.

În hol, fiecare și-a amenajat câte un stand cu produse pentru vânzare,  sumele astfel obținute urmând să fie direcționate pentru dotarea Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă-Senzorială din Oradea.
Manifestarea a fost organizată de Inspectoratul Școlar, sub genericul “Tradiții și obiceiuri pascale în Bihor”, cu adresare directă elevilor și dascălilor de la învățământul primar din toate sectoarele județului "pentru a dezvălui frumusețile și semnificațiile tradițiilor, obiceiurilor și produselor pascale din zonele pe care le reprezintă", așa după cum a ținut să sublinieze inspectorul general, prof. Liliana Sanda Antonescu, în cuvântul de deschidere.

În prezentarea obiceiurilor și tradițiilor locului, copiii din Aleșd au servit mai întâi gazdele și invitații cu pâine și sare, după care au bătut toaca, reamintindu-ne că ne aflăm în post și că se apropie Sfintele Sărbători de Paști. La masă se pictau ouă și vase din sticlă (de…” Pădurea Neagră”). Beiușenii au ciocnit ouă în cadrul obiceiului „Lioara”, iar învățătorul Gheorghe David a bătut toaca, în timp ce, la masă, Dorina Hamza, din Drăgoteni, educatoare în Lazuri de Roșia, și Mirela David, învățătoare în Gurbești, încondeiau ouă. Despre obiceiurile pascale din zona Bratca  a vorbit învățătoarea Livia Șerban, iar înv. Viorel Bila a susținut-o cu versuri alese. La masă, Andrei Venter și Diana Boroș din Borod, și Sebastian Gavrilaș, de la Liceul din Bratca, pictau icoane pe sticlă. Cinci fetițe au prezentat obiceiuri pascale românești din Valea lui Mihai. Din Diosig, copiii învățătoarei Emilia Negrean au adus colăcei, pască, ouă încondeiate, prescuri și vin. Pe masa alăturată, învățătoarea Varga Rozalia, de la Clubul Copiilor Salonta, expusese felicitări de Paști făcute de copii, precum și o gamă variată de ouă neobișnuite, confecționate din fire, agățate de crengile unui copac, precum podoabele în bradul de Crăciun.”Noi venim cu obiceiuri pascale de pe valea Barcăului”… Astfel și-au început prezentarea copiii din Marghita, însoțiți de prof. Luminița Prahanca, înv. Curteanu Florica și Laura Pușcaș. Slovacii din Șinteu și Budoi au venit cu stropitul. Despre străvechiul și îndrăgitul obicei a vorbit prof. Dorel Dănuț, după care elevii învățătoarelor Ivancisti Ana și  Ianostiac Ana au făcut o demonstrație sugestivă. Zona Popești a fost reprezentată de elevi de la Grupul Școlar Industrial, însoțiți de învățătorii Veronica și Pavel Bigas. La masa vecină, șapte fetițe din Avram Iancu (sectorul Salonta) împistreau ouă folosind  apa tare, după cum ne-a spus Mihaela Sabău, mămica uneia dintre fetițe. Dincolo de hărnicia fetițelor din Avram Iancu, sectorul Salonta s-a remarcat prin numărul mare al celor cu … mapa (nu mai puțin de cinci dascăli însoțitori: Ana Goina, Nicoleta Șule, Doina Blaj, Florica Iova și Lucia Samuilă). Sectorul Ștei a fost reprezentat de cei din Vașcău. Îmbrăcate în frumoase și autentice costume populare, fetele din Vașcău (însoțite de înv. Elena Gudiu și Lenuța Laza-Matiuța) au prezentat priceasna”Păstorul blând”(în regia învățătoarei Aurina Bursașiu). Reprezentația de final a aparținut celor din Tinca. Dintru început, institutoarea Alina Știube a reușit să capteze atenția publicului (care începuse să dea semne de oboseală după un asemenea maraton), cu „povestea unei preafrumoase femei, pe nume Tinca”. Trei fetițe și doi băieți ne-au reținut apoi atenția cu două pricesne.

În  cadrul expoziției cu vânzare organizate în hol, aveam să-i cunoaștem și pe delegații Școlii din Bulz. Eleva Alexandra  Bendre a ținut să ne prezinte unul din produsele unicat ale expoziției, o pereche de opinci. Dintre meșterii populari prezenți la manifestare, Mircea Popa (cunoscut în Fânațe ca Lae de la moară) deținea și cele mai multe produse expuse. Colecția sa de rădăcini pe tema sărbătorilor pascale era un unicat, demnă de evidențiat. Lae de la moară se îndeletnicește cu adunatul și prelucratul rădăcinilor din’47-48, dar numai din’68 a început să le păstreze, având în prezent circa 300 de exponate. Curios este faptul că nu le face pentru a le comercializa. „Nu am vândut niciuna, doar am dăruit”, ține să ne atenționeze ’nea Popa.

Una peste alta, manifestarea de joi de la Inspectoratul Școlar a fost o reușită din toate punctele de vedere. (Ovi Dan)

P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Tradiții și obiceiuri pascale din Bihor -1,2 și 3, în total 84 de poze).
 

Trimite email
marți, 26 noiembrie 2024, 12:24:39 Ora standard a Europei de Est